כלכלה

אפס במשאבי אנוש: הקומבינה של השלישים בצה"ל

חיילים קרביים. אנשי הקבע של השלישות כנראה שווים יותר

אומרים שאסור לתת לחתול לשמור על השמנת, וזה כנראה נכון גם לגבי מה שקורה בתוך קודש הקודשים – צה"ל שלנו. אולי לא בשדה הקרב, אבל בטוח במשרד. זה מה שעולה מתלונה שהוגשה למבקר צה"ל ולפרקליטות הצבאית על ידי עורך הדין עידן פסח שמייצג אנשי קבע שפוטרו בגלל צמצום כוח אדם.

על פי התלונה יש בחיל שלישות, לכאורה, קומבינה שממש לא מריחה טוב ובמסגרתה הם דואגים אחד לשני לחסינות מפני פיטורים (או צמצומים בכח האדם כפי שאוהב להגדיר זאת הצבא).

התלונה, שנחשפה הבוקר ב-YNET על ידי הכתב הצבאי יואב זיתון, מגובה במסמכים פנימיים שמוכיחים כי רוב משרתי הקבע בשלישות דורגו בקבוצה א', או קיבלו תואר של "בולט לחיוב", ובמצב הזה על פי החוק הצה"לי אסור לכלול אותם ברשימת המיועדים לקיצוץ.

מספרים חריגים בדרג הבכיר

לפי השיטה של צה"ל הקצינים והנגדים מחולקים לשלוש דרגות, אך המפתח הוא שלא יותר מ-30 אחוזים בכל חיל ידורגו בקבוצה א'. מרבית אנשי הקבע אמורים להיכלל בדרג' ב' (60%) ואילו 10% אמורים להשתבץ לדרג ג', שמשם אמור לבוא רוב המפוטרים.

בכל שנה "חותך" הצבא מיוזמתו מאות רבות של אנשי קבע. אלו שמדורגים בדרג א' ואלו שקיבלו מעמד של "בולט לטובה" – חסינים. עכשיו נחזור למספרים של השלישות: על פי התלונה של עו"ד פסח והכתבה של זיתון – לא פחות מ-60% מהשלישים נמצאים בדרג א', פשוט מצפצפים על החוק הצה"לי. למה, כי כנראה חושבים שמותר להם. וזה עוד לפני שמחשבים את כמות ה"בולטים לטובה" שם. רק 3% בחיל השלישות דורגו בדרג האחרון, ולפי הנתונים שבתלונה גם הם לא שלישים אלא הנדסאים, אנשי תקשוב ומקצועות נוספים שצורפו לחיל.

בצה"ל הודו שהיתה חריגה בכמות המדורגים בקבוצה א' בקרב אנשי משאבי האנוש, אך טענו כי ניתן להם אישור. המספרים שלהם, אגב, נמוכים יותר מאלה שבתלונה.

"עשרות קצינים שהיו אמורים להישאר שוחררו"

"הופתע לגלות כי בניגוד לחילות אחרים בצה"ל, ראה עצמו חיל המשא"ן פטור מקיום החוק והכללים שנקבעו בצה"ל באופן שמפלה לרעה את כלל קציני צה"ל לעומת קציני המשא"ן שהפכו "מוגנים" מהליכי שחרור ופיטורים", כתב עו"ד פסח בתלונה, "בדיעבד מתברר כי עשרות קציני חיל האוויר, המודיעין והיבשה ששוחררו במהלך שלוש השנים האחרונות היו אמורים להישאר בשירות לו חיל המשא"ן היה מנהל את האירוע בהתאם לדין המחייב".

דובר צה"ל הסתפק כמובן בתגובה לקונית שקבעה כי "צה"ל משתמש במגוון כלים להערכת המשרתים, וזאת על מנת לתת למשרתים כלי מדיד לשיפור וייעול עבודתם. נדגיש כי כלל הדירוגים החיילים אין בהם כדי למנוע או להביא לפיטורים, אלא הם משמשים ככלי נוסף להערכת המשרתים ביחס לקבוצת השווים להם בחיל".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות