מדיה

ביידן חוטף בראש, יוטיוב בוחנת את הסרת כפתור 'לא אהבתי'

דיסלייק צילום: PIXABAY

 

יוטיוב הודיעה ביום רביעי האחרון שמעתה יחביאו את כמות ה"'דיסלייקים' ('לא אהבתי') של חלק מהמשתמשים בשירותיה. לדברי החברה הצעד נעשה בתגובה לקמפיינים שליליים של השחרה כלפי יעדים מטורגטים.

כפתור ה'דיסלייק' ימשיך להופיע בינתיים עבור הגולשים באתר, ובעוד יצרני התוכן עצמם יוכלו לקבל מידע על כמות ה'לייקים' וה'דיסלייקים', ציבור הגולשים לא ייחשף לכמויות של אלה שאהבו ולא אהבו את התוכן. יוטיוב מקווה ש"השינוי יוביל לאווירה חיובית יותר ויפחית את בריונות הרשת".

הצעד המתוכנן של יוטיוב עורר אמנם גם תגובות חיוביות מצד אלה שרוצים להילחם בבריונות רשת, אבל בעיקר עלול תגובות שליליות שמצביעות על הבעיות, הצנזורה של דעות ועל כך שהצעד הזה לא רק שאינו עוזר לגולשים אלא אף מגביל את כושר השיפוט שלהם.

למה כל זה קורה דווקא עכשיו? רבים סבורים שהסיבה המרכזית לשינוי המדיניות של יוטיוב נובע מקטעי הווידאו שהועלו על ידי הבית הלבן בחודשיים הראשונים למימשל של הנשיא ג'ו ביידן וזכו לחוסר אהדה מביך, כשכמות אלה שלא אהבו את הקטעים עלתה לעיתים פי 5 ויותר מכמות אלה שעשו לייק.

מה זה חוסר האהבה הזה? מתוך קטע וידאו של הבית הלבן.|
צילום מסך מתוך יוטיוב

גורמים ביוטיוב טוענים שמדיניות החברה ומערכות המידע שלה פועלות כדי לוודא שהמעורבות (אנגייג'מנט) של הגולשים היא אותנטית, ולפי מסמכים של יוטיוב לעיתים פעילות ספאם משפיעה על כמויות הלייק והדיסלייק, ואז הם פועלים להסרתם.  בכתבה מ-2019 נטען שביוטיוב לא מרוצים מ'כנופיות הדיסלייק' שהפכו לכלי להכפשת אנשים/מוצרים/שירותים:

האם יוטיוב מוחקת דיסלייקים מקטעי וידאו של ביידן?

זאק וורהיס, מהנדס תוכנה לשעבר בגוגל וביוטיוב, החל לחקור בעצמו את תופעת היעלמות ה'דיסלייקים' מווידאו של ג'ו ביידן. בקטע יוטיוב של הבית הלבן היו 1.9 לייקים ו-11 אלף דיסלייקים וכעבור זמן קצר לאותו קטע וידאו היו 2.4 לייקים ו-4.8 דיסלייקים, כלומר מעל למחצית מהסימונים של אנשים שלא אהבו את הסרטון נמחקו.

קן פסאקי, דוברת הבית הלבן וכמויות ה'דיסלייקים' שקוצצו באורח פלא.|
צילום מסך מתוך יוטיוב

קטעי יוטיוב רבים של הנשיא ביידן, סגניתו קמלה האריס ודוברת הבית הלבן קן פסאקי זוכים לחוסר אהדה רב. לטענת האתר הימני THE NATIONAL PULSE בין 6 ל-12 שעות לאחר העלאת כל קטע וידאו בידי הבית הלבן, יוטיוב מתחילה למחוק 'דיסלייקים' וכך מייצרת מצג שווא לגולשים.

יש לציין שבעידן טראמפ היחס בין הלייקים לדיסלייקים היה הרבה יותר חיובי, כלומר לרוב כמות אנשים שאהבו סרטונים היתה גדולה בהרבה מאלה שלא אהבו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות