כלכלה, עולם

93,331 בני אדם מתו בארה"ב ממנות יתר של תרופות ב-2020!

הכל התחיל בסוף שנות ה-90 כשחברות התרופות התחייבו שלא תהיה בעיית התמכרות לתרופות

הקורונה זה לא משבר הבריאות הענק היחיד שארה"ב ניצבת בפניו. שימו לב לזה: 93,331 אנשים מתו בארה"ב בשנה שעברה, 2020, ממנות יתר של תרופות, כך לפי מידע של הרשות לבקרת מחלות ומניעתן CDC.

מדובר בשיא היסטורי ומדובר בזינוק של 30% לעומת השנה לפני כן, 2019, בה מתו "רק" 72,151 אנשים מכדורים, שהרוב בהם הוא פנטאניל  -אופיואיד סינתטי רב עוצמה המשמש כתרופה נגד כאבים שהתפשט באופן מפלצתי ברחבי ארה"ב ויחד איתו עוד כדורי הרדמה ומשככי כאבים אחרים המכילים אופיואידים ממכרים.

זו תוצאה של שילוב בין אספקה קטלנית של תרופות – כולל בייבוא בדואר מחוץ למדינה וההשלכות המחרידות שנגרמו בעקבות הקורונה, הסגרים, הבידודים ויתר ההגבלות שהביאו לעלייה בבדידות ובמתח בחייהם של בני אדם רבים בקרב האומה האמריקאית המונה כ-330 נפש.

רבים מאוד מקרב המתים הם אנשים צעירים שהתמכרו בגיל צעיר לשימוש יתר בתרופות קטלניות כולל תופעות לוואי קשות לאלה שניסה להיגמל. רק בעשור האחרון מעל חצי מיליון משפחות איבדו יקירים מהסיבה הזו, כולל הורים מרוסקים רבים שאיבדו בנים ובנות בגיל צעיר ומתקשים להתאושש. נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ, שהקים צוות טיפול מיוחד לתופעת ההתמכרות והמוות מאופיואידים, טען כי הרבה מהפנטאניל מוברח מסין דרך הדואר ובעוד דרכים וכי זו אחת הדרכים של סין לפגוע בארה"ב מבלי שבתקשורת מישהו ידבר על זה.

"זהו מספר מדהים אפילו עבור אלו מאיתנו שעוקבים אחרי הנושא הזה", אמר ברנדן סאלונר, פרופסור למדיניות רפואית וניהול בפקולטת לבריאות הציבור ג'ון הופקינס בלומברג, "הכלים שלנו לבריאות הציבור לא התקדמו באותו הקצב של המשבר הבהול הזה".

לפי הנתונים של 2020 מקרי המוות זינקו קודם כל בשל הזמינות הקלה נורא של הפנטאניל שגרמה לתעשיית מכירת פנטאניל לנסוק ולהתפשט ברחבי המדינה. ואפרופו הקשר הנסיבתי לקורונה, בהחלט מדובר במגפה נוראית כשלעצמה, שהרבה יותר מסוכנת לצעירים מאשר נגיף הקורונה, ושאפשר וחייבים לטפל בה. גם בישראל עשרות אלפי אנשים סובלים מהתמכרות לתרופות במרשם.

לפי הערכה של הרשות לבקרת מחלות ומניעתן CDC 'העול הכלכלי' של ניצול לרעה של אופיואידים במרשם מסתכם בכדי מעל 100 מיליארד דולר בשנה, כולל עלויות שירותי הבריאות, טיפולים בהתמכרויות, אובדן היצרנות, הפוריות והכשירות של המכורים וכן עלויות השיטור ובתי משפט.

לפני קצת יותר מ-20 שנה, בסוף שנות ה-90, חברות התרופות הבטיחו לקהילה הרפואית שפציינטים לא יהפכו למכורים לאופיואידים משככי כאבים שניתנים במרשם וספקים בשירותי הבריאות החלו לרשום אותם ברמות גבוהות יותר, מה שהוביל להסחת דעת ולשימוש לרעה בתרופות אלה.

השלבו בו הרשויות עלו על כך שהתרופות האלה במקרים רבים הן מאוד ממכרות, שיעורי המכורים לאופיואידים בארה"ב כבר היו אדירים. ב-2017 מעל 47 אלף אמריקאים מתו ממנות יתר של אופיואידים, כולל תרופות מרשם, הרואין, פנטאניל שחלקו הלך ועלה. לפי הערכות כב-2017 סבלו 1.7 מיליון אמריקאים מהפרעות שקשורות למשככי כאבים אופיואידים שניתנים במרשם ו-652 אלף נוספים סבלו מהתמכרות להרואין.

ההערכות הן כי כ-10% לפחות מהאנשים שלקחו תרופות אופיואידים במרשם מפתחים הפרעות שימוש בו.כ-5% לפי הערכות עוברים משימוש לרעה באופיאודים לשימוש בהרואין. ושימו לב לזה –  כ-80% מהמכורים להרואין בארה"ב התחילו בהתמכרות לאופיואידים שניתנות כתרופות מרשם.

ב-2020 היו מקרים רבים של אנשים שאיבדו פרנסתם, חטפו טראומות, סבלו מבידודים וריחוק מקרוביהם מה שהחמיר את ההתמכרויות הקטלניות לאופיואידים ובנוסף ההגבלות מנעו מספקי הטיפולים במכורים לתת להם טיפול יעיל וחום אנושי נחוץ.

מקרי מוות החלו לטפס מסתיו 2019 עם התפשטות הפנטאניל אבל באמת זינקה לגבהים מטורפים במרץ 2020, כשהחלט הסגרים, הריחוק ושאר מגבלות הקורונה.

פנטאניל שהוא פי 50 יותר חזק מהרואין, מעורבב במקרים רבים עם עוד תרופות אסורות נוספות, לעיתים קרובות המשתמש לא מודע להימצאות החומר המסוכן. "פנטאניל מרעיל את אספקת התרופות שלנו", טוענת מוניק טולה, מנכ"לית הקואליציה הלאומית להפחתת הכאב, ארגון שפועל למען אנשים שמשתמשים בסמים ותרופות ומאמן צוות טיפולי.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות