אקולוגיה וסביבה, כלכלה, עולם

ארבעה ימי עבודה בשבוע – זה העתיד

שעונים ניסוי מוצלח באיסלנד למעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע מייצר איזון טוב יותר בין חיים לעבודה

 

פיילוט שבחן מעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע נוחל הצלחה גדולה במדינת איסלנד, עובדים רבים סוגרים שבוע עבודה עם פחות שעות עבודה אך עם יותר יעילות בעבודה, כך לפי חוקרים שעוקבים אחר הניסוי שהתקיים בשנים 2015-2019 ובמסגרתו עובדים קיבלו את אותה משכורת עבור שעות עבודה מקוצרות.

מידת היצרנות של העובדים נותרה זהה או אפילו השתפרה ברוב מקומות העבודה. הגופים באיסלנד שהריצו את הניסוי, או הניסויים ליתר דיוק, היו מועצת עיר הבירה ריקיאוויק והממשלה הלאומית. במסגרת הפרויקט הניסויי נכללו מעל 2,500 עובדים שמהווים כ-1% מכח העבודה של אוכלוסיית איסלנד המונה כ-350 אלף תושבים. רבים מהעובדים עברו משבוע שכלל 40 שעות עבודה לשבוע שכלל 35-36 שעות עבודה. הניסויים האלה הובילו לכך שאיגודי עובדים ניהלו משאים ומתנים מחודשים בנוגע לדפוסי עבודה, וההשלכות הן שכעת 86% מכח העבודה של איסלנד קיצר את שעות העבודה השבועיות תמורת אותו תשלום ואותה משכורת, וגם במקרים שזה לא התרחש העובדים לפחות הרוויחו את הזכות לעבור לשבוע עבודה מקוצר.

במסגרת הניסוי חוקרים עקבו אחרי ביצועי העובדים ותחושותיהם והממצאים מעודדים. רוב גורף של העובדים טענו שהם חשים פחות מתח ופחות שחיקה בעבודה ולטענתם הבריאות שלהם השתפרה וכך גם האיזון בין החיים לעבודה. במילים אחרות קיצור שבוע העבודה מתגלה כיותר בריא ויותר מאוזן וביכולתו לשפר משמעויות את איכות החיים.

מדובר במחקר הגדול אי פעם שנערך עד היום על מעבר לשבוע עבודה מקוצר בסקטור הציבורי, ולטענתם מומחים הניסוי נחל הצלחה כבירה וגופים הדואגים לזכויות עובדים מצפים כעת ממדינות נוספות לבחון את העניין. חוקר בחברת ALDA בשם גודמונדור הראלדסון אמר: "שבוע העבודה המקוצר באיסלנד גילה לנו שלא רק שזה אפשרי לעבוד פחות בעידן המודרני אלא  ששינוי פרוגרסיבי הוא אפשרי".

מספר ניסויים דומים שבוחנים על מעבר המשק לארבעה ימי עבודה רצים כעת במדינות שונות ובהן ספרד וניו זילנד. ספרד עורכת ניסוי של ארבעה ימי עבודה שבועיים עבור חברות, ומה שנתן לכך את הדחיפה היו אתגרי ההתמודדות עם נגיף הקורונה. בניו זילנד ניסוי דומה נערך אצל יוניליוור – ענקית מוצרי הצריכה – שבמסגרת הניסוי מעניקה לצוות עובדיה הזדמנות לחתוך את שעות העבודה שלהם בעד 20% מבלי לפגוע בהכנסתם.

מלבד התועלת לאיכות חיי העובדים ועניינים מקצועיים דוגמת ביצועים, תפוקה ומוטיבציה, יש גם את העניין הסביבתי. מחקרים בעניין הראו כי מעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע או קיצור שעות העבודה יתרמו לצמצום פליטת גזי חממה ובכך הדבר יסייע והמאבק בשינוי האקלים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות