טכנולוגיה

הציפור שעוזרת להפצת התעמולה של הטליבאן

משרדי טוויטר

בזמן שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עדיין מושעה מהרשתות החברתיות כולל טוויטר, ראשי משטר הטאליבן רשאים להופיע בפניהם ובקולותיהם ולצייץ את אשר עולה על ליבם. אתר 'מדיאט' MEDIATE פירסם הודעה של טוויטר בתגובה לפנייה שנעשתה אליהם, כי לא תשעה את אנשי הטאליבן מהפלאטפורמה כל עוד הם "מכבדים את חוקי הקהילה". זאת בניגוד לפייסבוק ואפילו טיקטוק שהשעו את חשבונות גורמי הטאליבן.

לשני דוברי הטאליבן, או כמו שהם מגדירים את עצמם גיום "דוברי האמירות האיסלאמית של אפגניסטן", יש חשבונות לא מאומתים בטוויטר. אחד מהם הוא זאביהולא מוג'אהיד מחזיק כ-320 אלף עוקבים נכון לכתיבת שורות אלה והחשבון שלו תפח בעוקבים בימים האחרונים, בשל העניין העולמי. הדובר השני הוא קארי יוסף אחמדי עם 66 אלף עוקבים וגם מספרם עולה בעקביות.

במהלך מסע הלחימה והכיבושים של הטאליבן בשבועות האחרונים אחמדי השתמש החשבון הטוויטר שלו כדי לצייץ כי הטאליבן השתלטו על ערים שונות ואזורים שונים.

גורמים שונים מאשימים את הרשתות החברתיות וטוויטר באופן ספציפי בכך שהן עוזרות לטרוריסטים ולארגונים קיצוניים. כזכור הן היוו את תשתית הגיוסים של דאעש בזמנו ותורמות הרבה לרדיקליזציה בחברה.

נכון לעכשיו, דוברי הטאליבן זוכים לאלפי לייקים והרבה תגובות חיוביות ומעט מאוד תגובות שליליות. "אני מברך אתכם ומאחל לכם הצלחה בהשלמת השחרור של אפגניסטן", כתב מגיב לאחד הציוצים האחרונים של זאביהולא מוג'אהיד.

בזמן שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הפסיקה לזמן קצר את חופשתו פעם אחת כדי להגיב לאירועים באפגניסטן בנאום קצר שהוכתב לו מראש, אנשי הטאליבן חופשיים להפיץ את המידע שלהם בטוויטר מדי שעה.

 

בתגובה לשאלה אם גורמי הממשלה האפגנית החדשה מהאיסלאם הפונדמנטליסטי רשאים להשתמש בפלטפורמה שמאפשרת להשתמש ב-280 תווים לציוץ, טוויטר השיבה כי היא "תמשיך לכפות באופן פעיל את התקנות שלה ותאסור גלוריפיקציה של אלימות, מניפולציה וספאם". עוד בהודעת טוויטר נכתב ש"העדיפות הראשונה של טוויטר היא לשמור על אנשים בטוחים ואנחנו נשארים דרוכים".

בזמן שהיא עוזרת לטאליבן, טוויטר ממשיכה להשעות גורמים פוליטיים מהימין בארה"ב, כמו הנשיא טראמפ, ולאחרונה ספגו מספר חברי קונגרס וסנאט  השעיות מהפלטפורמה. או כמו שתהה חבר הקונגרס הרפובליקני מצפון קרוליינה מדיסון קות'ורן: "באיזה צד נמצאות חברות הביג טק האמריקאיות?".

בניגוד לטוויטר, יתר החברות הרבה יותר קשוחות בהודעות שלהן כלפי הטאליבן: פייסבוק התחייבה לכפות איסור על חשבונות שמהללים, תומכים או מייצגים את הטאליבן בכל הפלאטפורמות שלה, לרבות אינסטגרם. "הטאליבן תחת סנקציות כארגון טרור תחת החוק האמריקאי ואנחנו השעינו אותם מהשירותים שלנו תחת מדיניות הגדרת ארגונים מסוכנים", הודיע דובר פייסבוק.

דובר ווטסאפ, שגם היא בבעלות פייסבוק, הוסיף כי "בעוד אין לנו גישה לתכני שיחה פרטיים של אנשים, אם בכל זאת נהיה מודעים לנוכחות של אדם או ארגון שנמצאים תחת סנקציות ננקוט פעולה". יוטיוב מסרה כי היא תסיר כל חשבון שהיא מאמינה כי הוא פועל תחת הטאליבן האפגני, טיקטוק הודיעה כי היא מסירה תכנים שתומכים או מהללים את הטאליבן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות