כלכלה

האם משרד הבריאות שיפץ נתונים שהראו שהבוסטר הרבה פחות יעיל?

ד"ר שרון אלרעי-פרייס. האם החיסון לא באמת יעיל כמו שהיא סיפרה?

האם מערכת הבריאות היא חפיפניקית שמזייפת נתונים רטרואקטיבית? זה לפחות מה שטוען מחקר חדש של מספר אקדמאים ממועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה. נכון, עכשיו כולם יקפצו ויגידו מתנגדי חיסונים הזויים וכו', אבל בלי לקבוע כלום לגבי זהותם והאינטרסים שלהם, הפעם אולי כדאי שתעצרו רגע ותקראו. כי אם אפילו חלק ממה שעולה מהמחקר הזה נכון, אז חקירת משטרה היא בלתי נמנעת.

אבל קודם כל העניין המקצועי: במחקר, שמסתמך על הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות, טוענים החוקרים כי הנתונים עליהם הסתמכו הד"ר שרון אלרעי-פרייס ואחרים במאמר שפורסם ב-NEJM וקבע כי הבוסטר מקטין פי 11.3 את הסיכוי לחלות, אינם מדויקים בלשון המעטה.

הטענה שלהם היא כי הבדיקה בכלל האוכלוסייה אינה מדד מדויק מפני שלא מחוסנים נבדקים הרבה יותר מאשר מחוסנים. כדי להוכיח זאת הם בחרו בנתונים של השבים מחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון, שם כולם מחויבים בבדיקה ושם פחות או יותר כמות המחוסנים והלא מחוסנים זהה.

התוצאות שלהם, שהסתמכו כאמור על לוח הבקרה באתר משרד הבריאות, היו מדהימות והראו כי הבוסטר אמנם מקטין ב-1.6 את הסיכוי לחלות בקורונה, אבל מדובר בשיפור מזערי בלבד, שמעמיד בספק את כל עניין התו הירוק כרגע.

"היתרון של הנתונים המתקבלים מהבדיקה שנערכת בנתב"ג הוא שמאה אחוז מהאנשים נבדקים", הסביר איד החוקרים, עז קורן. "זוהי מסגרת ייחודית שבה כל האנשים, המחוסנים והלא מחוסנים, נבדקים כולם באותה מידה (כמעט), מה שמאפשר הערכה אובייקטיבית יותר של הבוסטר ושל יעילות התו הירוק במניעת הידבקות".

המחקר מפורסם, הנתונים משתנים

המסמך ובו ממצאי הניתוח פורסם על ידי המועצה ב-5 באוקטובר והופץ בישראל ובחו"ל. אלא שאז קרה דבר מדהים לטענתם – בתוך 24 שעות הם גילו החוקרים כי אנשי משרד הבריאות שכתבו את ההיסטוריה של נתוני השבים מחו"ל בלוח הבקרה, כשהם משנים בצורה בוטה את הנתונים, חודשים אחורנית, בנוגע לשיעורי הבדיקות החיוביות של מחוסנים ולא מחוסנים.

אלא שממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר כי הסיבה היא אחרת. "משרד הבריאות לא שינה, לא משנה ולא ישנה נתונים בלוח הבקרה, וימשיך לשקף אותם בצורה זמינה ומונגשת לכלל הציבור", נכתב בתגובה על הטענות לשינוי נתונים, "ב-3.10.21 נכנסה לתוקפה המדיניות החדשה המגדירה מיהו מחוסן (מחוסן מלא הינו מי שחוסן במנה שלישית או מחוסן במנה שנייה פחות מחצי שנה) ומחלים במדינת ישראל. לוח הבקרה עודכן כבר אז במדיניות החדשה, שיישומה החל חודש לאחר מכן. ב-6/10/2021 עודכנה רטרואקטיבית תמונת המצב בלוח הבקרה בהתאם לאותה מדיניות חדשה. עדכון זה השפיע על האריח של השבים מחו"ל, ועל הגדרתם החדשה כמחוסן או מחלים".

לטענת מבצעי המחקר, שעשו צילומי מסמך ואף השתמשו באתר שמשחזר היסטוריה של עמודים כדי להראות את הזיופים. "אם במקור היו ביום מסוים 118 מאומתים מחוסנים לעומת 242 לא מחוסנים – זה הפך פתאום להיות אחרי השכתוב 10 מחוסנים לעומת 350 לא מחוסנים", מסביר קורן. "כלומר, שינויים בוטים, אשר הבדיקה שלנו הראתה שבוצעו לאורך חודשים. הם לא 'עיגלו' פינות – אלא ממש שכתבו באופן דרסטי את ההיסטוריה".

מועצת החירום הציבורית למלחמה בקורונה פרסמה צילומי מסך של הנתונים המקוריים, כמו גם של הנתונים משופצים לכאורה, שלטענתם ככל הנראה נועדו להקדים את ניתוח שדות התעופה של המועצה.

בשבוע שעבר כזכור הותקף משרד הבריאות בעקבות הטענות על מחיקת אלפי תגובות בדף הפייסבוק שלו, אלא שנראה שאם הדברים אכן נכונים הפעם לא מדובר בסתם השתקה אלא ברמאות של ממש, על גבול הונאת הציבור. השאלה היא אם מישהו ירים את הכפפה, ילך לבדוק יום יום את הנתונים ואת האנשים ויוודא האם באמת כפי שטוענים במשרד הבריאות מדובר פה בעדכון עקב התקנות החדשות או שמדובר פה בעוד הונאה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות