כלכלה

זכרונות מ-2008: האם המשבר הכלכלי כבר כאן?

המחירים בעלייה, השווקים עוד יקרסו?

בחודש האחרון ישנם יותר ויותר דיווחים מדאיגים על אינפלציה גואה בארה"ב ובאירופה ותופעות מדאיגות: מחסור בדלק שהוביל לתורים ארוכים בבריטניה לצד מחסור חמור באספקה ברשתות הגדולות בשל מחסור בנהגי משאיות, עשרות ספינות ממתינות שבועות ארוכים לפרוק סחורות בחופי לוס אנג'לס וניו יורק, עליית מחירים רוחבית.

עיתון יו.אס.איי טודיי דיווח כי "מחירי הדלק ממשיכים לטפס ברחבי המדינה לרמות הכי גבוהות מאז שנת 2014 והגיעו ל-3.20 דולר לחבית בממוצע, לפי איגוד הרכבים האמריקני (AAA)". זה אמנם עדיין רחוק משיא מחירי הגז – 4.11 דולר לחבית – שהתרחש ביולי 2008 (4.11 דולר) בעידן המשבר הכלכלי הגלובלי הגדול האחרון.

העליה במחירי הגז והדלק  – משמעותה שתדלוק של רכב ממוצע עלה ב-13 דולר ביחס לשנה שעברה, זינוק של 47% במחיר. לפי מומחים כלכליים, ההתייקרות נובעת מעלייה בביקוש וממחיר הנפט הגולמי הגבוה. "אי ודאות כלכלית גלובלית ובעיות בשרשרת האספקה שנגרמו ממגפת הקורונה הם גורמים שעשויים להשפיע על עליית מחירי הנפט הגולמי", אמר אנדרו גרוס, דובר איגוד הרכבים האמריקני.

ובכל זאת, יש הטוענים כי יש אור בקצה המנהרה בשל הידיעה שאופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) ובנות בריתה עלולות להגביר את הייצור בקצב גבוה יותר. ביולי האחרון הוחלט על ידי אופ"ק להגדיל את התפוקה הגולמית ב-400 אלף חביות מדי חודש, לפחות עד אפריל 2022. כעת תוגדל הכמות לאור העליה בביקוש. המחיר המתנדנד של הנפט הגולמי, ממנו מפיקים דלק, הוא הגורם המשמעותי ביותר למחירי הנפט ואחראי על כמחצית מן המחיר.

התייקרות הדלק מובילה כידוע לאינפלציה בכל המשק, בשל עלויות הייצור והשינוע וזאת בזמן שהציבור עדיין מתמודד עם הגבלות קורונה ומנסה להתאושש מהמציאות החדשה שנחתה על העולם בשנה וחצי האחרונות, מאז תחילת עידן הקורונה.

בתוך כך, בבריטניה צפוי גל התייקרויות משמעותי שיוביל לכך שכל משפחה של 4 נפשות בממוצע תוציא מכיסה עד סוף השנה כ-1,800 פאונד יותר (כ-7,900 ₪) ו-900 פאונד עבור זוג, כך לפי מחקר של גוף כלכלי בכיר בבריטניה CEBR. וההתייקרויות הגדולות מגיעות דווקא כאשר בעולם הנוצרי נערכים לתקופת החגים, ובשיאם חג המולד בסוף השנה, שהם גם תקופת שיא הצריכה.

62% מהיצרנים והתעשיינים הבריטיים – כמעט שני שליש – הודיעו בסקר של משרד המסחר הבריטי על כוונתם להעלות מחירים בשלושת החודשים הקרובים והם מנמקים זאת בעלויות האנרגיה והליך הייצור שהולכות ומאמירות, במחסור בעובדים ובבעיות בשרשרת האספקה העולמית.

השיא עד היום היה התייקרויות ב-38% בלבד מהמשק הבריטי, והוא נמדד ב-2008, אותה שנת משבר כלכלי גדול (החוט המקשר), ורמה כזו של עליית מחירים ב-62% מהמשק הבריטי לא תועדה מאז שנות ה-80 כשהחלו למדוד.

כבר היום חווה בריטניה גל התייקרויות שלא ידעה כמותו מאז שנות ה-80. בעיתון 'דיילי מייל' השוו מחירים מלפני שנה לכיום – מיכל דלק לרכבת משפחתי זינק מ58 פאונד בממוצע ל-70, ארוחה משפחתית לארבעה אנשים בממוצע קפצה מ-55 פאונד ל-60 וכך גם עלו המחירים של מרבית מוצרי הצריכה. ב'דיילי מירור' מדווח כי עד סוף השנה מספר ההומלסים בבריטניה צפוי לזנק ולהגיע עד ל-300 אלף בני אדם.

 

 

וכל הבעיות הכלכליות האלה נוחתות בצל משבר הקורונה שגרם להתרחבות הפערים ברחבה ולאי וודאות תעסוקתית וכלכלית של רבים באוכלוסיה, שעכשיו גם נאלצים להתמודד עם חשבונות ומחירים שעולים והעלאות מס נוספות.

לא רק ארה"ב ובריטניה, במדינות נוספות יש בעיות כלכליות, העלאות מיסים, אינפלציה וכם זה לצד מחאות של מתנגדי הדרכונים הירוקים. לסיכום:  בהחלט יתכן כי אנחנו על סף משבר כלכלי גדול.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות