טכנולוגיה

דרום קוריאה מתכננת להגביל בחקיקה את גוגל ואפל

גוגל אפל צילום: PIXABAY

דרום קוריאה צפויה לאסור על ענקיות הטכנולוגיה גוגל ואפל לדרוש ממפתחי תוכנה להשתמש במערכות התשלום שלהם, ובכך למעשה תימנע משתי החברות גביית עמלה ברכישות בתוך האפליקציות. זו המגבלה הראשונה מסוגה שכלכלה גדולה מטילה על ענקיות הטכנולוגיה.

תיקון לחוק עסקי התקשורת בדרום קוריאה, כבר זכה במדינה לכינוי "חוק אנטי גוגל" עומד למבחן ונשקל על ידי המחוקקים בדרום קוריאה. הנושא קודם במהלך השנה האחרונה והוא שם למטרה את ענקיות הטכנולוגיה ששולטות בשוק חנויות האפליקציה.

חברת אפל מיהרה לטעון כי "הצעת החוק תעמיד את המשתמשים הרוכשים מוצרים דיגיטליים ממקורות אחרים בסיכון להונאה, תערער את הגנת הפרטיות שלהם ותקשה על ניהול הרכישות שלהם". יצרנית אייפון טוענת כי היא מאמינה ש"אמון המשתמשים ברכישות בחנות האפליקציות תיפגע ותפחת כתוצאה מהצעת החוק הזו – מה שיוביל לצמצום הזדמנויות עבור יותר מ-482 אלף מפתחים רשומים בקוריאה, שהרוויחו עד היום יותר מ-8.55 טריליון וון קוריאני (כ-7.5 מיליארד דולר) עם אפל". אלפאבית, חברת האב של גוגל, עדיין לא הגיבה.

אדם הוג', דובר משרד הנציגות המסחרית בארה"ב, אמר כי גורמי המימשל בארה"ב עדיין שוקלים כיצד לאזן את ההשקפות לגבי חברות הטכנולוגיה האמריקאית, כאשר ממשל ביידן לפחות רשמית טוען כי הוא מעוניין להגביר את התחרות בתעשיה. "אנחנו במגעים עם בעלי מניות שאוספים מידע ועובדות לגבי החקיקה שנשקלת בדרום קוריאה", אמר הודג' לסוכנות רויטרס והוסיף, "תוך כדי כך אנחנו מבינים בצורך להבחין בין אפליה נגד חברות אמריקאיות לבין פיתוח תחרות".

אפל וגוגל מגיבות באיומים שמשדרים לחץ

אפל וגוגל היו במוקד של ביקורת עולמית רבה בשל דרישותיהן ממפתחי תוכנה שמשתמש בחנויות האפליקציות שלהן להשתמש במערכות תשלום קנייניות שגובות עמלות של עד 30% על רכישות בתוך האפליקציה. קוון סה-הואה, מנכ"ל איגוד חברות האינטרנט של דרום קוריאה שמייצג חברות טכנולוגיית מידע קוריאניות, אמר: "עבור אפליקציות משחקים, גוגל כפתה על מפתחי אפליקציות להשתמש במערכות התשלום שלה, והיא רוצה להרחיב את המדיניות לאפליקציות נוספות של מוסיקה וקומיקס".

אם הצעת החוק החדשה תהפוך לחוק הרשמי בדרום קוריאה, מפתחי תוכנה יוכלו להשתמש במערכות תשלום עצמאיות אחרות כאופציות ולא יהיו מחויבים לגוגל ואפל ששולטות בחנויות האפליקציות. אבל עדיין לא בטוח שהחוק יעבור, ענקיות הטכנולוגיה נלחמות חחזק. נעמי וילסון, סגנית נשיא לענייני מדינות אסיה במועצת התעשיה הטכנולוגית, ארגון סחר שמייצג גם את אפל וגוגל, טוענת כי החקיקה תהווה הפרה של התחייבויות הסחר הדו-צדדיות והרב-צדדיות שעליהן חתומה דרום קוריאה.

"אם החוק יעבור, הוא יציג אתגרים הן למפתחי אפליקציות והן לחנויות אפליקציות המבקשות לעשות עסקים בשוק הקוריאני", אמרה וילסון וקראה למחוקקים הקוריאנים לבחון מחדש את ההתחייבויות למשווקי האפליקציות ולוודא שהן לא ישפיעו באופן לא פרופורציונלי על חברות אמריקאיות.

גם אירופה וארה"ב בוחנות את צעדיהן מול ענקיות הטכנולוגיה

 יש כמובן לציין כי דרום קוריאה היא ענקית טכנולוגית ומהווה את הבית של חברות כסמסונג ו-LG מבוססות מערכת אנדרואיד. חנות האפליקציות של גוגל, 'גוגל פליי', נהנתה מהכנסות של 5.15 מיליארד דולר ב-2019 בדרום קוריאה, לפי נתוני הממשלה הרשמיים. מוקדם יותר השנה גוגל הודיעה כי תפחית את תשלום השירותים שהיא גובה על מפתחים בחנות האפליקציה שלה מ-30% ל-15%, לאחר שהם חוצים את רף מיליון הדולר בהכנסות שנתיות. גם אפל נקטה בצעדים דומים.

העמלות בחנויות האפליקציה של אפל מהווים חלק מרכזי מעסקי השירותים שלהם ששווים כ-54 מיליארד דולר, אולם הם גורמים להוצאות ועול כבד על מפתחי תוכנה. לפני שלושה חודשים, בחודש מאי, יצרנית משחק הווידאו הפופולארי פורטנייט הגישה תביעה להגבלים עסקיים נגד אפל, שהעלתה כי יצרנית המשחק שילמה 100 מיליון דולר בעמלות לאפל במשך שנתיים בלבד.

גם האיחוד האירופי פועל בנושא, ובשנה האחרונה עלתה בו הצעת חוק השווקים הדיגיטלים, בניסיון לטפל בסוגיית העמלות שגובות חנויות האפליקציות. חבילת החקיקה הזו נועדה להשפיע על חברות גדולות, אך כמה מחוקקים באירופה תומכים בהתמקדות רק בענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. מוקדם יותר החודש בארה"ב, שלושה סנאטורים מהמפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית העלו הצעת חוק שאמורה לרסן חנויות אפליקציות של חברות שלדבריהם נהנות מכח ושליטה נרחבים בשוק, דוגמת אפל וגוגל.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות