טכנולוגיה

פרשת NSO? הצחקתם את התעשייה האווירית

התעשייה האווירית, אילוסטרציה

אולי במדינות אחרות ממשיכים לעסוק בפרשת NSO, אבל עושה רושם שבישראל כבר שכחו ממנה. חופש, קורונה, חזרה לשנת הלימודים, עזה – כל אלה מעסיקים אותנו בימים האלה ולמי בכלל יש כח להמשיך להתעסק עם חברת הסייבר ההתקפי, שמוצר הדגל שלה פגסוס, הותקן לכאורה במכשיריהם של עשרות עיתונאים, פעילי זכויות אדם וגם שופטים ופוליטיקאים.

מ-NSO לתעשייה האווירית

אלא שבישראל לא קורה דבר. משרד הביטחון, כזכור, הודיע שיבדוק, ואז, לפני שהצוות הגיע למשרדים, הוא התקשר לחברים ב-NSO ושאל אם זה מתאים לכם. מאז לא נשמעו עדכונים. או התסריט הדמיוני – שהצוות באמת עובד ומנסה לברר את האמת בשקט – או במקרה הריאלי שבו כולם עסוקים שם עכשיו בלערבב את הטייח כדי לסתום את הסדקים הקטנים שנוצרו ולהמשיך יחד הלאה

עדות נוספת שמראה עד כמה NSO ומשרד הביטחון הם למעשה אחד, היא מעברו של המנהל העסקי של החברה, יהודה להב, לתפקיד בכיר מאוד בתעשייה האווירית – סמנכ"ל שיווק. כן, באמצע "הבדיקה" אחד האנשים הכי בכירים ב-NSO מקבל ג'וב ציבורי.

תחשבו רגע על חברה שלכאורה מפרה את החוק, ואמורה להיבדק על ידי משרד הביטחון. מן הסתם ללהב יש לא מעט מידע על לקוחות, עסקאות, מאמצים שנעשו לסגור עם מדינות, וגם על תלונות ותקלות שהיו לאורך הדרך. וגם NSO הודתה שהיו כאלה. האם הדבר הנכון הוא לתת למישהו שאתה חושד בו בפעילות בעייתית תפקיד כזה בכיר בשלב הזה? התשובה על פי משרד הביטחון היא כמובן כן, כי החקירה הזאת נגמרה עוד לפני שהתחילה.

עזיבתו של להב היא לא השינוי היחידיב-NSO בעיתוי הנוכחי, שבו גם עברה החברה לשליטה של קרן השקעות חדשה. מנכ"ל פרטנר לשעבר, איציק בן בנישתי, שיעבוד תחת המנכ"ל שלו חוליו וינסה להחזיר את החברה, שנמצאת בכותרות בעולם באופן קבוע, לשקט ולעמימות שאפיינו אותה שנים.

מה קרה בבחריין?

במסגרת נסיונות "ההלבנה" של החברה היא הצהירה רק לפני כעשרה ימים על כך שמעתה תהיה רגישה יותר לעניין זכויות אדם, אך לא חלפו כמה ימים נוספים ומכון "סיטיזן לאב" באוניברסיטת טורונטו, שהיה שותף בתחקיר המקורי, חשף כי פגסוס עזרה לשלטונות בבחריין לעקוב אחרי 9 פעילי זכויות אדם. לפי הבדיקה של "סטיזין לאב" המכשירים של תשעת הפעילים ב"מרכז בחריין לזכויות אדם", נפרצו בין יוני 2020 לפברואר 2021. בהודעה הרשמית ציינו במכון כי ארבעה מכשירים נפרצו ב"רמת ביטחון גבוהה".

ממשלת בחריין, שידועה כמי שהשתמשה באמצעים כדי לעקוב אחרי כל מי שמתנגד לשלטון, כמובן שלא הגיבו. מ-NSO נמסרה תגובה מפורטת שתוקפת את "סיטיזן לאב" וכמובן מכחישה הכל.

"העובדה שסיטיזן לאב בחרה שוב לתדרך את התקשורת במקום לפעול באופן בונה מול NSO  בנוגע לשימוש לרעה לכאורה, מוכיחה שהם יותר מעוניינים ביחסי ציבור מאשר בניסיון אמיתי לשפר את ביטחון הציבור", נכתב בתגובה, "לא קיבלנו נתונים, למרות מאמצים קודמים לעבוד מולם. לפיכך, זה כמעט בלתי אפשרי, ובוודאי חסר אחריות, להגיב על סמך שמועות מצד שלישי".

בנוסף האשימו ב-NSO את סיטיזן לאב גם בטעויות עובדתיות. " מפיסות המידע שקיבלנו באמצעות פניות מהתקשורת, נראה כי סיטיזן לאב שוב מחזרו מידע נטול הגיון טכנולוגי, ושלא יכול להיות קשור ל-NSO או ללקוחותינו שמפעילים את הטכנולוגיה מצילת החיים שלנו. טווח התאריכים שנמסר, בדו"ח שלא ראינו, הוא 2021-2020. טווח התאריכים לרשימה של פורבידן סטוריז, שמעולם לא הופקה או אומתה, הוא 2018-2017, סימן ברור כי מדובר בעוד טענה מופרכת. כמו תמיד, אם NSO תקבל מידע אמין שקשור לשימוש לרעה במערכת, החברה תחקור במרץ את הטענות ותפעל בהתאם על בסיס הממצאים".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות