טכנולוגיה

המלחמה של מושל פלורידה בגוגל ופייסבוק תופסת תאוצה

עיני גוגל עיני גוגל

חוק חופש הביטוי של פלורידה זוכה לתמיכה של 11 מדינות, כשהאחרונה בהן אלבמה הצטרפה למאבק המשפטי נגד 'ביג טק' – חברות הטכנולוגיה הגדולות והרשתות החברתיות שכוחם העצום כמעט בלתי מוגבל בעולמנו.

החוק בפלורידה נותן לכל תושבי פלורידה את האפשרות לתבוע את ענקיות הטכנולוגיה – פייסבוק, גוגל וטוויטר – אם הם מרגישים שזכו ליחס לא הוגן. הוא גם מאפשר לתובע הכללי של פלורידה לנקוט בצעדים חוקיים נגד ענקיות הטכנולוגיה אם אלו מתייחסות בצורה לא הוגנת למשתמשים בהן. בנוסף לוועדת הבחירות בפלורידה ניתנה בחוק הסמכות להטיל קנסות בגובה של 25 אלף דולר לכל יום שבו החברות מסירות מהפלאטפורמות כל מועמד פוליטי שמתמודד.

החוק המדובר חוקק בפלורידה בחודש מאי האחרון, אבל מאז החתימה על החוק ענקיות הטכנולוגיה עושות מאמצים משפטיים ומסחריים כבירים כדי להילחם בו, ובינתיים בהצלחה. בחודש יוני, חודש לאחר שהחוק עבר בפלורידה, שופט פדרלי התערב ומנע באופן זמני את יישום החוק בידי מושל פלורידה רון דה סנטיס. השופט התייצב לצד ענקיות הטכנולוגיה וטען כי הצעת החוק מפרה תקנות מסחריות וחלקים ממנו (התערבות בשיפוט העריכה) מנוגדים לתיקון הראשונה לחוקה האמריקאית שעוסקת בחופש הביטוי. עוד קבע השופט כי החקיקה מפלה ומיועדת ספציפית לחברות טכנולוגיה גדולות ולא מתעסקת בחברות קטנות שפועלות באותן דרכים. בכל מקרה, החלטת השופט הפדרלי נמצאת כעת בהליך ערעור ולא ידוע אם תאושרר או תבוטל.

חוק פוליטי או חוק חופש ביטוי?

דה סנטיס שעומד מאחורי המלחמה בפייסבוק גוגל טוויטר וכו', טען בראיון לרשת 'פוקס ניוז' כי "כאשר ענקיות הטכנולוגיה מצנזרות דברים לגבי כמה מהסוגיות החשובות ביותר, הם עושים נזק גדול לחברה". דה סנטיס הרפובליקני מצביע על נושאים כמו מקור התפרצות נגיף הקורונה והאם סגרים טובים ויעילים, אך כזכור על ענקיות הטכנולוגיה מופעל לחץ פוליטי כבד מהצד השני בסוגיית "המאבק בהפצת מידע כוזב".

אז הידיים הן ידי דה סנטיס, מושל פלורידה, אבל הקול הוא קולו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שכזכור צונזר והושתק על ידי הרשתות החברתיות וקהל תומכיו השמרניים טוענים כי הם מופלים לרעה וסובלים מסנקציות שונות (השעיות, חסימות וכו') מסיבות פוליטיות בידי ענקיות הטכנולוגיה.

התובע הכללי של מדינת אלבמה סטיב מרשל הצטרף ל-10 תובעים כלליים של מדינות נוספות בארה"ב שהלכו בעקבות "המאבק לחופש הביטוי" ו"המלחמה בענקיות הטכנולוגיה" – עניין אותו מובילה פלורידה. המדינות הנוספות שהצטרפו הן טקסס, אלסקה, אריזונה, ארקנסו, קנטקי, מיסיסיפי, מיסורי, מונטנה ודרום קרוליינה – לא במקרה כולן מדינות 'אדומות', כלומר בשליטה פוליטית רפובליקנית.

מרשל אמר בנחרצות: "בשל האומץ של פלורידה בהחלטתה להגן על חופש הביטוי של אזרחיה, היא נמצאת תחת מתקפה מתמדת של ענקיות הטכנולוגיה. לאלה יש חוצפה לטעון כי חובה לבטל את החוק נגד צנזורה של פלורידה כדי להגן על צרכנים, עסקים קטנים וחופש ביטוי". לדבריו, אלבמה מודעת היטב לאיומי הצנזורה של ענקיות הטכנולוגיה, ולכן לאחרונה אלבמה הצטרפה לשכנתה לואיזיאנה ביצירת מערכת להגשת תלונות על צנזורה של הרשתות החברתיות – צעד נוסף במאבק.

רוב האמריקאים תומכים בתקן לאומי לעניין פרטיות ואבטחת מידע

בתוך כך, סקר חדש שפורסם בימים האחרונים בארה"ב מעלה כי שלושת-רבעי מהאמריקאים רוצים שהמימשל יקבע תקנים לאומיים בנוגע לפרטיות מידע. הסקר שבוצע בשיתוף של סוכנות AP עם מרכז סקרים 'מרי-טוק' ומרכז למדיניות ציבורית 'נורק', מצא כי 60% מהציבור האמריקאי מאמין כי הפעילות שלהם ברשת החברתית ומיגע לגבי מיקומם הפיזי אינו מאובטח באינטרנט.

המחוקקים בוושינגטון עדיין לא העבירו בקונגרס חוק לפרטיות בעידן הדיגיטלי, ורבים מהאמריקאים לא מאמינים שבכוונת המחוקקים בוושינגטון או ביכולתם לסייע לשמור על המידע הפרטי שלהם. 56% מהמשיבים בסקר מאמינים כי השוק הפרטי יעשה עבודה טובה יותר בשיפור פרטיות המידע ברשת מאשר המימשל הפדרלי. 23% בלבד השיבו כי הם מרוצים מתפקוד המימשל הנוכחי בנוגע לאבטחת מידע ופרטיות ברשת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות