מדיני

הפוך הנדל, הפוך: שקיפות במקום צנזורה

שר התקשורת, יועז הנדל

הדבר היחיד שנכון בעיתון הוא התאריך, קובעת אחת האימרות הישנות והמוכרות בתחום התקשורת. הסופר האמריקאי הענק מארק טוויין ניסח בעצמו כמה אמירות משעשעות על עיתונות כבר במאה ה-19, ביניהם: "פרסומות מכילות את האמיתות היחידות שאפשר לסמוך עליהן בעיתון", טוויין גם הזכיר כי "בעולם האמיתי שום דבר לא קורה בזמן ובמקום הנכון. התפקיד של עיתונאים והיסטוריונים הוא לתקן זאת", אבל לטעם כותב שורות האלה, האימרה הכי יפה של טוויין על עיתונות היא אחת שקשה לתרגם בצורה מוצלחת: "אם אתה לא קורא את העיתון אתה לא מעודכן (UNINFORMED) ואם אתה כן קורא אותו אתה מקבל מידע מוטעה (MISINFORMED)".

אבל היום זה כבר לא העיתונים אלא הוואטסאפ, הפייסבוק, הטיקטוק והטוויטר. עוד ועוד פוליטיקאים בישראל בפרט ובעולם המערבי בכלל קוראים לחקיקה נגד יצרני ידיעות כוזבות (פייק ניוז) ומביעים דאגה מאיך שדיסאינפורמציה עוברת ומתפשטת ברשתות החברתיות כמו אש בשדה קוצים. חלקם הגדול קורא לרשתות החברתיות לפעול בתקיפות נגד תופעת הפייק ניוז.

ביום שלישי השבוע התראיין שר התקשורת יועז הנדל, מסיעת תקווה חדשה, ואמר באולפן YNET שבמסגרת הקמפיין ההסברה הממשלתי לעידוד חיסונים, בכוונתו לפעול ביתר שאת נגד הפצת ידיעות כוזבות ברשתות החברתיות, לרבות "קידום חקיקה שתסדיר את המאבק התופעת הפייק ניוז ברשתות החברתיות". אגב, מעניין מה הנדל חושב על דברים שאמרה חברת מפלגתו שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כי "תחנות חיסונים בבתי ספר זה פשע", אבל נניח לזה כרגע.

אפשר להבין את הזעם והתסכול של הנדל ושל רבים אחרים שחשים כי עידן הרשתות החברתיות פגע ואף עיקר את הכוח והשליטה שהיתה פעם לממשלות וטייקונים על מידע. התמודדות עם קונספירציות ודיסאינפורמציה הפכה לחלק מחיינו בעידן הנוכחי, ממש לא רק בנוגע לחיסונים ולקורונה: איסלמיסטים ובני בריתם שמפציעים שקרים כמו "היהודים עומדים מאחורי פיגועי 11 בספטמבר" וכולי.

כן, זה יכול להרתיח ולהוביל לרצון אימפולסיבי להטיל סנקציות אל אנשים ולהשעות את חשבונותיהם ברשתות, אבל אסור לשכוח שמשחק החרמות והצנזורה עלול להתהפך יום אחד עליך ועל בני בריתך. כן, זה נכון שהשקר מספיק להסתובב בכל העולם לפני שהאמת מספיקה לקום מהמיטה ולהתלבש, ועדיין הדרך להתמודד עם מפיצי כזבים היא בהפצה והצגה של האמת השקופה מנגד ועמידה מאחוריה.

השקר הגדול של האתמול הוא האמת הברורה של היום

השר הנדל ושותפיו לעמדה שיש לחוקק חוקים נגד מפיצי פייק ניוז צריכים קודם כל להביט אחורה לראות מה קרה בארץ ובעולם בשנה האחרונה – כיצד למשל בחודשים הראשונים של הקורונה כל מומחי בריאות הציבור הגדולים הסבירו למה לא ללבוש מסכה רגע לפני שהתהפכו ב-180 מעלות ואמרו שאי אפשר בלי מסכה?

אבל זה מילא – במשך שנה פייסבוק חסמה והשעתה כל חשבון שהעז לרמוז כי יש סיכוי שהתפרצות הנגיף היתה ממעבדה ביולוגית בווהאן ולא על ידי עטלף בשוק מאכלי הים של ווהאן. שנה שלמה ואף יותר, עד שמומחי רפואה וגורמי מודיעין עולמיים הכריזו כי מקור הנגיף קרוב לוודאי במעבדה ביולוגית בווהאן. ובכלל המשטר הסיני ייצא במהלך הקורונה כל כך הרבה שקרים, שהנדל וחבריו במערב שכיום 'נלחמים' בפייק ניוז בלעו אז בכל הכוח ובהנאה מרובה (זוכרים את האנשים שהתמוטטו ברחוב באורח פתאומי?).

בשנה האחרונה אחד הביטויים שנעשה בהם שימוש רב בישראל היה "אמת לשעתה". ואכן, כמה פעמים השקר של האתמול והשלשום הופך לאמת של היום ומחר? מי שעד אתמול נודע כאדם מוצלח בעל קסם אישי הפך היום לעבריין מין סדרתי המוקע מהחברה.

אנחנו חיים בתקופה לחוצה, בסיטואציה מלאת פחד ולחץ שמובילה להחלטות נמהרות מבלי לחשוב יותר מחצי שנה קדימה. אני רק מעוניין להזכיר לשר הנדל כי שבמרץ 2020 אנשים אמרו ש"בקרוב יהיה דרכון חיסון דיגיטלי ויהיו אפליות בלתי נסבלות שרק גדלות ומחמירות כלפי לא מתחסנים", הוקעו כקונספירטורים ויצרני פייק ניוז והועפו מהרשתות החברתיות?

אפשר גם ללמוד מהמון דוגמאות מההיסטוריה הקרובה והרחוקה: הטיעון שלעירק יש נשק להשמדה המונית הצדיק ב-2003, לא כזה מזמן, מלחמה ופלישה של כוחות של צבאות ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ופולין לעיראק שהובילו להפלת סדאם חוסיין ומשטרו. עד היום לא נמצא אותו ולו כמוסה אחת של נשק כימי או ביולוגי – כלומר הממשל האמריקאי וגופי הביון המערביים הציגו מצג שווא לאורך תקופה ארוכה, שיקרו, יצרו פייק ניוז שבזכותו היתה להם תמיכה עולמית נרחבת לפעולה.

היו רבים שלא הפסיקו לטעון כי הפלישה לעיראק נובעת מהאינטרסים של חברות אנרגיה גדולות ופוליטיקאים אמריקאים שנהנים מעסקי הנפט, כולל סגן הנשיא דאז דיק צ'ייני. הם הוגדרו אז כקונספירטורים ומפיצי כזבים, ומה רבה האירוניה שחלק גדול מאותם 'קונספירטורים' לפני 18 שנה הם כיום תומכים גדולים בענישה חמורה לקונספירטורים ומפיצי פייק ניוז ברשתות.

מעט מאוד נוגע לאמת, הרבה מאוד נוגע לשליטה

רוציפם ללכת עוד אחורה? בבקשה. אפשר לחזור למאה ה-17 ולמאבקי הכנסיה הקתולית בגלילאו גליליי שהורשע במשפט בו הואשם בלימוד והפצה אסורים של תורת קופרניקוס. אז הכח היה של הכנסיה ובכוחה היה לקבוע כי כל טיעון מדעי שסותר את הכתובים והאמונה של מנהיגי הדת הוא פייק ניוז. וכמו שאתם מבינים מהדוגמה הזו – הפער בין עובדות לדעות איננו גדול כפי שנדמה לכם, בטח ובטח בעולם בו רגשות עדינים הפכו לדבר קדוש. רבים בימינו בארה"ב ובבריטניה, מדינות בהן הציבור רגיש לכל גילוי של גזענות, סבורים כי הציבור בהם גזעני אף שהנתונים מגלים כי עובדתית מדובר בשתיים מהמדינות הכי פחות גזעניות בכדור הארץ.

בסוף, המאבק מאז ומעולם תמיד היה לא על ה"אמת" אלא על "כח" ו"שליטה", ודווקא בתקופת הקורונה זה נכון וחזק מתמיד. יש רבבות רופאים בכירים, וירולוגים ומדענים שמושתקים, מצונזרים, נחסמים ומועלמים רק כי הם לא מתיישרים עם ההחלטות של ארגון הבריאות העולמי וגופי בריאות שונים במדינות. מומחי הבריאות של פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר כנראה יודעים טוב יותר.

השאלה מה נכון ומה לא בימי הקורונה היא יחסית, לא ברורה ושנויה במחלוקת. עצם זה שכל מדינה מתנהלת בצורה שונה מול הנגיף והתפרצויותיו ומי באמת יודע מה המודל הכי נכון? המודל השבדי, הבריטי, האוסטרלי-ניו זילנדי, הישראלי, כשבתוך ארה"ב מדינות שונות נוקטות בגישות שונות?

נכון שיש דמגוגיה בלי סוף ברשת אבל או שאתה מאמין שהאמת לצידך ויש לך תשובות טובות ומשוכנעות עבור הציבור או שאתה דיקטטור שמחפש לכפותן בכוח על הנתינים. כן, זה לא פשוט אבל צריך ללמוד להתמודד בזירת הדעות ולהפיץ את "האמת שלך". מר הנדל, אל תשכח שסוגיית הקורונה מפומפמת וזוכה למאמץ הסברה לאומי חסר תקדים של כל חברי הממשלה וכל כלי התקשורת 24/7.

הצעת החוק נגד פייק ניוז נוגעת מעט מאוד לאמת וכמעט נוגעת בלעדית לשליטה ולכוח. "אני אקבע מה האמת, מה מותר לומר ומה אסור. אני קומיסר האמת. תקראו הכל בפראבדה שלי". ממחר כל ביקורת על הממשלה תיחשב לפייק ניוז.

הרבה יותר ממדרון חלקלק.

ולסיום הצעה לשר הנדל ולאחרים: אתם רוצים קונצנזוס, הסכמה רחבה ושכנוע של כולם בציבור לשתף פעולה? תדרשו שקיפות, תציגו שקיפות, תחשפו את האמת המלאה לציבור בלי לייפות ובלי לעגל ובלי להסתיר ובלי להשחיר. לא סתם אותו מארק טוויין הגדול אמר גם "קל יותר להוליך אנשים שולל מאשר לשכנע אותם שהוליכו אותם שולל

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות