כלכלה

מחלוקת פמיניסטית בצל הסכם זכויות שידור היסטורי בכדורגל הנשים

כדורגל האם ההסכם החדש תורם למאבק הנשים לשוויון בספורט או דווקא פוגע בו?

הסכם היסטורי ופורץ דרך נחתם בכדורגל הנשים אבל גם הוא מעורר מחלוקת בין פמיניסטיות.
אופ"א, ארגון העל של הכדורגל האירופי, חתם עם פלאטפורמת השידורים הגלובלית DAZN על הסכם לפיו שידורי ליגת האלופות לנשים יועברו בשידור חי בסטרימינג. החוזה שנחתם תקף ל-4 השנים הקרובות, ובמסגרתו כל המשחקים בשנתיים הבאות בליגת האלופות יועברו בשידור חי בערוץ יוטיוב חדש שיהיה פתוח בחינם בפני כל הגולשים, פרט לשלושה אזורים – המזרח התיכון, צפון אפריקה וסין – שם הזכויות הן רק על תקצירים וסרטוני היילייטס.

בסך הכל מדובר על 122 משחקים שיועברו חינם בשידור חי של כדורגל נשים בארבע השנים הקרובות ויהיו זמינים ופתוחים בפני הקהל הרחב באחד מההסכמי השידור הנרחבים ביותר שנחתמו בתולדות כדורגל הנשים.
ההחלטה מעניינת במיוחד לאור התגובות החצויות והמעורבות של פמיניסטיות שדורשות שוויון לכדורגל הגברים. מצד אחד כדורגלניות בהווה ועבר דורשות יותר חשיפה ויותר שידורים פתוחים במטרה לקדם את הכדורגל הנשי ולהפוך אותו ליותר פופולארי בניסיון לסגור פערים מול הכדורגל הגברי.

מצד שני יש פמיניסטיות רבות שמביטות בבוז לעבר אופ"א וטוענות שמתייחסים לענף הנשי כאל סרח עודף ומפאת חוסר ההערכה כלפי הכדורגלניות מעבירים אותו בחינם, בניגוד למאות מיליוני יורו שנדרשים בעלי הזכויות במדינות השונות לשלם עבור זכויות המותג החזק של ליגת האלופות גברים.

הנורבגית אדה הגרברג, מלכת השערים ההיסטורית של ליגת האלופות לנשים (כריסטיאנו רונאלדו הנשית אם תרצו) שמככבת במדי קבוצת ליון, חגגה: "סופסוף אנחנו מקבלות משהו שביקשנו מזה זמן רב. הגיע הזמן שכדורגל הנשים יזכו לחשיפה כזו!" הגרברג הוסיפה: "במשך שנים אנשים התקשו למצוא גישה למשחקים שלנו, לא משנה איפה הם גרים. עכשיו יש להם הזדמנות ייחודית לצפות בכל העולם אם הם ירצו. המשחק נפתח בפני מיליונים, פוטנציאלית מיליארדים, וזה חסר תקדים".

גם נדין קסלר שעומדת בראש כדורגל הנשים באופ"א, אמרה: "כזו חשיפה משנה הכל, היות ששחקניות הכדורגל הכי טובות והקבוצות הכי טובות בעולם יכולות לתת השראה ליותר בחורות צעירות ולבחורים צעירים להתאהב בספורט שלנו. ביחד כולנו מביאים את כדורגל הנשים לעולם וכל מי שיצפה בשידורים יעשה הבדל אמיתי עבור משהו גדול הרבה יותר".

אולם לא כל הנשים חוגגות את ההנגשה הנוחה של ספורט נשים לציבור. "אופ'א כל כך קנאית לזכויות שידור ולכסף כשזה נוגע למשחק הגברי, ואילו כשזה מגיע לנשים הם מייצרים תחושה שהמותג של ליגת האלופות לנשים הוא חלש ושמדובר במוצר שאיכשהו צריך להיפטר ממנו – 'קחו בחינם'", אומרת חובבת כדורגל הנשים, ד"ר יפעת רון. לטענתה, הצעד של אופ"א הוא הודאה בכך שאין ערך לכדורגל הנשי בזמן שכדורגל הגברים מגלגל מיליארדים. "הדבר המינימלי שאופ"א יכולה לדאוג לו זה שההכנסה מפרסומות וחסויות בסטרימינג יגיעו לקבוצות הנשים ולשחקניות".

יש לציין כי בעולם זכויות השידור לשידורי ספורט יש 2 גישות מנוגדות ששתיהן פועלות כיום: גישה אחת גורסת כי המטרה היא חשיפה ותפוצה לשם חיזוק המותג ולכן מעבר לזכויות על השידורים החיים, יש לאתרים שונים וגם לאנשים פרטיים אפשרות להעלות בחופשיות סרטונים באתרים וברשתות החברתיות. גישה זו פופולארית יותר בספורט האמריקאי. מנגד יש את הגישה של בלעדיות – כמו שנהוג בדרך כלל בכדורגל, דוגמת הפרמיירליג או היורו הנוכחי, שמציעות בלעדיות על התכנים לזכיינים ובעצם מאפשר לחסום כל אפשרות לשתף תכנים בפלאטפורמות נעדרות זכויות.

ברצלונה זכתה במאי האחרון בליגת האלופות לנשים אחרי קמפיין מרשים כול 0-4 מוחץ גדול נגד צ'לסי במשחק הגמר שנערך בגטבורג, שבדיה.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות