כלכלה

נזקי האופיואידים: חברות התרופות ישלמו 26 מיליארד דולר בארה"ב

הכל התחיל בסוף שנות ה-90 כשחברות התרופות התחייבו שלא תהיה בעיית התמכרות לתרופות

 

היום נחשף כי תובעים כלליים ממדינות שונות בארה"ב הגיעו להסדר עם חברות התרופות שישלמו 26 מיליארד דולר פיצויים. ההסדר צפוי להיחשף במלואו בהמשך השבוע כאשר במסגרתו שלוש ספקיות תרופות וחברת התרופות ג'ונסון & ג'ונסון יודו כי הן סייעו לגרימת מגיפה בקנה מידה לאומי.

הספקיות מקיסון MCKESSON, קרדינל ואמריסורס ברגן AmerisourceBergen ישלמו 21 מיליארד דולר עוד ג'ונסון אנד ג'ונסון תשלם 5 מיליארד דולר נוספים. ניו יורק צפוי להודיע היום כי הספקיות הסכימו לשלם לה פיצויים בגובה של יותר ממיליארד יורו, כך דיווחה סוכנות 'רויטרס'. כמו כן, יש עוד חברות תרופות וספקיות שגם הן נמצאות בהליכים שעלולים להסתיים בהסדרים של מיליארדי דולרים נוספים.

ספקיות התרופות הואשמו בחוסר בקרה ושליטה בפעילותן שאיפשרה לכמות עצומה של משככי כאבים ממכרים להיות מופנים בדרכים לא חוקיות ואלה הובילו לריסוק וחיסול של קהילות, ג'ונסון אנד ג'ונסון הואשמה שהקטינה את סיכון ההתמכרות שנובע משימוש בתרופות.

תג המחיר הסופי של ההסדר עשוי להשתנות בהתאם למספר המדינות וקבוצות פוליטיות שיסכימו להסדר או שיידחו אותו וימשיכו ההליכים המשפטיים שלהם בתקווה לקבל חבילת פיצויים גדולים יותר בפסיקות בתי משפט.

מעל 40 מדינות צפויות להודיע על תמיכתן בהסדר הנרחב החדש, כאשר למדינות ייוותרו עדיין 30 יום כדי להחליט אם להצטרף להסכם הכולל וזמן נוסף לשכנע את העיריות והמחוזות להשתתף בעיסקה הזו.

הספקיות התרופות הודיעו שתשלום 21 מיליארד הדולר ייפרס על פני 18 שנה כאשר מעל ל-90% מהכספים יופנו לטיפול במשבר האופיואידים המשתולל בארה"ב, ושאר הסכום – כשני מיליארד דולר, ישולמו כשכר טירחה לעורכי דין ולנציגים שסייעו להשיג את ההסדר. מספר מדינות העביר חקיקה או הגיעו להסכמם עם גופים פוליטיים לגבי אופן חלוקת הכספים.

ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה בתגובה: "ממשיכים להתקדם לעבר סיום ההסכם ואנחנו נותרים מחויבים לספק ודאות לצדדים המעורבים בהסכם וסיוע קריטי למשפחות ולקהילות הנזקקות לו".

חברות מקיסון וקרדינל עוד לא הגיבו אבל אמריסורס ברגן הודיע שהיא לא מגיב לשמועות וספקולציות. שלוש הספקיות האלה בעבר הכחישו כל טענות שעשו משהו שאינו כשורה, אבל המציאות מספרת סיפור אחר. בסוף שנות ה-90 חברות התרופות דחפו בכל הכח להחדיר לשוק תרופות מרשם עם נטיות ממכרות, דוגמת אוקסיקונטין, פנטאניל ומשככי כאבים וכדורי הרגעה ושינה. הן טענו כי לא תהיה בעיה לשלוט במוצרים שיימכרו רק במירשם.

בפועל על פי הנתונים הרשמיים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן CDC בארה"ב, יותר מחצי מיליון אמריקאים מתו בין 1999 ל-2019 משימוש יתר בתרופות מרשם המכילות אופיואידים, שיא כל הזמנים נרשם בשנת 2020 כשהסגרים ויתר מגבלות הקורונה הגבירו את המגפה הזו ובארה"ב מתו 93 אלף בני אדם ממנות יתר של תרופות, עליה של 30% לעומת 2019 אז מתו 'רק' כ-72 אלף אמריקאים מהתרופות. כ-70% ממקרי המוות האלה נבעו משימוש באופיואידים והשאר כולל חומרים אחרים וגם הרואין שאליו מגיעים המשתמשים פעמים רבות אחרי שימוש בתרופות מירשם.

עכשיו נותר לראות אם יעשה שימוש יעיל במיליארדי הדולרים שיילקחו מחברות אלה – לסייע למכורים, להקים תכניות לתמוך במשפחות, פרויקטים של חינוך ויוזמות נוספות להתמודדות עם המשבר.

ומה עם שאר העולם ומה איתנו בישראל? גם כאן יש רבבות קרבנות לתרופות ממכרות וגם כאן יש ציבור גדול והרבה משפחות שראויות לסיוע כספי ולתמיכה.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות