מדיני

הנמסיס של קליש רותם תהפוך לסגנית ראש העיר חיפה?

ראש העיר חיפה, ד"ר עינת קליש רותם

רק לפני שש שנים סופי נקש הייתה פוליטיקאית די אלמונית מקריית חיים ברשימתו של ראש עיריית חיפה לשעבר, יונה יהב. היא נכנסה למועצה עוד לפני הבחירות האחרונות בגלל פרישתו של בעלי רדיו חיפה, דני נישליס ז"ל, לאחר שחלה.

גם למועצה הנוכחית היא לא הייתה אמורה להיכנס. סיעתו של יהב, שהובס על ידי עינת קליש רותם, זכתה בארבע מושבים ונקש מוקמה במקום החמישי. אילולי ראש העיר היוצא היה מתפטר מהמועצה לאחר ההפסד, נקש שוב הייתה נשארת בחוץ.

אלא שפחות משלוש שנים מאוחר יותר, היא הצליחה להפוך לנמסיס של ראש העיר קליש רותם. ואם יתממשו התכניות של האופוזיציה ששולטת כרגע במועצת העיר, נקש צפויה להתמנות בקרוב לסגנית ראש העיר. מטאור מוניציפאלי.

כן, סגנית של אותה ראש עיר – ד"ר עינת קליש רותם – שעל גבה או בזכותה, תלוי כמובן מאיזה צד של המפה אתם מסתכלים על זה, עשתה נקש את דרכה מעלה. ואם זה לא מספיק, על פי תכניות האופוזיציה שנחשפו היום במקומון "כלבו", נקש צפויה לעמוד גם בראש ועדת הכספים של העירייה.

איך יעבדו ראש העיר והסגנית החדשה עם ההיסטוריה שיש להן? יהיה מעניין לראות. אחרי הכל מה זה להסכים על דברים לטובת תושבי העיר אחרי שהאחת התלוננה על השנייה במשטרה ואילו השנייה החזירה עם תלונה למבקר המדינה.

התלונה במשטרה והמסמך המפתיע

סופי נקש כאמור נכנסה פעמיים למועצה רק בזכות פרישות, אבל זה לא הפריע לה להיות דומיננטית מהרגע הראשון. היא כמובן לא היחידה שסימנה את קליש רותם כבעיה של חיפה, כפי שמצהירים היום רוב חבריה לאופוזיציה השולטת בעירייה, אבל היא בהחלט לקחה את זה רחוק.

כבר ביוני 2019 ניגשה נקש לתחנת המשטרה זבולון והגישה תלונה על אודות מינוי אנשים שעבדו לצידה של קליש בקמפיין כיועצים של העירייה בשכר. היא קראה למשטרה לבדוק האם מדובר בשוחד בחירות או הפרת אמונים.

עיקר הביקורת היתה על המינויים שעשתה קליש רותם למה שנקרא "מנהלת 2030", שאותו מכנים מתנגדיה כ"עירייה חלופית". הגוף הזה היה אמור לתכלל את התכנון של כלל חיי העיר ולהוות גורם מרכזי במהפכה שתכננה ראש העיר. אלא שלפי מתנגדיה, הגוף הזה הפך לחממה להעסקת מקורביה והוא מבזבז מיליונים מכספי העירייה מבלי לתרום לשיפור מצבה הקשה בטווח המיידי.

הכותרת בידיעות חיפה על האירועים בישיבת המועצה | צילום מסך: אתר ידיעות חיפה

בספטמבר 2019, היא התנגחה בקליש רותם על סוגיית החוזה עם עו"ד עמית חדד, שייצג את ראש העיר לפני מינויה וחתם על הסכם ייעוץ עם העירייה תחתיה. במהלך הישיבה היא שלפה מסמך, שהוכיח כי תגובת העירייה הייתה לא מדוייקת במקרה הטוב ושקרית במקרה הרע, וכי משרד חדד רוט ייצג את העירייה במגוון נושאים ולא רק בנושא שעליו דיברה העירייה.

קליש מגיבה אצל מבקר המדינה

באיזשהו שלב, בסוף מאי 2020, גם קליש רותם החליטה להיכנס לזירה, ואפילו לא נזקקה לשליחים כדי להגיש תלונה למבקר המדינה לחקור את קשריה של בעלה של נקש עם עיריית חיפה. אל התלונה היא צירפה מכתב "אנונימי" שמסביר את הקשר בין חברת אלמוג ציוד טכני לבין סן זוגה של נקש, שי. את קשריה של החברה עם העירייה, יצטרכו אחרים להסביר.

לפי המכתב האנונימי שצורף "עיריית חיפה ביצעה הזמנות מחברה זו בשנים 2020-2014 בסך של כארבעה מיליון שקל". עוד נטען שם כי אופן ההתקשרות מול החברה התבצע ללא מכרז לאורך שנים.

אלא שהתלונה לא הרתיעה את נקש, שהמשיכה לתקוף את קליש רותם בכל הזדמנות. למשל, לאחר שנקש תהתה במהלך דיון על תכנון עירוני מדוע לא מתייעצים בעניינים מסוימים עם היזמים, קליש רותם ענתה בציניות ש"אנחנו עבדים של היזמים?", מה שהקפיץ איזה פיוז אצל נקש. "את עובדת בשביל התושבים", ירתה חזרה, "איך אנחנו אמורים להפוך את הכניסה לחיפה לריווירה? שנתיים ישבתם ובזבזתם זמן על תכנית שאף אחד לא יתקרב אליה. אתם לא מבינים איך לעשות פינוי ובינוי, אתם לא מייצגים את התושבים, אתם לא קשובים להם".

הזוג המלכותי צועד לחופה

מועצת העיר חיפה נמצאת במצב מוזר כרגע. לאופוזיציה כאמור יש רוב של 18 מושבים מול 13 בלבד של הקואליציה, ולמעשה היא שולטת במועצה. אלא שעדיין לראש העיר מוקנות הרבה מאוד יכולות שלא תלויות במועצה ומכיוון שלא נראה שמי מהצדדים הולך להישבר בקרוב, יהיה מעניין מאוד לראות כיצד פועלת העירייה של העיר השלישית בגודלה בישראל. בטח כשבראש השולחן אמורות לשבת שתי נשים, ראש העיר וסגניתה (אם תאושר) שלא באמת סובלות האחת את השנייה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות