מדיה

מנפלאות טוויטר: עלייתה ונפילתה של "דוסית המחמד"

אילוסטרציה: סלון פיאות לנשים חרדיות בירושלים

לפני כשלוש שנים הפציעה בטוויטר משתמשת חדשה, שפעלה לאורך הזמן תחת הכינויים "דוסית מחמד" ו-"יוצאת בשאלה". היא צברה לעצמה קהל עוקבים נרחב תוך זמן קצר בזכות דמות של צעירה דתית, פמינסטית, שמתחבטת בשאלות של הלכה, לא שומרת נגיעה ומספרת על דייטים וחיי הרווקות. להיט. היא כמובן שמרה על זהותה האמיתית בסוד, כמתחייב מנושאי הכתיבה שלה.

פייקים הם לא עניין חדש ברשת. למעשה, בתחילת ימי האינטרנט זהות בדויה היתה הסטנדרט ומי שפעל בשמו האמיתי היה יוצא הדופן. כיום, בזכות פייסבוק בעיקר, רוב המשתמשים באינטרנט טוענים שזו זהותם האמיתית – וגם פייקים, כמו "דוסית מחמד", מצהירים כי הפרסונה המוצגת ברשת, איך נאמר, מבוססת על דמות אמיתית.

הצייצנית המסורתית – והנועזת – זכתה מתחילת דרכה למפקפקים שלא ממש האמינו שהיא אכן צעירה דתיה ומתלבטת, שאינה שומרת נגיעה הכותבת בעילום שם, ושיותר סביר שמדובר בנהג משאית משועמם בן 39 מיבנה. המאמינים והמסתייגים נחלקו בהתאם לקווי השיוך הדתי – ולפיכך גם הפוליטי – שלהם, כאשר הצד החילוני/שמאלי מאמץ אותה אל חיקו בהתלהבות.

הדוסית מסתבכת

לקראת הבחירות, הושעה אראל סג"ל מכאן 11, לאחר שברשתות החברתיות הופיע קליפ שלו, עם ינון מגל, שמעון ריקלין ורה"מ לשעבר נתניהו, מזמרים את "שבחי ירושלים". ינון מגל צייץ את הקליפ, ו"דוסית מחמד" הגיבה: ״אחרי שמיציתם את מאבק ״אוי אוי לא נותנים לנו לשיר…״ תנו במה לאלו שבאמת מונעים מהן לשיר בציבור״ (כלומר נשים דתיות).

ינון מגל הגיב לה בפרטי, והשיחה גלשה לפלירטוט. דוסית מחמד פרסמה את השיחה ביניהם ברשת (צילום מסך כאן). מספר שבועות אחר כך פרסם מגל, תוך חוסר אמון מופגן בשאלה אם מדובר בגבר או אשה, שיחה פרטית ומינית של "דוסית מחמד" עם (ככל הנראה) אשה אחרת. בתגובה, פרשה דוסית מחמד מהרשת לכמה ימים.

כשחזרה, סיפרה דוסית מחמד שבעצם, היא אינה רווקה המתגוררת עם הוריה אלא פרודה בהליכי גירושין, שמתמודדת עם פרוד אלים ועם בית הדין הרבני. זה כבר עורר את חשדה של נעמה מורל, צייצנית דתיה מירושלים, שעד אז האמינה שאכן "דוסית מחמד" היא מי שהיא טוענת שהיא. מורל סיפרה בראיון ל"לאשה" כיצד גילתה מיהו, ככל הנראה, הגבר העומד מאחורי הדמות:

"לפני כמה שבועות, חברה נתנה לי טיפ שיש גבר שמעלה פוסטים מוזרים בקבוצות בפייסבוק ובווטסאפ של גרושים־גרושות דתיים ושהיא חושבת שאולי הוא קשור ל'דוסית מחמד'. התחלתי לחפור בפרופילים שלו. דוסית מחמד טיילה המון בארץ והעלתה תמונות מהמקומות שהייתה בהם. היא הייתה כותבת ליד התמונות דברים כמו 'הפרוד צעק עליי ונסעתי למדבר להירגע מהטירוף'. שמתי לב שבאותם תאריכים, אותו גבר העלה בפייסבוק תמונות זהות מאותם מקומות והתנסח בסגנון דומה".

מורל כתבה בטוויטר שהיא יודעת מי העומד מאחורי החשבון הפופולרי, ומתגובות פרטיות שקיבלה הבינה שהכותב מאחורי הדמות, גבר בן 50, משוחח עם צייצניות חרדיות "ומשדל אותן לעשות איתו שיחות סקסטינג ולשלוח לו תמונות אינטימיות שלהן, כשהוא מספר ש'דוסית' רוצה להתנסות עם נשים. הן פנו אליי כי הבינו שהערימו עליהן והתחננו שלא אחשוף את זהותו מחשש שיפיץ את התמונות שלהן".

מורל החליטה שהגיע הזמן להתערב, והעלתה ציוץ שלא לוקח שבויים, עם איום מפורש של "תעוף מפה, או שאוי ואבוי":

החשבון של דוסית מחמד נמחק. סוף הסיפור. עוד גבר נוכל נתפס על חם, הבין שאין לו מה לחפש פה והלך.

לכאורה.

זה נגמר?

כי אתמול בבוקר, בשבת קודש, נפתח מחדש אותו חשבון (תוך שינוי כינוי ותמונה) תחת השם "גבר הולך לאיבוד". בחשבון פירט הצייצן, שפעם היה ידוע בשם "דוסית מחמד", לאלפי העוקבים שנהו אחריו כשחשבו שהוא דתיה מתלבטת, כי הוא אכן גבר, שמתחרט על מה שנעשה, שהכתיבה בטוויטר היא הדבר שבעצם מחזיק אותו בחיים – ואנא הניחו לו לכתוב שוב.

התגובות שקיבל לא היו מהסוג שקיווה, אפשר להניח. והיו גם גולשים שפשוט התחילו להריץ דאחקות על הציוצים הנוגים שפרסם.

כעבור פחות יממה, מחק "גבר הולך לאיבוד" שוב את החשבון.

מם אינטרנט ידוע מלפני 30 שנה טוען שברשת "אף אחד לא יודע שאתה כלב". היום, כדאי לזכור שהאנונימיות היא תמיד יחסית, ואם יחשבו שהתנהגת כמו כלב, סביר מאוד שלא יסלחו לך.

צילומי מסך של שרשור בקשת הסליחה (שלא נענתה) של "גבר הולך לאיבוד":

 

גבר הולך לאיבוד

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות