כלכלה

מינהל לא תקין: הקשר הלא סמוי בין ה-FDA לחברות הפארמה

משרדי ה-FDA

כולכם מכירים את המונח שהפך מרכזי בחיינו –  "אישור ה-FDA" (מינהל המזון והתרופות), שהכרחי לאישור חיסונים ותרופות. האורים והתומים של משרד הבריאות שלנו ומומחיו.

אבל בודקים קת לעומק, לא הרבה, מגלים שהעסק שם אפילו יותר מסריח מהמערכת אצלנו, כאן לא ברור מי מקבל מענק מענקיות הפארמה ומי לא. שם, כך מתברר, כמעט כל מי שעמד לאחרונה בראשות ה-FDA לא מצא את עצמו לאחר מכן עובד כמלקט בוולמארט אלא בחברות הפארמה הגדולות, לעיתים רבות בסמיכות לעזיבתם את התפקיד שבמסגרתו היו אמורים לפקח על אותן חברות תרופות.

ב-28 ביוני 2019 התפארה ענקית הפארמה פייזר בהחתמה מפוארת לדירקטוריון שלה: סקוט גוטליב שהיה הקומישינר (הנציב העליון) של ה-FDA (מינהל התרופות והמזון) בשנים 2017-2019 ועזב את התפקיד חודשיים לפני שלקח את הג'וב בפייזר. קתרין אלן פולי כתבה באתר 'קווארץ' ביולי 2019: "הצעד של גוטליב מצביע על דפוס מדאיג – אחרי הקדנציה שלהם ב-FDA, קומינישרים נוטים להמשיך לייעץ לחברות פרטיות בתעשיית הפארמה".

ואכן גוטליב הוא לא מקרה חריג ויוצא דופן אלא מקרה מייצג – למעשה 9 מ-10 הקומישינרים האחרונים של ה-FDA על פני 40 שנה אחרונות, המשיכו משם לג'ובים בחברות התרופות הגדולות. כזכור: רק זמן קצר לפני שעברו לחברות התרופות כן הם היו אמורים לנהל דיונים ב-FDA האם לאשר לשימוש תרופות של אותן חברות.

היחיד בארבעת העשורים האחרונים שאחרי שניהל את ה-FDA לא עזב לחברת תרופות הוא דייויד קסלר שאחרי כהונתו (1990-1997) עבר לאקדמיה לפני שהמשיך לתפקיד יו"ר דירקטוריון של המרכז למדע בגוף שנקרא "אינטררס ציבורי" – ארגון ללא מטרות רווח שמייעץ במדעי התזונה.

הנה הפירוט של 9 ה'צדיקים' האחרים:

ארת'ור הייז שימש קומישינר של ה-FDA בשנים 1981-1983 והתמנה ב-1986 לנשיא חברת התרופות אי. אם (EM) פארמסיוטיקלס.

פרנק יאנג שימש קומישינר של ה-FDA בשנים 1984-1989 ולפחות חלפו  14 שנה עד שב-2013 מונה לסגן נשיא בפועל של ענקית הפארמה ברייבורן פארמסיוטיקלס,

ג'יין הנרי היתה הקומישינרית של ה-FDA בשנים 1999-2001 ועברה כבר ב-2002 להיות חברת דירקטוריון בחברת התרופות 'אמריסורס ברגן'.

מארק מקלילן היה קומישינר של ה-FDA בשנים 2002-2004 ולאחר מכן ב-2006 הפך לחבר הנהלת ג'ונסון אנד ג'ונסון.

לסטר קרופורד כיהן פחות משנה כקומישינר ה-FDA בשנת 2005 ובשנת 2011 הפך לחבר דירקטוריון בחברת התרופות 'בקסיון פארמסיוטיקלס'.

אנדרו פון אשנבך שימש כקומישינר של ה-FDA בשנים 2006-2009 ואחרי תקופה מסוימת הפך בשנת 2018 לחבר דירקטוריון בענקית התרופות 'באוש"

מרגרט המבורג כיהנה כקומישינרית של ה-FDA בשנים 2009-2015 ואחרי פחות משלוש  שנים הפכה ב-2018 לדירקטורית בחברת 'אלנילאם פארמסיוטיקלס'.

רוברט קאליף כיהן כקומישינר של ה-FDA ב-2016-2017 ומיד עם סיום כהונתו הפך ליועץ של חברת 'ורילי', ארגון המחקר והמדע של אלפאבית (גוגל).

סקוט גוטליב שכאמור כיהן ב-2017-2019 כקומישינר ה-FDA ועבר מיד אחרי כהונתו לשבת בדירקטוריון של פייזר.

בקושי כשר ובטח מסריח מניגוד עניינים

כמובן שהמעברים האלה הם חוקיים על הנייר, אבל הם מסריחים מניגוד עניינים ומצביעים על שיטת 'דלת מסתובבת' וחשש להשפעות חיצוניות בהחלטות בריאותיות. אפשר לשער שהסיבה שהפארטיה הזו מתאפשרת היא מעמדם החזק וקשריהם החזקים באמצעות לוביסטים. בכל מקרה, אין דבר שפוגע יותר באמון הציבור האמריקאי ב-FDA מאשר העובדה הבסיסית הזו שהרגולטורים שאחראים לאשר את המוצרים של חברות התרופות הולכים אחר כך לעבוד עבורן.

בפועל ה-FDA שפועל תחת משרד הבריאות והשירותים האנושיים של ארה"ב, אישר לשימוש מאות תרופות שלאחר מכן הורדו מהמגף כשהתברר נזקיהם, הדוגמה הבולטת האחרונה היא האופיואידים.

אז גוטליב יכול לטעון כמה שהוא רוצה כי "הרקורד שלי ב-FDA מוכיח שאני שם את אינטרס בריאות הציבור כראשון במעלה ומתבסס רק על מדע וטובת הציבור", אבל בפועל אחת היוזמות המרכזיות שגוטליב קידם שירתה ישירות את פייזר. הוא דחף לקדם את אישור ה'ביוסימילארס' כשעמד בראש ה-FDA – מקבילה לתצורה הגנרית של תרופות ביולוגיות שמטפלות בסוגי סרטן מסוימים ותנאים אוטו-אימוניים אחרים. ממש לגמרי במקרה כמובן פייזר באותו הזמן ייצרה 4 סוגים של ביוסימילארס שנועדו להתחרות עם כמה מהתרופות הביולוגיות הפופולריות ביותר שהשוק מציע כיום.

אי אפשר שלא להשתומם אל מול הבעייתיות הרבה, ולו רק למראית עין, בפראקטיקה של מעבר מה-FDA לעבוד בחברות תרופות. וזה לא הכל:

"יותר מרבע מעובדי ה-FDA שאישרו תרופות לסרטן ולהמאטולוגיה בשנים 2001-2010 עזבו את הסוכנות וכעת עובדים או מייעצים לחברות תרופות", כך פורסם באתר שירות התקשורת הציבורי של ארה"ב NPR (הרדיו הציבורי הלאומי) פורסם בספטמבר 2016 אחרי תחקיר מעמיק בעניין 'הדלת המסתובבת' בתעשיה. במסגרת התחקיר עקבו אחרי 55 בקרים בתחום המטולוגיה-אונקולוגיה בשנים 2001-2010 ובאמצעות שימוש בלינקדאין, פאבמד ומקורות מידע ציבוריים זמינים מצאו כי 26 מתוכם עזבו את ה-FDA בתקופה הזו, 15 מהם (57% מהם ו-27% מסך הבקרים) עבדו לאחר מכן או ייעצו לתעשיית הביופארמה, שרק זמן קצר לפני כן היו אמורים לפקח עליה.

האם אנשים אלה, בעוד מפקחים על תעשיית התרופות, לא ישעו לבקשות חברות התרופות וייתנו להן ולמחקריהן ליהנות מחמת הספק ולא ייכנסו איתם למאבקים, בעודם יודעים כי יש סיכוי סביר (חלק ודאי שואפים לכך) שיעבדו בהן בעתיד?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות