מדיה

הבעלים החדשים של 'פוליטיקו': נחייב מדיניות פרו-ישראלית

מתיאס דופפנר, מנכ"ל אקסל שפרינגר

חברת ההוצאה לאור הגרמנית אקסל שפרינגר היא הגדולה באירופה ויתכן שהיא הכי פרו-ישראלית כיום בעולם. אקסל-שפרינגר שנוסדה ב-1946 והמטה המרכזי שלה ממוקם בברלין, מחזיקה בין היתר ב'בילד', 'די ולט', 'פאקט' ועוד אמצעי תקשורת המזוהים עם המרכז-ימין. היא מובילה לאורך שנים קו פוליטי ידידותי לישראל, וזאת בשעה שרבים מכלי התקשורת במערב הופכים יותר נייטראליים ואף אנטי ישראלים במסגרת הסכסוכים במזרח התיכון.

באוגוסט האחרון הודיעה אקסל-שפרינגר כי היא רוכשת תמורת יותר ממיליארד דולרים את אתר 'פוליטיקו' האמריקאי, אחת מחברות העיתונות הפוליטית הגדולות והחשובות בעולם התקשורת המערבי. מתיאס דופפנר, מנכ"ל אקסל שפרינגר הבהיר בראיון ל'וול סטריטר ג'ורנאל' ביום שישי, כי עקרונות שמובילים את שאר אמצעי התקשורת שבשליטת החברה "כמו זכותה של ישראל להתקיים הן רלוונטיות עבור כל עובד בחברה", אף שמדובר בהצהרה כללית מבלי לחייב אף כותב בפוליטיקו להתחייב לכך מפורשות בכתב.

דופפנר ידוע כתומך ישראל ואף ציין בעבר כי "תמיכה בישראל היא חובה גרמנית". בראיון ביום שישי הוסיף דופפנר כי היחס החיובי לישראל, בדומה לתמיכה באירופה מאוחדת ובכלכלת שוק חופשי – "מהווים מעין חוקה עבורנו, שמשליכות על כל עובד בחברה". דופפנבר הוסיף כי "מועסקים שלא מסכימים לקווים המנחים ולעקרונות הבסיסיים האלה לא צריכים לעבוד באקסל שפרינגר, זה חד וברור".

מתנגד לאקטיביזם

דופפנר חשף את ציפיותיו מפוליטיקו, ולמורת רוחם של עיתונאים רבים, הוא טוען כי אקסל שפרינגר תנסה להימנע מעיתונות אקטיביסטית, שלטענתו תורמת רבות לקיטוב הפוליטי בארה"ב ובמדינות רבות.

'פוליטיקו' הוקמה ב-2007 כדי להתמקד בפוליטיקה בארה"ב ובעולם בעידן האינטרנטי, והפכה במהרה להצלחה מסחחרת כאשר זכה למעמד יוקרתי בעולם התקשורתי בזכות צירוף עיתונאים בכירים לשורותיה ושיטות עבודה שאז היו חדישות, כמו דיווח של כתבים מצוידים במצלמות מהשטח.

כבר שנה לאחר הקמתו היו לפוליטיקו שלושה מיליון גולשים שונים (יוניקים) בחודש. וכך בעשור הראשון לפעילותו, ותוך התמקדות במערכות בחירות בארה"ב ובנושאים פוליטים מרכזיים באמריקה ובעולם, המשיך פוליטיקו במגמת הצמיחה המרשימה וב-2016 התרחב לכדי 500 עובדים ברחבי העולם, אולם בחמש השנים האחרונות היו תככים בין בכירי האתר ואי ודאות בנוגע לבעלים ולניהול האתר, עד להודעה בקיץ האחרון על רכישת האתר בידי אקסל שפרינגר, שכבר לפני שבע שנים – בספטמבר 2014 – הפכה לשותפה והשיקה את המהדורה האירופית של פוליטיקו.

פוליטיקו הואשמה באנטישמיות וזכתה לגינויים מארגונים דוגמת הליגה נגד השמצה מספר פעמים בעקבות פרסומים שונים באתר – למשל בכתבת תחקיר ב-2017 שניסה לקשור בין דונלד טראמפ, ולדימיר פוטין ושושלת חבד-לובאביץ', או בכתבה ממרץ 2019 שבה הוצג המועמד היהודי לנשיאות ברני סנדרס בתמונה לצד עצי כסף תוך פירוט הכספים הרבים שהכניס במהלך הקריירה שלו.

מתיאס דופפנר טוען כי "אקסל שפרינגר הופכת בהדרגה את ארה"ב לשוק המרכזי הגדול והחשוב ביותר שלנו שיהווה מנוע צמיחה לפרסום הדיגיטלי שלנו". בנוסף לרכישת פוליטיקו באוגוסט האחרון, אקסל שפרינגר רכש אתר אמריקאי חשוב נוסף, 'ביזנס אינסיידר', תמורת 500 מיליון דולר.

דופפנר רמז על כוונתה של אקסל שפרינגר להשקיע בפוליטיקו ובביזנס אינסיידר כפי שעשתה החברה בגרמניה בזמן שיא מגפת הקורונה, כשהרחיבו את פעילותם והוסיפו לשורות החברה 1,600 עובדים. "בלי ארגון מחדש, בלי מיזוגים, בלי קיצוצים", לדבריו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות