טכנולוגיה

אונלי פאנס – אהבה פרועה בעידן הדיגיטלי

בלה תורן בלה ת'ורן, הכוכבת הכי גדוהל של אונלי פאנס

מחקרים חדשים מצביעים על שיא בכמות הצעירים ובני הנוער ששרויים בחרדה או שוקעים בדיכאון. מומחים מעריכים שיש קשר ישיר והדוק בין האתגרים המנטאליים של הדורות הצעירים לבין ההתמכרות האנושית למסכים בכלל ולסמארטפונים בפרט.

טוב, לא צריך להיות פרופסור לפסיכואנליזה כדי להבין שמעבר על הפיד באינטסגרם ונחשף לבחורות ובחורים יפיפיים בלבוש מינימלי מריזורטים יוקרתיים ברחבי העולם שמשדרים עושר והצלחה ומפוצצים בעוקבים, לייקים ותגובות אוהבות – עלול לגרום להמונים שלא זכו ביופי, עושר ופריבילגיות אחרות לחוש תסכול. "אבל מה איתי?"

אפשר למצוא בעולם הטכנולוגי החדש הרבה יתרונות ומעלות לצד הרבה חסרונות ובעיות, דבר אחד ודאי – הוא הפך את המציאות. קשה להיזכר בעידן של טלפון חוגה ועולם בו אנשים יושבים בתחנת אוטובוס ולא עסוקים במכשיר החכם שלהם. נתח גדול מאוד מהניצול של הטכנולוגיה החדשה הוא למטרת תשוקה או אהבה – אם ברשתות החברתיות ואם בטינדר, גריינד ושאר אפליקציות ההיכרויות.

פורנו שבעבר נחשב לטאבו חברתי, הפך זמין לכל דורש אם זה בטוויטר ששופע סרטוני פורנו ואם זה באתרים ספיציפיים דוגמת פורנהאב. וגם אם זה לא נחשב פורנו, מי מכם לא נתקל בתמונות תחת ארוטיות ועוד ויזואליה אינטימית של דוגמניות (או דוגמנים) בפייסבוק ובאינסטגרם.

סקס מוכר, אומר אחד הכללים הבסיסיים והעתיקים ביותר בשיווק, ובגל התשוקה הווירטואלי ששוטף את האינטרנט אחד החידושים והפיתוחים האחרונים הוא האתר/אפליקציה אונלי פאנס OnlyFans ("אוהדים בלבד") שהוקם בלונדון בשנת 2016. בשנת הקורונה 2020 אונלי פאנס טסה לשמיים והפכה לאחת מחברות הטכנולוגיה שצמחו הכי הרבה כשהצליחה לייצר מעל 2 מיליארד דולר, כאשר האתר גובה 20% עמלה משמע הכנסות נטו של מעל 400 מיליון דולר. זהו אתר בו סלבס, דוגמנים, אושיות רשת ושחקניות פורנו מעלים סרטונים ותמונות עבור מעריצים שמוכנים לשלם כדי להיחשף לתכנים האינטימיים.

3.5 מיליארד דולר הכנסות, 120 מיליון משתמשים שמשלמים

מייסדי הסטארט-אפ של אונלי פאנס עסוקים בחיפוש אחר משקיעים ולוביסטים כדי לבנות את מוניטין החברה ולהרחיק ממנה איומי חקיקה הקשורים לפורנו. עבור כך מנסים באפליקציה לגייס סלבס נוספים דוגמת ספורטאים וכוכבי קולנוע וסדרות כדי לרכך את התדמית ולהקנות לאתר מטריה רחבה יותר ולהקטין את ממדי הפורנו ולהדחיקם.

הזמרת קארדי בי והמתאגרף פלויד מייוות'ר כבר הודיעו על הצטרפותם לאונלי פאנס יחד עם עוד מיליון ורבע יצרני תוכן שרשומים באתר וייצרו עד כה כ-3.5 מיליארד דולר הכנסות. כ-10,000 תכנים מועלים על ידי יצרני התוכן/משתמשים של האתר מדי יום, באתר ישנם 120 מיליון משתמשים רשומים מעל גיל 18 מכל העולם שמשלמים בין 5 ל-50 דולר בחודש כשם יכולים להגיש בקשות ספציפיות – למשל "להציע 100 דולר אם יצרן תוכן יעלה תמונה שלו אוכל פיצה". בשיאה לאחרונה רשמה אונלי פאנס כחצי מיליון משתמשים חדשים ביום, כלומר כ-15 מיליון משתמשים חדשים בחודש.

ההכנסה הממוצעת של יצרני תוכן מאונלי פאנס עומדת על 180 דולר בחודש ורוב החשבונות מכניסים פחות מ-145 דולר בחודש. גם כאן הפערים בין 'עשירים' ל'עניים' עצומים ו-1% המצליחים ביותר מרוויחים 33% מתוך יותר מ-3 מיליארד דולר ההכנסות. ועדיין –  עבור הרבה יצרני תוכן אינטימי בעולם המערבי, כולל נשים רבות, אונלי פאנס הפך למקור הכנסה משמעותי וחלק ממש הפכו לעשירים בזכותו. אגב, השחקנית-דוגמנית האמריקנית בלה ת'ורן הכניסה מעל מיליון דולר ב-24 השעות הראשונות שלה באונלי פאנס.

אונלי פאנס אינו הסטראטאפ היחיד בתחום הזה, יש גם מתחרים שמתבססים על אותם רעיונות ועקרונות דוגמת אפליקציית קאמאו CAMEO, אבל אף אחד מהמתחרות לא צמחה כמו אונלי פאנס בשנה האחרונה, מה שהוביל לשיח ציבורי והתעסקות תקשורתית סביבו.

"אני הולך לאנוס אותך, ואז אני הולך להרוג אותך"

באתר BBC פורסמה בתחילת השבוע כתבת תחקיר 'מתחת לעור של אונלי פאנס' שהביא את סיפורן של יצרניות תוכן אינטימי באתר שסבלו מפריצה לחשבון, סחיטה, התעללות, הערות בוטות ואף סרטונים עם איומי אונס ורצח מפחידים. זו לא הכתבה הראשונה שחושפת צדדים אפלים ובעייתים בעולם התשוקה הווירטואלי, עניינים שמעלים תהיות סביב האופן בו האתר הבריטי בנוי, מנוהל ומתווך.

אחת הבחורות בתחקיר של BBC היא טינה בין מפיניקס, אריזונה, שנטשה את הבית וחיה במכונית במשך חודשים בלי הכנסה עד שפתחה חשבון אונלי פאנס ועד מהרה הכניסה ממנו מעל 2,000 דולר בחודש ועברה לדירה שכורה נאה. הכל היה טוב עד שהאקר פרץ לחשבון שלה והחל לשדר איומי טרור של דאעש, הוא סחט אותה וגם שלח ספאם לאוהדים שלה והעליב אותם. החשבון שלה נותק והיא איבדה כמעט את כל האוהדים שלה וכך היא לפתע מצאה עצמה בלי הכנסה.

צ'רלי, סטודנטית בת 20, שהפכה מעניה למיליונרית בזכות אונלי פאנס, סיפרה על ההתעללות ואיומי האונס והרצח שקיבלה. היא תיארה כיצד בקיץ שעבר אחד האוהדים שלה איים באלימות אם היא תסרב לשכב איתו ושלח לה הודעות נאצה כמו אחת שהיא חשפה, ובה כתוב: "אני יודע איפה את גרה, אני הולך לצוד אותך, אני הולך להרוג את ילדייך, אני הולך לאנוס אותך, אני הולך לגרום לבעלות לצפות בי כשאני מכאיב לך, ואז אני הולך להרוג אותך. אני מקווה שכל משפחתך תחלה בקורונה ותמות".

גברים אובססיביים רבים מסתובבים באתרים כאלה וכל הסטיות צצות מעל פניי השטח, כך שיש מחיר רב להתעשרות של הנשים האלה ומה שעליהן להתמודד איתו. ולא חסרים האקרים ועוד אתגרים טכניים רבים עימם האתר מתמודד.

חברת אונלי פאנס טוענת באתר שלה כי היא לא אחראית לתווך את התוכן או לאתר הפרות חוק או מדיניות שלה, שכוללת איסור על הטרדות ושיתוף תוכן לא חוקי וללא הסכמה בין הצדדים. המבקרים טוענים שעל החברה להשתמש טוב יותר בבינה המלאכותית כדי לאתר בעיות רבות שצצות באתר אם כי מומחים טוענים כי אי אפשר להסתמך על בינה מלאכותית כשזה נוגע לפורנו. בכל מקרה באונלי פאנס טוענים כי בחברה עוברים על יותר מ-300 אלף קבצי מדיה ביום ושהיא מחזיקה ביותר מ-500 סוכנים שאחראים לבדוק תכנים שיש לגביהם תלונות.

בכנות, אני לא יודע אם הכתבה הזו מתאימה לרוח ט'ו באב, הוא חג האהבה. אבל הייא משקפת בלי להתחנף מה נהיה מאהבה ותשוקה בעידן הזה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות