טכנולוגיה

הגנה על ילדים או חדירה מסוכנת לפרטיות? הטכנולוגיה השנויה במחלוקת של אפל

אפל, אייפון מומחי אבטחת מידע מתריעים: "ברגע שמערכת כזו מיושמת, אפשר בקלות לאמן את הבינה המלאכותית לאתר כל תוכן לא רצוי"

 

רק לפני שנתיים חברת אפל יצאה בקמפיין לוחמתי עם מסר אחד ברור: "מה שקורה באייפון שלך נשאר באייפון שלך". הזמנים השתנו מהר מהצפוי כאשר ביום חמישי האחרון הודיעה יצרנית האייפון כי היא מתכננת  להכניס לשימוש בארה"ב עוד השנה מערכת שתסרוק את כל התמונות במכשיר הנייד במטרה לאתר תמונות שמעידות על התעללות בילדים. המערכת,  שמכונה "נוירל-מאצ" (התאמה עצבית בתרגום מילולי) ומשתמשת בטכנולוגיות חדישות (בינה מלאכתית), תתריע בפני בקרים ופקחים אם היא מאמינה כי במכשיר נמצאו ויזואליה לא חוקית.

חוקרים אבטחת מידע מזהירים: "מדובר בטכנולוגיה רדיקלית. ברגע שמערכת כזו מיושמת, אפשר בקלות לאמן את הבינה המלאכותית לאתר כל תוכן לא רצוי." ובכל מקרה מה שבטוח, בניגוד להבטחות והתחייבויות קודמות של אפל, האמת היא "מה שקורה באייפון שלך כבר ממש לא תמיד נשאר שם".

בחברת אפל טוענים שהמאפיינים החדשים "שומרים על פרטיות ויחד עם זאת נלחמים בהתעללות בילדים", אולם המבקרים מצביעים על בעיות שקשורות לפרטיות ומעקב, ובעיניהם השאלה המרכזית היא לא מה הטכנולוגיה עשויה לעשות היום אלא מה ביכולתה לעשות מחר. האם טכנולוגית הסריקה החדשה של אפל תאפשר מעקבנרחב יותר ברחבי העולם? האם ממשלות יתחילו לדרוש מאפל לסרוק במדינותיהן את כל התכנים האסורים שאפשר למצוא על גבי אייפונים.

באפל אומרים שכלי הזיהוי החדש מסוגל לזהות  תמונות של התעללות ילדים שמאוחסנות באייפון מבלי לפענח את התמונות. לטענת החברה היא יישמה מספר בדיקות כדי להפחית את הסיכון לטעויות לפני שהתמונות מועברות לרשויות האכיפה וכן למרכז הלאומי לילדים נעדרים או מנוצלים NCMEC. לדוגמה אחת: הסורק חייב לזהות מספר תמונות בעייתיות כדי להתריע, תמונה אחת לא תספיק.

אפל לא לבד וגם אינה הראשונה שנכנסת לתחום: ענקיות טכנולוגיה אחרות בהן גוגל, מייקרוסופט, דרופבוקס וחברות אחרות שמספקות שירותי ענן, כבר סורקות חומרים שמאוחסנים על גבי השרתים שלהם כדי לאתר התעללות בילדים. אז מה ההבדל הגדול בין אפל לחברות האחרות? שהסריקות של אפל יתבצעו על גבי מכשיר האייפון בעצמו, כאשר באפל טוענים שזו התכונה שמגדירה את הפרטיות של הטכנולוגיה החדשה. אגב, לשם השוואה בחברת ווצאפ בונים על המשתמשים שידווחו על תכנים בעייתים, ולמרות שיכולותיה של ווצאפ מוגבלות בשנה האחרונה היא דיווחה על מעל 400 אלף מקרים ל-NCMEC.

זאת ועוד, באפל טוענים שענקיות טכנולוגיה אחרות יכולות לסרוק כל תוכן שהמשתמשים שלהם מעלים, ואילו באפל סריקת המכשיר נועדה לשלוח לחברה מסר מוצפן עם קוד המזהה תמונות המתארות התעללות בילדים על סמך מסד נתונים שסיפקה NCMEC ולא אפל. בנוסף, הזכירו באפל שההליך רלוונטי רק למי שמעלה תמונות לענן (iCloud).
המבקרים טוענים שלחברות טכנולוגיה אחרות כבר יש טכנולוגיות של סריקת תמונות שהועלו לענן, אז לשם מה צריך להחדיר טכנולוגיה חדשה ומורכבת כשכבר ישנה על המדף טכנולוגיה קיימת לדברים האלה?

"אפל בנתה ומתפעלת מערכת למעקב שאפשר בקלות להפוך אותה למערכת שתסרוק את כל התכנים הפרטיים עבור כל דבר עליו הממשלה רוצה שליטה", טוען וויל קאת'קארט שעומד בראש ווצאפ מטעם פייסבוק בביקות חריפה על אפל, "מדינות שבהן נמכרים אייפונים מגדירות באופן שונה מה מקובל עליהן ומה לא. האם המערכת תהיה בשימוש בסין? איזה תוכן ייחשב שם לא חוקי ואיך בכלל נדע מכך? איך אפל תטפל בדרישות של ממשלות מכל העולם להוסיף דפוסי תוכן אחרים לרשימה הסריקות של אפל?"

הסיפור הזה עדיין בראשיתו, יש עוד הרבה מידע שצפוי להיחשף בקרוב על הפעולות הבאות של אפל.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות