טכנולוגיה

הבריחה ההוליוודית שנבלמה על ידי פגסוס ו-NSO

בריחה דרמטית באמצעות יאכטה ואפנוע ים, נגמרה בתפיסה בעזרת פגסוס

במרבית התגובות שלהם לתקשורת מספרים אנשי NSO, חברת הסייבר הישראלית שנמצאת תחת מתקפה בעקבות התחקיר הבינלאומי שפוסרם על אודותיה, על כך שכשמגיעות אליהם תלונות על שימוש לא הולם בתוכנת הריגול פגסוס הם מטפלים בהן. עוד הם מציינים כי לא פחות מחמישה לקוחות שאכן הוכח שעשו שימוש לא ראוי בכלים המטורפים הללו, איבדו את היכולת להשתמש בו, לאחר שהחברה חסמה אותם.

מי הם חמשת הלקוחות? אחרי מי הן עקבו ומה היה כל כך חריג עד שאפילו חברה שעל פי העדויות בתחקיר העצום שפורסם על אודותיה, יודעת היטב לעצום עין אחת היטב אחרי שמכרה לממשל מפוקפק כלי ריגול עוצמתי.

אבל לפעמים מלאכתם של צדיקים נעשית על ידי אחרים. בישראל אף אחד לא נרתם לעזרת דה מרקר, שהוא חלק מההתאגדות של גופי תוכן שלקחו חלק בתחקיר, והופך את הפרשה הבינלאומית העצומה הזאת למשהו שבאמת יהדהד פה. מזל שיש את ה"גארדיין" הבריטי, שמספק כותרות יום אחרי יום וחושף איך כלי הריגול של NSO לקחו חלק בהשחתת העולם, ובידי החזקים כדי לרסן, שלא לומר להעלים, את החלשים.

גם לגבי ממי נשללה הזכות סיפק היום הגארדיין תשובה, והיא ממשלת דובאי.

שני גורמים שסרבו להזדהות ותוארו כמי שמעורים בפעילותה של NSO, אמרו כי בחברה ביטלו את החוזה עם דובאי בעקבות חשש לפגיעה בזכויות אדם. לפי הדיווח, ההחלטה התקבלה בעקבות טענות שלפיהן שליט המדינה, מוחמד בן ראשיד אל-מכתום, ניצל את הטכנולוגיה הישראלית על מנת לעקוב אחרי בני משפחתו NSO ביצעה חקירה ולאחר מכן שללה מדובאי את הגישה לפגסוס.

אבל מה שיותר מדהים הוא שהפגסוס לא שימש פה לפגיעה במתנגד משטר או עיתונאי ביקורתי, אלא כדי "לצוד" שתי נשים הנסיכה האיא והנסיכה לטיפה – שברחו מדובאי אחרי שטענו לאלימות ואיומים מצד אל מכתום עצמו.

אולם בעוד הנסיכה האיא הצליחה לברוח לאנגליה, לטיפה הוחזרה לארצה, לאחר שאותרה על יאכטה באוקיאנוס ההודי. לפי הדיווח בגארדיין, מבצע החזרתה בכוח של לדובאי, לא היה לקרות ללא העזרה שסיפקה פגסוס לשליט דובאי, באיתורה של לטיפה.

לאחר מבצע בריחה דרמטי מהנסיכות (החלפת בגדים עם כפילה, בריחה לעומאן ומשם על אופנוע ים אל יאכטה שהוציאה אותה מהאזור) ואחרי שהחליפה טלפונים חשבה לטיפה שהיא בטוחה. היא החלה לשוחח עם חבריה, אך לא ידעה שהתוכנה הותקנה גם על מכשירה של אחת מהן.

ב"גרדיאן" נחשף כי גם מספרי הטלפון של האנשים שעמם שוחחה לטיפה הוכנסו לאותה רשימה שהודלפה. אחת מהמכרות שהטלפון שלה נכלל ברשימה היא סינוד טיילור הבריטית, שלפי הדיווח מספר הטלפון של טיילור הוזן אף הוא לרשימה. ולא פעם אחת – מספר פעמים בתחילת חודש מרץ.

אחרי אותה שיחה, כבר היה אפשר לאתר את המספר של לטיפה, ומשם הדרך חזרה לשנתיים שבהן לא נראתה כמעט לעין הציבור היתה קצרה.

בעיתון הבריטי פנו אל השלטונות בדובאי, אך לא נענו. במקביל ציינו בכתבה כי שליט דובאי אל-מכתום מכחיש כי היו פריצות לטלפון של הנסיכה או של מכריה. מעבר לזה, מבחינת אל מכתום לטיפה מעולם לא ברחה והוחזרה בכח, היא בכלל נחטפה וזה היה מבצע הצלה.

ולאנשים האלה אנחנו מוכרים את הטכנולוגיה המטורפת הזו. אבל אם זה נעשה באישור משרד הביטחון אז כנראה שהכל בסדר

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות