מדיה

גזענות אולימפית: צ'רנוביל, רוכבי גמלים וסתם מלוכסנים

תחרות אופניים במשחקים האולימפיים. איפה רוכבי הגמלים?

אירועים מביכים לא חסרים בשבוע הראשון לאולימפיאדת טוקיו. האמת שזה לא כל כך מפתיע בהתחשב בכך שמדובר באירוע הכי מסוקר גלובלית עם 17 שעות שידורים ישירים מכל התחרויות, ובעידן בו תרבות הפוליטיקלי קורקט שולטת והרגישות לכל פליטת פה גדולה מאי פעם.

הכל התחיל בטקס הפתיחה ששודר בדרום קוריאה ב רשת MBC שנאלצה להתנצל עמוקות יום לאחר מכן, אחרי שבמהלך מצעד המשלחות השתמשה הרשת הדרום קוריאנית בסטריאוטיפים ותמונות פוגעניות כדי לייצג מדינות. כשהמשלחת מנורבגיה צעדה – העלו על המסך תמונות של דג סלמון, כשהמשלחת האיטלקית צעדו – העלו על המסך תמונה של פיצה.

אבל זה עוד היה החלק החינני, כי כשהמשלחת האוקראינית צעדה העלו בטלוויזיה הדרום קוריאנית תמונה של צ'רנוביל עם הסבר על המסך על האסון הרדיואקטיבי מ-1986; עבור המשלחת של איי מרשל נכתב "שטח בו ארה"ב השתמשה עבור ניסויים גרעיניים ונפרש על יותר מ-1,200 איים". את המשלחת מאל-סלבדור ייצגו בטלוויזיה של דרום קוריאה בתמונה של ביטקוין, לכבוד המשלחת הסורית נכתב על המסך "עשירה במשאבי טבע תת קרקעיים; מלחמת אזרחים נמשכת שם כבר עשור", כשהמשלחת של האיטי צעדה – עלה על המסך הסבר: "המצב הפוליטי בהאיטי מעורפל לאור רצח נשיא המדינה" וכן הלאה.

אחלה סיפתח לאולימפיאדה, אבל זה לא נעצר שם ובמהלך המשחקים האולימפיים ממחישים להתרחש רגעים מביכים – אם זה בתחרויות עצמן ואם זה בשידורים.

"תשיגו את רוכבי הגמלים"

מנהל ספורטיבי בנבחרת גרמניה ברכיבת אופניים, פטריק מוסטר, נתפס במצלמה כשהוא זורק הערה פוגענית עם ניחוח גזעני כלפי רוכבים מאריתריאה ואלג'יריה. כל צופי האולימפיאדה בגרמניה ברשת ARD שמעו את מוסטר צועק: "תשיג את רוכבי הגמלים!, תשיג את רוכבי הגמלים!", כשהוא מנסה לדרבן את הרוכב הגרמני ניקיאס ארנדט שרדף אחרי עמנואל גברייגזבהיר מאריתריאה ועזאדין לאגאב מאלג'יריה.

מוסטר, ששימש כאחד המנהלים הספורטיביים של נבחרת גרמניה ברכיבה מאז 2012, התנצל והתפטר באותו הרגע והודה שהטעות נגרמה בלהט הרגע באימפולסיביות. הפדרציה האולימפית של גרמניה קראו למאמן בן ה-43 לעזוב את האולימפיאדה ולטוס מיידית הביתה, כך שמוסטר הבין שאם לא היה מתפטר היו מפטרים אותו. הוא ספג ביקורת קשה כולל ברשתות החברתיות וקריאות לפטרו מצד גורמים וארגונים שונים על המילים שאמר במהלך מרוץ רכיבת האופניים נגד השעון, שהתקיימה אתמול למרגלות הר פוג'י. לאגאב האלג'יראי העלה ציוץ חמוד: "ובכן, אין באולימפיאדה מרוץ רכיבת גמלים, לכן אני רוכב על אופניים. לפחות הייתי שם בטוקיו 2020". הרוכב הגרמני ארנדט הביע תדהמה מדברי המנהל הספורטיבי שלו וגינה אותם.

"איך הם רואים את הכדור עם העיניים הצרות"

על מאמן הרכיבה הגרמני הצליח להתעלות פרשן טלוויזיה יווני שפוטר במקום. דימוסטניס קרמיריס פוטר אחרי הערות שפלט על שחקן הפינג פונג ג'אונג יאנג-סיק מדרום קוריאה. אחרי שסיק גבר על השחקן היווני פנאיוטיס יוניס בתחרות, נשאל  קרמיריס "איך זה שהקוריאני משחק כל כך טוב?". התשובה היתה: "העיניים שלהם כל כך צרות שאני לא יכול להבין איך הם רואים את הכדור זז קדימה ואחורה".

קרמיריס פלט את הדברים בצחוק שהפך במהרה לדמעות. התקרית הזו ארעה שלשום (יום ג') וכבר לאחר השידור החליטה רשת ERT היוונית כי מדובר בהערה גזענית והחליטה לפטר את קרמיריס ולנתק את כל קשריה עימו. "להערות גזעניות אין מקום בטלוויזיה הציבורית", מסרה הרשת היוונית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות