טכנולוגיה

צרפת: גוגל נקנסה בחצי מיליארד דולר

גוגל גוגל

בהמשך ישיר לקו שנקטו ממשלות כמו אוסטרליה, גם הרגולטור בצרפת מתחיל לגדל שיניים. התוצאה: חצי מיליארד יורו קנס לגוגל על שימוש בתוכן של מוציאים לאור. ענקית הטכנולוגיה האמריקאית תשלם בנוסף עוד קנס יומי של עד 900 אלף יורו על כל יום שעובר בחודשיים הקרובים עד שתציית לפסיקה הנוכחית.הפסיקה ניתנה על סמך חוקי זכויות היוצרים של האיחוד האירופי.

הקנס הגבוה ניתן לאחר שגוגל לא התייצבה בתום לב למשא ומתן עם חברות תקשורת תוך שהיא משתמשת בתוכן שלהם ועוברת בכך על תקנות האיחוד האירופי בנושא זכויות יוצרים. הרשות לתחרות בצרפת אף הורתה לגוגל להגיש בפני המו"לים הצעה לשינוי ועדכון השימוש הנוכחי שנעשה בתוכן המוגן בזכויות יוצרים. בפני המוציאים לאור. בכך הרגולטור הצרפתי מתייצב בכך לצידם של המו"לים של העיתונים והאתרים שבאים מזה זמן רב בטענות לפיהן גוגל רוכבת על התוכן שהם מייצרים ונהנית באופן לא פרופורציונלי מהכנסות מפרסמים על חשבונם.

הקנס בגובה חצי מיליארד יורו הוא עוד צעד בשורת פסיקת בבתי משפט אירופים נגד ענקיות טכנולוגיה, רק לאחרונה בגרמניה היתה פסיקה נגד יוטיוב שמחקה סרטון שיצא נגד סגרים בקורונה בטענה לסתימת פיות והפרת חוזה עם המשתמש.

מדובר בקנס הגבוה אי פעם שהשית גוף הרגולציה הצרפתי שנקרא הרשות לתחרות על חברה בשל הפרה להישמע לתקנות הרגולציה, כך טוענה איזבל דה סילבה העומדת בראש הרשות.

דובר מטעם גוגל מסר הודעה לסוכנות AFP ולפיה "החברה מאוכזבת מאוד מההחלטה". לטענתו, "פעלנו בתום לב במהלך כל תקופת המשא ומתן. הקנס הזה לא משקף את המאמצים שעשינו וגם לא את המציאות של שימוש בתוכן חדשות בפלאטפורמה שלנו". דובר ענקית הטכנולוגיה הוסיף כי "ההחלטה הזו נוגעת בעיקר למשא ומתן שהתנהל בין מאי לספטמבר 2020, אבל מאז המשכנו לעבוד עם מו"לים וסוכנויות חדשות והצלחנו למצוא שפה משותפת ולהגיע למספר הסכמות".

הטיעון נגד גוגל הוא שהיא מציגה כתבות תמונות וסרטונים שמיוצאים על ידי קבוצות תקשורת והיא לא מפצה אותם כראוי, וזאת למרות השינוי מרחיק הלכת שעברו ההכנסות מפרסום ברשת. באפריל 2020 הרשות לתחרות בצרפת הורתה לגוגל לנהל משא ומתן בתום לב עם קבוצות תקשורת אחרי שהחברה סירבה לציית לחוק החדש לזכויות יוצרים באיחוד האירופי. "זכויות השכנים" – זהו השם החדש לטענה המוסרית לפיה מפרסמי חדשות יפוצו על עבודתם שמוצגת באתרים, במנועי חיפוש ובפלאטפורמות של רשת חברתית.

בספטמבר האחרון מו"לים של ארגוני חדשות שונים ובכללם סוכנות הידיעות הצרפתית AFP  הגישו תלונה לרגולטורים בטענה שגוגל מסרבת להתקדם בסוגיית התשלום להצגת תכנים במנועי החיפוש שלה. הרשות לתחרות נזפה בגוגל על כך שנמנעה מדיון מפורט וממוקד עם חברות התקשורת על "זכויות השכנים" שלהן בעודה מנהלת משא ומתן על השקת שירות החדשות החדש שגוגל הקימה בשנה שעברה – גוגל שואוקייס.

הפסיקה של הרשות לתחרות בצרפת היא סיבה לחגיגה עבור בעלי עיתונים, סוכנויות חדשות ואנשי תקשורת נוספים. בזמן שהעיתונות בעולם המערבי מתקשה לעמוד עצמאית על הרגליים והכנסותיה הולכות ומצטמצמות ביחס למדיות החדשות והרשתות החברתיות. בגוגל, ענקית החיפוש באינטרנט, ממשיכים לטעון שהם מעודדים מיליוני אנשים להיכנס לאתרי החדשות והם גם השקיעו הרבה בקבוצות תמיכה תקשורתיות בדרכים שונות, כולל מימון חירום במהלך משבר הקורונה.

גוגל הכריזה בנובמבר האחרון כי חתמה מספר הסכמים אישיים של תשלומי זכויות יוצרים עם עיתונים ומגזינים צרפתיים, כולל 'לה מונד' ו'לה פיגארו', אבל כעת מסתבר שזה לא היה מספיק כדי להימנע מקנס בגובה חצי מיליארד יורו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות