טכנולוגיה

בודקי הקורונה החדשים: כלבי רועים

כלבים שמזהים חולי קורונה

בכל יום, מדי בוקר לפני שהם יוצאים לעבודה, עשרות עובדי שדה התעופה הבינלאומי במיאמי עוברים חוויית רחרוח על ידי צמד כלבים שאומנו במיוחד לזהות קורונה. תכנית הפיילוט המעניינת הזו החלה לפני שלושה שבועות  ועד כה נרשמה הצלחה לא מבוטלת, כשהכלבים זיהו מספר מקרי קורונה בקרב האנשים אותם ריחרחו ורשמו דיוק של 97.5% באיתור הנגיף!

שני הכלבים שמחליפים את ה-PCR  הם קוברה, רועה בלגי, וואן בבטה (ONE BETTA), רועה הולנדי. הם נמצאים בנקודות בקרה דרכן עוברים כל עובדי שדה התעופה הבינלאומי במיאמי – המקום הראשון בו מתקיים ניסוי מעין זה. בזמן שהכלבים בודקים אותם, הנבדקים נדרשים להסיר את המסכה ולנפנף בה בפני שני הכלבים. קוברה וואן בטה מאותתים למפעילים שלהם אם הם מזהים ריח שנוצר דרך תרכובות אורגניות נדיפות הנפוצות בקרב הנגועים בנגיף קורונה, כך מדווח ה'מיאמי הראלד'.

קוברה וואן בטה עובדים בימי שני, רביעי ושישי בין השעות 11:00-15:00. אם הכלבים מאותתים למפעיל שלהם כי הנבדק נגוע בקורונה, הוא מידע עורך בדיקת קורונה מהירה לנבדק ואם התוצאה חיובית, האדם החיובי לנגיף מתבקש לעזוב לבידוד ביתי, על פי הנחיות גורמי הבריאות.

עד כה שני הכלבים רשמו שמונה ימי עבודה, בדקו 1,093 עובדים – ממוצע של כ-136 עובדים מדי יום. עד כה הכלבים איתרו שני מקרים של חולי קורונה, אחד מהם התברר כחיובי לנגיף והאחר התברר כמחליף מקורונה. אגב, הכלב קוברה היה מאומן קודם לכן באיתור חולי 'לורל וילט', מחלה קטלנית שקשורה לעצי אבוקדו ועבר הסבה לתפקיד איתור חולי קורונה.

איזה כלבים יכולים לאתר חולי קורונה?

התכנית הניסויית לשימוש בכלבים לאיתור קורונה הושקה במיאמי לקראת סוף חודש אוגוסט, באמצעות שיתוף פעולה בין גופים שונים, ובהם מחלקת התעופה של מחוז מיאמי-דייד (מרכז מיאמי, בו נמצא גם שדה התעופה), אוניברסיטת מיאמי הבינלאומית וארגוני 'גלובל פורנזיק' ו'ג'אסטיס סנטר'. התכנית קיבלה אישור לצאת לדרך בחודש מארס האחרון.

"אחרי התחלה מוצלחת, התכנית הוארכה עד סוף אוקטובר ותורחב למתקנים נוספים, מה שייתן לנו יותר זמן לאסוף מידע זמין על הדיוק והיעילות של התכנית לגילוי קורונה באמצעות כלבים", טוען ד"ר קנת' פורטון ,סגן נשיא אוניברסיטת פלורידה הבינלאומית. ד"ר פורטון הוסיף כי "היות שנדמה כי נחיה עם הנגיף עוד תקופה, הכלבים האלה מהווים דרך יעילה להוסיף עוד אמצעי ביטחון מול הקורונה"..

כרגע התכנית מדברת על כך שאחרי אוקטובר הכלבים יועברו לנמל מיאמי, מרכז העיר ואזור בנייני הממשלה המקומית כדי לנסות לאתר שם מקרי קורונה. הן כלבים גזעיים והן כלבים מעורבים יכולים להיות מוכשרים לתפקיד איתור קורונה. פורטון טוען כי כלבים בלי שום ניסיון צריכים רק 2-3 חודשי אימונים כדי להכשירם למטרה המבורכת. לכלבים עם ניסיון קודם בתחום הרחרוח, דוגמה קוברה, נדרש הרבה פחות זמן – רק כשבועיים-שלושה.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות