כלכלה

"תקדים מסוכן, פגיעה במקורות ההכנסה"

יו"ר ההתסדרות ארנון בן דוד

בשבוע שעבר הועלו שתי הצעות חוק של הממשלה שעיקרן למנוע תשלום דמי אבטלה למשך שלושה חודשים מעובד שפוטר או התפטר בשל סירובו להתחסן ולהיבדק אם חלה בקורונה.

מי שמעוניין להעיר את הערותיו לגבי החוק קיבל שבוע בלבד להעיר את הערותיו בנושא, אך כבר בערב הראשון הגישה ההסתדרות את עמדתה בנוגע לשתי הצעות החוק, בהן קבעה כי ההצעות מהוות ענישה לא מידתית ויגרמו לכך שלאדם שעבודתו תסתיים, גם אם פוטר, לא יהיו כל מקורות הכנסה.

בנייר העמדה שפרסמה ההסתדרות חזרה מספר פעמים על החשיבות לצורך בעידוד ההתחסנות ושמירה על משק פתוח ככל שניתן, אך לא בכל מחיר: "המאבק בנגיף הקורונה חשוב מאין כמוהו, וכולנו שותפים למאמץ להחזיר את המשק לפעילות מלאה" כתב יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. "לכן, אני קורא לכל העובדים בישראל ללכת להתחסן. עם זאת, ההסתדרות לא תיתן יד לפגיעה במקורות ההכנסה של העובדים ובחיסכון הפנסיוני שצברו במשך עשרות שנים. מדובר בתקדים מסוכן ובפגיעה קשה בציבור העובדים, ולא נסכים לכך". הוסיף בר-דוד

לטענת ההסתדרות הצעות החוק הללו יוצרות נורמה חדשה ומסוכנת במשפט העבודה של התפטרות לכאורה, שאינה אלא פיטורים הלכה למעשה, תוך שלילת הזכויות של עובד מפוטר. בטענות אלה מתייחסת ההסתדרות גם למעמסה על הקופה הציבורית שתיווצר מפגיעה בפיצויי הפיטורים, שהם כאמור כר ביטחון זמני לעובד עד למציאת מקום עבודה חלופי.

ומה בעניין המעסיק? לדעת ההסתדרות הצעות החוק ייצרו תמריץ שלילי למעסיק, שמקבל לכאורה אפשרות להינות מפיצויי הפיטורים ודמי ההודעה המוקדמת שנשללים. כמו כן בחלק מהסדרי הפנסיה שלילת פיצויי הפיטורים משמעה מתן אפשרות למעסיק למשוך לזכותו כספים הנמצאים בקרן הפנסיה של העובד: "משיכה שתפגע אנושות בקצבה עצמה בעת פרישה ואף עלולה להביא לביטול זכות העובד לקצבה פנסיונית".  בעניין זה הבטיח בר-דוד: "לא ניתן יד לפגיעה בחיסכון הפנסיוני שצברו העובדים במשך עשרות שנים".

בהתייחס להצעת החוק השנייה לפיה מפוטר שלא יציג תו ירוק ייחשב כמתפטר לעניין מועד תחילת הזכאות לקבלת דמי אבטלה (כלומר: דחיית המועד ב-90 יום), סיכמה ההסתדרות בקביעה כי נעשה שימוש בזכויות סוציאליות שתכליתן לאפשר קיום מינימלי לעובד בנסיבות של אובדן מקור הפרנסה, כבאמצעי ענישה, על אחת כמה וכמה שעה שהעובד לא עשה מעשה המנוגד לחוק.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות