טכנולוגיה, עולם

ה"סימום טכנולוגי" שגורם לאתלטים לשבור שיאים בטוקיו

ה"סופר נעליים" שאחראיות כבר לשלושה שיאי עולם בטוקיו

כמות השיאים שנשברים על מסלול האתלטיקה בטוקיו מעלות טענות מצד מומחי אתלטיקה לסימום ספורטיבי ושימוש בטכנולוגיות חדישות שמסייעות ודוחפות קדימה תרתי משמע את הרצים. על המוקד נמצאים הפיתוחים האחרונים בייצור נעלי ריצה תחרותיות, שכוללות חידושים שהוכנסו מעולם מרוצי המכוניות.

מכנים אותן 'סופר-נעליים', יש בהן בכרית הנעל סיבי פחמן שהן כמו מזרון מרופד שבתוכו תרמילי אוויר. גורמים בכירים בעולם האתלטיקה והספורט הפעילו עוד לפני תחילת האולימפיאדה לחץ להוציא את הנעליים החדישות מחוץ לחוק. בכל מקרה, נעלי הריצה דהן למעשה ההיי טק של ענף הריצה הפכו את הקרב בין יצרניות ענקיות של חברות הלבשת הספורט, שמחפשות ממש בסגנון המלחמה הקרה למצוא יתרון טכנולוגי יחסי שישפר את הופעות הספורטאים שבוחרים ללבוש נייקי/פומה/אדידס.

יוסיין בולט, האגדה ששלטה בשלוש האולימפיאדות הקודמות בריצות המהירות, מתח ביקורת על ה'סופר נעליים' בשנים האחרונות וטען ששיאים שנשברים איתן אינם הוגנים כלפי ספורטאים מתקופות קודמות. "הייתי רץ מאה מטר מתחת ל-9.5 שניות עם הדור החדש של פקקי הנעליים בלי ספק בכלל", אמר בולט בראיון ל'גרדיאן' לפני האולימפיאדה וטען כי "הרצים כיום ממש מתאימים את הפקקים לרמה שזה נותן להן יתרון והם יכולים לרוץ מהר יותר".

פיתוחים מעולם הטראמפולינה

רק הבוקר נקבע עוד שיא עולם מדהים ובלתי נתפס ב-400 מ' משוכות נשים, כשסידני מקלאפלין האמריקאית שיפרה את שיא העולם שקבעה לפני חודשיים בכחצי שניה. גם האמריקנית שסיימה את המקצה במקום השני, דליילה מוחמד, רצה בזמן טוב משיא העולם הקודם ובסך הכל 5 רצות מתוך ה-7 שסיימו את הגמר קבעו שיאים אישיים. אתמול התמונה היתה אפילו קיצונית יותר בריצה המקבילה (400 מ' משוכות) לגברים – קארסטן וארהולם הנורבגי הדהים עם שיא עולם מהיר ב-76 מאיות שניות (יותר משלושת-רביע שניה!) מהשיא הקודם כאשר שלושת הראשונים במרוץ הפכו במקצה הזה לשלושת הרצים המהירים בהיסטוריה עם תוצאות בלתי נתפסות.

העולם כולו מפרגן בהתלהבות לשיא האולימפי המדהים של איליין תומפסון-הרה הג'מייקנית בריצת 100 מ' שהפכה לאישה השניה המהירה בהיסטוריה אחרי שיאנית העולם פלורנס גריפית'-ג'וינר שכל פרשנ האתלטיקה מייחסים את שיאיה לשימוש בחומרים ממריצים אסורים. בריצה המקבילה 100 מ' גברים, הסנסציה מאיטליה מרסל ג'ייקובס הפתיע את כולם עם מדליית זהב ושיא אירופי מטורף כשעצר את השעון על 9.80 שנ', תוצאה מהירה במאית אחת מריצת הזהב של אוסיין בולט באולימפיאדה הקודמת ריו 2016.

כל אלה דוגמאות לחלק קטן מהשיאים האישיים, הלאומיים, היבשתיים, האולימפיים וגם 3 שיאי עולם שהושגו בתחרויות האתלטיקה באולימפיאדת טוקיו 2020 עד עכשיו. וארהולם הנורבגי, שכל עולם הספורט חגג את הריצה שלו אתמול, נשאל במסיבת העיתונאים רבות על טכנולוגיית הנעליים החדשות וכיצד הן משפרות את הריצה. הוא ענה בחיוך ובפתיחות וסיפר על פלטת הפחמן שעוצבה על ידי מהנדסי מרצדס, הקבוצה הבכירה במרוצי המכונית פורמולה 1, בנעלי פומה Future Faster EvoSpeed, שבהן רץ וארהולם ועולות 236 דולר.

"אם אתה רץ על טרמפולינה אז זה שטויות, זה פוגע באמינות האתלטיקה", אמר הרץ הנורבגי שנכנס להיסטוריה, "אני יכול להבין פיתוחים שנוגעים לספוגים בכריות הנעל אבל לעולם לא לשינויים הקשורים במהירות". אבל יש היתממות מסוימת בדבריו של וארהולם שהרי השינויים בטכנולוגיות הנעליים בהחלט תורמים לשיפור התוצאות.

הרץ שהגיע אחרי וארהולם הוא ראי בנג'מין האמריקאי שגם הוא קבע תוצאה מטורפת – השניה הכי מהירה אי פעם. בנג'מין לובש נעלי נייקי אייר זום מקס פליי שעולות 229 דולר, ובהן יש ספוג פלא בפקקים הנעליים שהופך אותן ליותר קפיציות, מגבילים את כמות האנרגיה המוחזרת בכל צעד ומשפרים מהירות. "אלה פיתוחים מעולם הטראמפולינה", מזהירים מומחי אתלטיקה שלא אוהבים את הנעליים החדשות ורואים בהן סימום טכנולוגי לכל דבר ועניין. פיתוחים טכנולוגים כמו אלה האחרונים, מסייעים לרצים לשפר תוצאות. "כן, הנעליים מאוד מהירות", הודה בנג'מין אבל טען שהקרדיט מגיע לרצים ולא לנעליים, "אני מכבד את כל הרצים הגדולים בהיסטוריה אבל בטוח שהם לא רצו כמו שאנחנו רצים עכשיו".

"סימום טכנולוגי" – לא רק בריצה אלא במרבית הענפים

בנעלי הריצה החדשות, שיש להן דגמים ויצרנים שונים, בוצעו שיפורים כמו פקקים וכריות שפותחו בטכנולוגיות חדישות, אבל לא מדובר רק בנעליים אלא גם באיכות המסלול שמסייעת לתוצות המהירה. בחברת טכנולוגיית ספורט בעיירה אלבה בצפון איטליה בחנו חומרים סינתטיים שטובים למסלול ועבדו במשך 3 שנים במחקר ופיתוח, כשבדרך הם בוחנים סוגי גומי שונים עד שמצאו את משטח האתלטיקה שהספורטאים אהבו הכי הרבה, ואז הם הוסיפו למסלול גרגירים מיוחדים כדי להשיג מקסימום החזר אנרגיה – 2% יותר מהמסלול עליו רצים כיום בטוקיו – כלומר גם כאן הטכנולוגיה רק תלך ותתקדם ותייצר מסלולים איכותיים ומהירים יותר. חלק מהרצים טוענים כי הם מרגישים יותר שהם מקפצים מאשר רצים על המסלולים החדישים.

השכלולים לא נעצרים עם הנעליים והמסלול. כמובן יש שיטות אימון והכנה חדישות שמשפרות את המהירות והטכניקה של הרצים שנעזרים בטכנולוגיות שלא היו קיימות בעבר. בנוסף לכך, יש גם התקדמות אדירה בנושאים מהותיים כמו תזונה, מנוחה וההיבט המנטאלי.

הנושא של קידמה טכנולוגית שחודרת לענפי ספורט אינו ייחודי כמובן רק לאתלטיקה, להיפך – הוא נהיה נושא מרכזי וחשוב בענפי ספורט רבים ושונים. רק לפני כעשור חליפות השחייה גרמו לשיפור שיאי עולם בבריכה בצורה קיצונית עד מגוכחת. לקח מספר שנים עד שאיגוד השחיה העולמי FINA הודה כי מדובר בסימום טכנולוגי ואסר את השימוש בהן.

שיפורים וחידושים טכנולוגים קיימים בענפים רבים ולעיתים רבות מעוררים ויכוחים וטענות מצד המתחרים. כך למשל, בתחרות האופניים שנערכת כעת באולם הוולודרום בטוקיו יש טענות של חלק מהמשלחות על חידושים טכנולוגים במבני הכידון ועיצובי האופניים שהוסיפו מדינות אחרות, ופרשן יורוספורט בראדלי וויגינס, הבריטי שזכה בטור דה פראנס ובמדלית זהב בלונדון 2012, טען: "עולם האופניים הפך להיות כמו עולם מרוצי המכוניות, כולם עסוקים בשיפורים ושכלולים טכנולוגיים כדי להשיג יתרון והספורטאי עצמו כבר נעשה פחות משמעותי".

לצד המבקרים שטוענים ל'סימום טכנולוגי' לא הוגן, יש גם רבים שמזכירים כי מאז ומעולם הטכנולוגיה לקחה את הספורט קדימה – בעבר למשל לא היו אדני זינוק בריצות הספרינט וכך גם כמעט בכל ענף ספורט – מכדורגל, דרך שחיה ועד לחתירה בקאנו או קיאק – המציאות מולידה שיפורים טכנולוגיים שמיושמים בבמות היוקרתיות של עולם הספורט התחרותי.

גם אם אתם בצד שתומך בהשארת הפיתוחים החדשים של הנעליים ושמח לראות עוד שיאים נשברים בעזרתם, וגם אם אתם מתנגדים וטוענים שלספורטאים כיום יש יתרון לא הוגן כשמשווים את תוצאותיהם לספורטאי עבר באותו ענף, כולנו יכולים להסכים שהנושא הטכנולוגי בספורט הוא תחום מרתק ובעל השלכות רבות ועוד ידובר בו ובהשפעותיו רבות. ובינתיים – אנחנו יכולים להיזכר בערגה ברץ המרתון היחף, אבבה ביקילה האתיופי, שניצח במרתון של אולימפיאדת רומא 1960 עם שיא עולם חדש והוא עשה זאת בלי נעליים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות