הפועלים בשביל עצמם: האם בבנק גבו עמלה שלא כדין?

רווחים של מיליארדים בשנה עדיין לא מספיקים לבנק הפועלים. בתביעה ייצוגית שאושרה ותתברר בבית המשפט ייבדק האם גבו "עמלת פקיד" גבוהה על פעולות שנעשו בצורה ממוחשבת והיו אמורות לעלות ללקוח פחות
בנק הפועלים
בנק הפועלים. גבה עמלות בניגוד למה שהובטח ללקוחות? | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מכירים את זה שהעשירים, לא משנה כמה כסף יש להם בבית, עדיין מנסים לגנוב מהעניים? אז כמה שזה מרגיז ולא צודק, ככה העסק עובד. למזלנו, יש מקרים שבהם הם נתפסים. כמה חבל שהם כה בודדים, וגם בהם צריך לעבור דרך ארוכה ומייגעת עד הפתרון, שסביר להניח לא יזיז כלל לענק שנתבע.

אבל לפחות הפעם אפשר לחייך. שופט בית משפט המחוזי מרכז, שמואל בורנשטין, קיבל בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד בנק הפועלים. בהתאם להחלטת השופט הבנק גבה שלא כדין עמלת פקיד, במקום עמלה מופחתת על פעולה בערוץ ישיר, בגין פעולות של פדיון אג”ח והעברת מט”ח לחשבון.

את הבקשה לייצוגית הגיש אזרח פרטי, המנהל חשבון עובר ושב בבנק הפועלים, ובמסגרתה הוא טען כי היה על הבנק לגבות בגין הפעולות שהתבצעו בחשבון את העמלות המופחתות החלות על פעולה בערוץ ישיר, להבדיל מהעמלות הגבוהות יותר החלות על פעולה באמצעות פקיד. זאת, בהתאם לנספח ה’ לתעריפון הבנק, שכותרתו “הטבות לפעילות בערוצים ישירים ללקוח יחיד/עסק קטן”.

מנגד, לטענת הבנק, כדין לא חויב המבקש בעמלות המופחתות, שכן אין מדובר כלל בפעולות בערוץ ישיר, שהן אך ורק פעולות אקטיביות שמבצע הלקוח, שיש בידו גם הבחירה לבצע אותה הפעולה באמצעות פקיד בנק. להבדיל מפעולות פסיביות, כדוגמת פדיון נייר ערך וקבלת מט”ח לחשבון, ש”בחירה” כאמור כלל אינה קיימת לגביהן.

השופט בורנשטין שקיבל כאמור את הבקשה והורה לנהל את ההליך כתובענה ייצוגית, ציין בהחלטתו כי הבקשה לאישור תביעה כייצוגית “היא אך “הפרוזדור” שבאמצעותו ניתן להיכנס לטרקלין ואין להפכו לטרקלין עצמו ולברר בו את כל השאלות שבירורן יפה במהלך בירור התביעה עצמה, ראוי לעבור פרוזדור זה בזהירות מרובה ולדקדק בכל התנאים הדרושים מכוח חוק תובענות ייצוגיות”.

לפיכך, לצורך בירור סיכויי התביעה להתקבל, נדרש המבקש להוכיח, כבר בשלב המקדמי של אישור התובענה כייצוגית, כי קיימת לו עילת תביעה טובה וכי קיימת תשתית ראייתית ומשפטית מספקת המקימה סיכוי סביר להכרעה בתביעה לטובתו.

“על פניו נראה כי כלל 2 (ג) לכללי הבנקאות מיועד לחול על פעולות המתבצעות על ידי הלקוח כאשר בידו הבחירה לבצען בערוץ ישיר או באמצעות פקיד. עם זאת, עניינה של הבקשה דנן אינו בפרשנות הכלל הנ”ל, אלא בפרשנות התעריפון של הבנק, ובכלל זאת נספח ההטבות. כאמור, נספח ההטבות מתייחס באופן מפורש לפעולה של “פדיון” ניירות ערך, ולא רק לפעולות של קניה ומכירה של ניירות ערך. כמו כן, הוא מתייחס לפעולה של העברת מט”ח, וזאת הן העברת מט”ח מחשבון הבנק של הלקוח, דהיינו לפעולה אקטיבית, והן העברת מט”ח מחוץ לארץ, וכן לחשבון הבנק של אותו לקוח, ולהעברת מט”ח מבנק אחר לחשבון לקוח אחר, דהיינו, לכאורה, לפעולה פסיבית של קבלת מט”ח”, כתב השופט.

לעו”ד שמובילים את התיק, עו”ד גיל רון ואהרן רבינוביץ’, כבר יש הישג בתביעה ייצוגית נגד בנק. זה קרה ב-2014, כשהגיעו לפשרה בתביעה ייצוגית נגד בנק לאומי, שהתחייב להחזיר 2,500 שקלים לכל בעל חשבון שחויב בהוצאות בגין הליכי גבייה בבית המשפט או בהוצאה לפועל.

אתר zets.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר red@zets.co.il
הפועלים בשביל עצמם: האם בבנק גבו עמלה שלא כדין? הפועלים בשביל עצמם: האם בבנק גבו עמלה שלא כדין?
נגישות