כלכלה, עולם

שילמה לביידן מיליון דולר, ואולי תמונה לשגרירה

ג'ו ביידן ג'ו ביידן. כשר, אבל מסריח

רבים מכם לא חשבו שנדבר על מימשל ביידן לצד חשדות לשחיתות וניגוד עניינים וחלטורות. אבל ריח לא טוב עולה מסיפור המועמדת של מימשל ביידן למשרת שגרירת ארה"ב בגרמניה.  איימי גוטמן, נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, אמורה להפוך לאישה השניה שמכהנת בתפקיד הדיפלומטי היוקרתי, אלא שאתמול (שבת) פורסם כי אותה אוניברסיטת פנסילבניה שבראשה היא עומדת שילמה לג'ו ביידן קרוב למיליון דולר ב-2017 כשהאוניברסיטה העניקה לביידן תואר של פרופסור לשם כבוד. באותו הזמן בו ביידן קיבל את הפרופסורה לשם כבוד הוא שקע באלמוניות לאחר שסיים שמונה שנות שירותו כסגן נשיא תחת ברק אובמה. הוא החזיק במישרה זו עד אפריל 2019 כשהוא השיק את הקמפיין הנשיאותי שלו.

ביולי 2019 דיווח העיתון 'פילדלפיה אינקוויירר' כי ביידן קיבל תשלום על סך 911,643 דולר מהאוניברסיטה. במסגרת המישרה ביידן לא נדרש להעביר שיעורים לכיתות. עיתון הסטודנטים 'דיילי פנסילבניאן' ספר תשע הופעות בקמפוס של ביידן בין פברואר 2017 לפברואר 2019. גוטמן הופיעה כאורחת בחמישה מן האירועים האלה (כלומר מעל למחצית).

היהלום שבכתר בכל הקשור לחיבור בין ביידן לאוניברסיטה היה הקמת 'מרכז ביידן לדיפלומטיה ומעורבות גלובלית' בפברואר 2018, אירוע אותו ניהלה גוטמן. דובר האוניברסיטה אמר ל'פילדלפיה מגזין' ב-2019 שהתפקיד של ביידן היה "לשפר את המוניטין ולהרחיב את הקשר הגלובלי של האוניברסיטה ולשתף בתובנותיו עם אלפי סטודנטים".

גוטמן בת ה-71 היא אישה בעלת קורות חיים מרשימים: היא בת לניצול שואה ומהגר יהודי-גרמני לארה"ב, היא מומחית לפילוסופיה של הפוליטיקה וכתבה או ערכה 17 ספרים בנושא "הגנה על דמוקרטיה חוקתית וזכויות אדם", כך לפי הביוגרפיה שלה שמופיע באתר הבית הלבן. גוטמן משמשת כנשיאת האוניברסיטה היוקרתית של פנסילבניה מאז שנת 2004, והיא המינוי הראשון תחת מימשל ביידן של שליח דיפלומטי לאחת המדינות המובילות החברות בארגון ה-7G.

גוטמן היא אחת משלושה מועמדים למשרות שגריר שהבית הלבן הכריז עליהם ביום שישי. המועמדים הנוספים הם ג'פרי הובנייר למשרת הציר האמריקאי בקוסובו ווירג'יניה פאלמר מונתה לשגרירת ארה"ב בגאנה. בכך ביידן מגיע לסך של 21 אנשים שמינה למשרות שגרירים בשירות החוץ האמריקאי, בנוסף לתשעה מינויים אחרים לגופים בינלאומיים כמו האו"ם ונאט"ו.

ובכל מקרה השאלה שראויה להיזעק כאן היא האם זה הליך מינהלי תקין ונעדר בעייתיות שמעסיקתו לשעבר של מי שמכהן כיום כנשיא ארה"ב, שדאגה לו לחלטורה יפה, מקבלת ג'וב דיפלומטי בכיר?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות