טכנולוגיה

גוגל ואפל שוברות שיאים והצנזורה ברשת חונקת מאי פעם

עיני גוגל עיני גוגל

שימו לב לקורלציה המעניינת בין התעצמות חברות הטכנולוגיה הגדולות לבין צמצום החופש האינטרנטי בעידן הקורונה. מצד אחד הן עומדות, אחרי שחגגו כל הלילה נתונים כלכליים שוברי שיאים מהרבעון האחרון (חודשים אפריל עד יוני): אפל הציגה את הרבעון השני הכי טוב ב-45 שנות קיום החברה, מייקרוסופט גם היא הציגה דו"ח כלכלי מרהיב שמעיד על צמיחה גדולה ועקבית. הרווחים של גוגל זינקו ויותר מהכפילו את עצמם בזכות זינוק בשוק הפרסום האינטרנטי כאשר אלפאבית – חברת האב של גוגל – הגדילה את הדומיננטיות שלה ודיווחה על הרבעון המוצלח בתולדות החברה מבחינת מכירות ורווחים בזמן שעסקים שיוועו ללקוחות בכלכלות שנפתחו מחדש בעולם.

https://twitter.com/hasolidit/status/1420119131064606730/photo/1

ומהצד האחר, בתזמון ממש לא מקרי, מאמר באוניברסיטת מישיגן הצביע על כך כי רמות הצנזורה בכל רחבי העולם שוברות שיאים בשנת 2021, תוצאות מטרידות מאוד את מי שחופש הביטוי וחופש הדעה יקר לליבו. המסקנות שם בורורות: באינטרנט יש פחות ופחות פרטיות חופש ביטוי ויותר צנזורה.

"רמת הצנזורה בעליה ב-103 מדינות שנלמדו במחקר, לרבות ישראל שלנו, הודו, יפן, איטליה, נורבגיה ופולין", נכתב במחקר, ולהזכירכם מדובר במדינות שנחשבות בין החופשיות ביותר בעולם לפי דירוג של הארגון שעוקב אחר חופש אינטרנטי בשם 'פרידום האוס' FREEDOM HOUSE.

אפל מכרה ב-81 מיליארד דולר

הנתונים של ענקיות הטכנלוגיה מדהימים ומעוררי התשאות ומביסים את תחזיות האנליסטים. אפל נמצאת בדרך לשנה הפיסקאלית הטובה בתולדות החברה, גם בזכות השקת אייפון 12 וחיבור לרשתות G5. אפל רשמה רווחים של כ-22 מיליארד דולר בין אפריל ליוני, כאשר הכנסותיה ממכירות עלו ב-36% לעומת השנה שעברה והגיע ליותר מ-81 מיליארד דולר, כשהם מביסים את תחזיות המומחים.

אלפאבית  רשמה הכנסות של כ-62 מיליארד דולר ברבעון השני של 2021, עלייה של 62% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה בזמן מגבלות הקורונה וצמצום הכלכלה. הרוב המוחלט מההכנסות – מעל 50 מיליארד דולר – נבע מפרסום. הרווח הנקי של אלפאבית עמד ברבעון הזה על 18.5 מיליארד דולר והתעלה על התחזיות המוקדמות של האנליסטים הכלכליים. מפרסמים דיגיטליים וגם חברת הבת יוטיוב הציגו רווחים חסרי תקדים בתולדות החברה.

אלה רק דוגמאות בולטות לנתונים האדירים שרשמו ענקיות הטכנולוגיה ברבעון האחרון ורק מדגישים שוב את הפערים הכלכליים-חברתיים המתרחבים בין העשירים שמחוברים לעולם הטכנולוגי ומרוויחים ממנו הון רב לכל השאר.

הנתונים מצביעים על כך שענקיות הטכנולוגיה יצאו חזק מאוד מתקופת משבר הקורונה בשנה שעברה בזכות רכישות במסחר אינטרנטי, הזמנות אונליין של אוכל ושירותים אחרים וגם צריכה שירותי סטרימינג. האמת הן מהחברות הבולטות שהרוויחו גם מהמצב הלא נעים של סגרים ומגבלות אבל עכשיו הן צומחות הרבה יותר.

ישראל סובלת מצנזורה שלא היתה בה בעבר

מעבר למחקר ממישיגן, יש עוד עדויות לפגיעה בחופש הביטוי. הארגון "צנזורד פלאנט" (CENSORED PLANET) בחן את מצב האינטרנט במדינות השונות בין אוגוסט 2018 לבין אפריל 2020 והצביע על כך כי ישראל יחד עם עוד 8 מדינות נוספות "סובלות מרמה משמעותית של צנזורה שלא אובחנה בהן בעבר".

אם עד לקורונה מדינות דיקטטוריות נודעו לשמצה בגלל חסימות, צנזורה והיעדר חופש באינטרנט, העולם המערבי בשנתיים האחרונות הפך דומה יותר ויותר למדינות נטולות חירויות, כשהדוגמה הבולטת ביניהן היא סין. גורמים הולכים וגוברים במערב אוהבים לדבר בעד "מלחמה בדיסאיפורמציה" או "מלחמה בפייק ניוז", אבל מה שהם באמת מתכוונים זה להשתיק ביקורות ולצנזר את כל מי שלא מתיישר עם עמדות הגורמים הרשמיים.

שימו לב למקרים של קנדה, בריטניה ודרום קוריאה, מדינות שנתפסות כחופשיות אך בימינו תושביהן עשווים להיות תלויים ב-VPN כדי לעקוף את ההתערבות והמגבלות החריפות שהטילו ממשלותיהן.

בקנדה למשל ב-2021 עלו שתי הצעות חוק שנועדו להכפיף רגולציה על האינטרנט באותו אופן בו יש רגולציה על שידורי טלוויזיה ורדיו. ההשלכות של הצעות החוק האלה הן העצמת הצנזורה באינטרנט והגבלת החופש. אמנם עתיד הצעות החוק האלה עדיין לא בטוח, וייתכן שהן ייכשלו, אולם ממשלת קנדה נחושה לנסות בכל כוחה לדחוף הצעות ורעיונות שיפגעו בחופש הביטוי של קנדים.

בבריטניה נכתב במאמר "אין מסמך ברור ומוסכם שמקביל לחוקה האמריקאית שמפרטט את היחסים בין אזרחים למדינתם", והעניין הזה הוביל למאבקים סביב הצעות חוק מעוררות מחלוקת בשנים האחרונות והעמדה לדין של אנשים שהביעו דעות לא פופולאריות או דעות שפגעו ברגשות הגולשים, אפילו שהתקנות החדשות מתנגדות עם חוקים קיימים אחרים הנוגעים לחופש הביטוי.

מקובל לחשוב על צפון קוריאה במדינה טוטליטרית מפחידה ובצדק, אולם בדרום קוריאה הדמוקרטית והמשגשגת המחוקקים עומלים על צמצום החופש באינטרנט.

כל זאת בזמן שענקיות הטכנולוגיה מצליחות, צומחות ונהנות מהשפעה אדירה במימשל ביידן ובמוסדות מרכזיים נוספים. יש איומים מהרשויות במערב להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה ולהטיל עליהן רגולציות ובקרה נרחבת יותר, אבל קשה להאמין שמשהו יזיז להן. הרבה יותר קל לצנזר את אלו שכותבים נגדן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות