כלכלה

תופעה: מסחטת הכספים מתחת לשולחן של סייעות השילוב

כסף מזומן. הורים משלמים אלפי שקלים כדי להעניק לילד את מה שאמורים לקבל בחינם

גידול ילדים בעלי עיכוב התפתחותי, לקות או נכות, עולה הרבה מאוד כסף, הרבה יותר מאשר לגדל ילדים ללא צרכים מיוחדים. מדינת ישראל קבעה קריטריונים ברורים שאמורים לתת להורים כלים להתמודד עם גידול הילד ולקבל עזרה, אך עושה רושם שהיא לא עומדת בעומס, והנטל מתגלגל אל ההורים, שנאלצים לעתים לשלם אלפי שקלים בחודש כדי לקבל את השירות לו הם זכאים בחינם.

למה? ככה! סייעות השילוב מקבלות את שכרן הזעום (30 שק' לשעה) מהרשות המקומית והן למעשה הופכות להיות עובדות עירייה. אלא שזה לא מספיק להן, ואז חלק גדול מהן עושות תרגיל – דורשות מההורים תשלום מזומן על כל שעת עבודה (מעבר למה שהן מקבלות מהעירייה), אחרת הן פשוט לא מגיעות לעבודה וטוענות שזה לא משתלם להן.

"את המחיר אנחנו משלמים"

מכיוון ששוק סייעות השילוב הוא פרוץ, ובעיקר סובל ממחסור בסייעות איכותיות, להורים רבים לא נותרת ברירה והם משלמים את הכסף, כדי שהתפתחות הילד לא תיגע.

"לא רק שיש מחסור בסייעות שילוב ומאוד קשה למצוא מישהי, עד שכבר מוצאים היא דורשת שאוסיף לה תשלום במזומן על כל שעת עבודה, כי אחרת זה פשוט לא משתלם לה", מספרת אמא שבתה בת ה-5 זכאית לסייעת שילוב בגן. "אני נמצאת במצב אבסורד בו אני זכאית לסייעת, אבל גם צריכה למצוא אותה לבד וגם צריכה לתת לה תוספת תשלום, כי ככה הסייעות "הורגלו" במשך שנים. זה משהו ידוע, אבל פשוט לא מדברים עליו. את המחיר אנחנו משלמים".

אב שבנו זכאי לסייעת שילוב בבית הספר היסודי מוסיף כי גם הקריטריונים לפיהם נבחרות הסייעות לא עושים שירות למקצוע. "מספיק שיהיה לה דופק היא לא באמת צריכה לדעת לעשות משהו, אלא להיות חביבה על הילד או "להתחבר" אליו וזהו", הוא אומר, " עבור הסיוע הזה אני נאלץ לשלם מכיסי עוד 25 שקלים לשעה עבר כל שעת סיוע, כי אחרת היא פשוט לא תגיע".

הסייעות כאמור מנצלות את הלחץ של ההורים לעשות הכל עבור ילדם או ילדתם. "את השלמת השכר לא ניתן לאכוף, כי היא אינה רשומה בשום מקום", מוסיף האב, "במצב בו ההורים לחוצים למצוא סייעת לפני תחילת שנת הלימודים הם מוכנים לעשות הכל, גם אם זה אומר להוסיף את התשלום אותו דורשת הסייעת. הפתרון האמיתי צריך להיות בהכשרת סייעות שילוב מקצועיות ובתשלום נאות והוגן. עד שמדינת ישראל לא תיקח את התחום ותטפל בו לעומק, ההורים ימשיכו לשלם".

ענת גת, אמא לילדה עם תסמונת דאון, העלתה פוסט בפייסבוק שמתאר בדיוק את מה שעוברים מאות הורים בכל רחבי הארץ לילדים הזכאים למשלבת.

ממשרד החינוך נמסרה גנרית, שמתעלמת לחלוטין מתופעה שמוכרת בקרב מרבית ההורים שנדרשים לסייעת שילוב. "המשרד רואה בהכלה ובהשתלבות של תלמידים עם צרכים מיוחדים ערך עליון, שיש בו כדי להעניק הזדמנות שווה לכל תלמידה ותלמיד להתפתח, להצליח ולהשתלב בחברה באופן הראוי והטוב ביותר", נכתב, "חל איסור מוחלט על העסקת סייעות באופן פרטי. הסייעות מועסקות על ידי הרשות המקומית ולא על ידי ההורים והאחריות על גיוס הסייעות היא של הרשות המקומית. יחד עם זאת, ניתנת להורים האפשרות להיות שותפים לבחירת הסייעות, כיוון שהם מכירים את צרכי הילד טוב יותר מכולם.

סייעות שילוב: עוזרות לילדים עם קשיים

ילדים בגיל חינוך חובה בעלי נכויות שונות או רמת תפקוד המחייבת ליווי, זכאים לסייעת שילוב בהתאם למבחן התמיכה של ועדת ההשמה המתקיימת בכל שנה. אופי הסיוע שנקבע והקיף השעות תלוי בסוג ומוגבלות של כל ילדי וצרכיו.

כל מחוז במדינת ישראל מקבל מכסת שעות עבור סיוע אישי, כאשר השעות מחולקות על ידי המתי"א (מרכז התמיכה הישובי / אזורי) באמצעות הפיקוח ונציגי הרשות המקומית. על איתור הסייעת אמורה להיות אמנה הרשות המקומית, שתפקידה להתאים את הסייעת וגם לשלם עבורה, אלא שבמצב האבסורדי הקיים, שבו סייעת השילוב כלל אינה חייבת להיות אשת מקצוע, נראה כי התחום הפרוץ מאפשר לכל מי שחפץ בכך להתמודד על התפקיד ולקבל בעבורו תשלום. ויותר מזה, לדרוש תוספת מתחת לשולחן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות