מדיני

הכלא ביתנו: פאינה קירשנבאום קיבלה 10 שנים

פאינה קירשנבאום בבית המשפט, היום פאינה קירשנבאום בבית המשפט

זה אמנם לקח שבע שנים אבל מה שהיה ברור מלכתחילה קרה בסופו של דבר. פאינה קירשנבאום היא אולי לא הח"כית הכי מושחתת שדרכה בבית המחוקקים הישראלי, אך היא לבטח זאת שעשתה את זה מהמקפצה הכי גבוהה, והיום היא זכתה לעונש ראוי: עשר שנים מאחורי הסורגים וקנס של 900 אלף שקלים.

גם גזר דינו של מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן, ניתן היום, כשלגביו הסתפק בית המשפט ב-30 חודשי מאסר בלבד. וקנס של 180 אלף שקלים.

בכך למעשה, אם נתעלם מערעור על העונש שבטח תגיש קירשנבאום לעליון, באה לסופה פרשת ישראל ביתנו, שנחשפה עוד ב-2013.

"קירשנבאום הייתה אמונה על הכספים הקואליציוניים, ופגעה אנושות בעמותות ועסקים שמהם נטלה שוחד", כתב השופט ירון לוי בגזר הדין של סגנית השר לשעבר. "היא הזיקה לעצמה בשביל בצע כסף ושררה, ותוך סטייה עמוקה מדרך הישר לקחה שוחד באופן שיטתי, ערמומי ומתוחכם במשך שש שנים ומשמונה גורמים שלא קשורים זה לזה".

לפי כתב האישום שהוגש נגד קירשנבאום, היא ניצלה את תפקידיה מ-2006 ועד שהחלה החקירה המשטרתית הגלויה ב-2014 ושליטתה על הכספים הקואליציוניים כדי לקחת טובות הנאה עבורה, עבור משפחתה וכן עבור המפלגה ומקרוביה.

"היא נהגה לדרוש תמורה כספית לשימושה האישי למפלגה ומקרובים בסך מצטבר של שני מיליון שקלים", תיאר השופט בהחלטתו, "הנאשמת ניצלה את כוחה השלטוני. היא נשאה בתפקידים בכירים מונתה על ידי יו"ר המפלגה לאחראית על הכספים הקואליציוניים. אין צורך להכביר מילים בעוצמה שהופקדה אצלה, והיא ניצלה את העוצמה להעדפות פסולות והעדפת האינטרס האישי שלה. הדבר הוביל לנזקים משמעותיים – שימוש בתקציבי ציבור לצרכים פוליטיים".

קירשנבאום הורשעה בחודש מרץ בשורה ארוכה של עבירות לקיחת שוחד, במקביל לעבירות של הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס. הפרקליטות ביקשה לגזור על קירשנבאום בין 10 ל-12 שנות מאסר וכן להטיל עליה קנס של כשני מיליון שקלים.

"תפקידו של בית המשפט להצביע בקול רם וצלול על חומרת הנזק במעשיה לדמוקרטיה ולחברה הישראלית. אין אח ורע לעוצמת השחיתות של הנאשמת ריבוי וחומרת מעשיה", סיכם השופט, שהורה על עיכוב תחילת המאסר עד 5 בספטמבר כדי לאפשר לערער על גזר הדין.

קירשנבאום היתה הנאשמת המרכזית בפרשה, שבמסגרתה הועמדו לדין לא פחות מ-17 אנשים. עוזרה הקרוב של סגנית השרה, דאוד גודובסקי, כבר החל לרצות את עונשו (שש שנים בפועל), בעוד מרבית הנאשמים האחרים יצאו עם עונשים קלים מאוד.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות