כלכלה

סיפורו של הסנאטור הרפובליקני שתוקע את הסיוע האמריקאי לפלסטינים

ג'ים ריש סנאטור רפובליקני ממדינת איידהו ג'ים ריש, הסנאטור הרפובליקני ממדינת איידהו, שמרגיז מאוד את הפלסטינים ותומכיהם

 

ארה"ב התחייבה להעניק 50 מיליון דולר לרשות הפלסטינית ולשיקום רצועת עזה לאחר מבצע שומר חומות, הקונגרס אף אישר את חבילת הסיוע אבל אז הגיע מחסום לא צפוי: סנאטור רפובליקני, אחד מתומכי ישראל הגדולים בוושינגטון, ג'ים ריש נציג מדינת איידהו, פשוט לא מוכן לשמוע על מתן כספים למשפחות שהידים ולטרוריסטים או לסייעני טרור. "הנוהג המתועב הזה נורא מדאיג אותי ועל כל חבר קונגרס לראות בו משהו דוחה", פסק ריש בדבריו החריפים.

ריש, שמכהן כסנאטור מאז 2009 ובעבר אף שימש כיו"ר הוועדה ליחסי החוץ של הסנאט מטעם המפלגה הרפובליקנית, היה אחד ממבקריו החריפים של הסכם הגרעין עם איראן והכוונה של מימשל ביידן לשוב אליו. כעת הוא מואשם על ידי הפלסטינים ותומכיהם כי הוא חותר תחת מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שהתחייב למתן הסיוע. ב-25 במאי נועדו מזכיר המדינה בלינקן עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס כשנציג מימשל ארה"ב מתחייב לספק כ-75 מיליון דולר ככספי סיוע לפלסטינים ל"שיקום הכלכלה ולפיתוח לטווח הארוך".

ריש ושורה של נציגים רפובליקנים בוושינגטון מיד התכוונו לחסום את מרבית כספי הסיוע תוך כי הם מאשימים את הרשות הפלסטינית כי היא מכוונת 150 מיליון דולר לפיצוי משפחות טרוריסטים שרצחו ישראלים בשנים האחרונות. ריש פירסם הצהרה ב-15 ביוני ובה כתוב: "למרבה הצער, מיד אחרי שמימשל ביידן הודיע על סיוע נוסף לגדה המערבית ולרצועת עזה, נשיא הרשות הפלסטינית עבאס הקצה 42 אלף דולר כתשלום עבור שהיד לג'יהאדיסט פלסטיני איסלמיסטי שדקר שני ישראלים למוות ב-2015. זה מקומם".

בנוסף לדבריו של ריש, יש לציין כי במהלך תדרוך כתבים בחודש שעבר הודה בכיר במזכירות המדינה האמריקאית כי "אין ביטחון שהסיוע לעזה לא יממן התחמשות מחודשת של חמאס", אך הביע תקווה כי הפלסטינים ישכילו לעשות שימוש ראוי בכסף לשיפוץ כבישים ומבנים, תיקון צינורות מים ושיקום שאר התשתיות שנפגעו במהלך הלחימה.

ג'יימי רסקין, הנציג הדמוקרט היהודי, מוביל את המאבק בסנאטור ריש

אמנם הקונגרס אישר כבר בחודש שעבר (סוף מאי) את הסיוע שהבטיח מימשל ביידן לפלסטינים אבל אז העניין עבר לאישור סופי וחתימה של הסנאט שם הבית מחולק באופן שוויוני בין רפובליקנים לדמוקרטים. ריש עצר את מתן כספי הסיוע לשכנינו כשהוא נשען על חוק שעבר בסנאט ב-2018 למניעת כספים לארגוני טרור וטען שהוא רוצה להבטיח כי הכספים לא ייפלו לידי הרשות הפלסטינית או לחמאס.

הדמוקרטים רואים במעשה של ריש טריק בירוקרטי ושימוש מוגזם בפרוצדורה, ובכל מקרה ההערכות הן כי ריש עושה תרגיל פוליטי במטרה לחזק את תמיכת מצביעיו השמרנים באיידהו ושלבסוף הוא יסיר את התנגדותו. קבוצה גדולה של נציגים דמוקרטים בבית הנבחרים שמובלת על ידי חבר הקונגרס היהודי ג'יימי רסקין, דורשת בכל תוקף שריש יסיר את התנגדותו למהלך וישחרר את כספי הסיוע לפלסטינים ומנסה לדחוק בו. "עזה חוהה קטסטרופה הומניטרית", כתב רסקין במכתב עליו חתמו 145 נציגים דמוקרטים.

בכל מקרה נכון לעכשיו זהו המצב, ריש עדיין עומד על הרגליים האחוריות חרף כל הלחצים מצד הפוליטיקאים ועמיתיהם בכלי התקשורת. הדוברת של ריש מסרה היום (שני) לרשת אלג'זירה כי החסימה שלו על שחרור הכספים נותרה במקומה למרות הדרישות להסיר אותה.

תומכי הפלסטינים מתפוצצים מכעס ועצבים על ריש, טוענים שמעשיו מטילים "עונש קולקטיבי על העם הפלסטיני ובמיוחד על תושבי רצועת עזה". אולם בארץ בוודאי יש רבים שרואים בריש כגיבור שתומך בישראל באופן בלתי מסויג ומהווה תזכורת נוסטלגית לימים הטובים של עידן טראמפ.

כזכור מימשל טראמפ קיצץ 200 מיליון דולר מכספי הסיוע האמריקאים שיועדו לרשות הפלסטינית והפך לשנוא נפשו של אבו מאזן. מימשל ביידן הכריז באפריל שהוא מחזיר את הסיוע לפלסטינים בסך 150 מיליון דולר.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות