להט"ב

הכנסייה ברואנדה שמקבלת אליה את חברי הקהילה הלהט"בית

כנסיה ברואנדה

הכנסיה האוונגליסטית "כנסיית האלוהים האפריקאית ברואנדה" EDAR שנמצאת בבירת רואנדה, קיגאלי, היא חריגה וייחודית במינה לא רק ברואנדה אלא ברחבי היבשת השחורה, בזכות העובדה שהיא מקבלת באופן גלוי את כל המתפללים בזרועות פתוחות, כולל חברי הקהילה הלהט"בית.

אלברט נאבוניבו, זמר גוספל פופולארי מרואנדה, חשף בראיון בשנת 2019 כי הוא הומוסקסואל מה שהוביל אותו לאבד הכל באופן מיידי: עבודתו, כל חבריו ורוב משפחתו שהפסיקה לדבר איתו. המקום היחיד בו נאבוניבו התקבל בברכה וזכה לתמיכה היה אותה כנסיה בקיגאלי. "קודם לכן הוזמנתי לשיר בקונצרטים נוצריים, שרתי בכנסיות והרבה אנשים אהבו את המוסיקה שלי, אבל כשיצאתי מהארון הכל השתנה", סיפר אז נאבוניבו, כיום בן 38.

לאחר הראיון הוא לא קיבל יותר הצעות עבודה. הכנסיה הפנטקוסטלית בה הופיע והיה חבר הודיעה כי אינו רצוי יותר אלא אם "יתקן את דרכיו". רק מקום אחד הסכים לקבל אותו – אותה כנסיית EDAR והכומר ז'אן אוויראגייה. נאבוניבו, שסיפורו הובא בערוץ הצרפתי 5TV, אמר: "הייתי מופתע, זה היה שונה לגמרי מהיחס שקיבלתי בכל מקום נוצרי אחר, ממשפחתי ומחבריי. במקום להתרחק ממני בכנסיה EDAR חיבקו אותי וקיבלו אותי כמו שאני".

מזה מספר שנים כבר הכנסיה EDAR תומכת באופן פומבי ופתוח ומקבלת לחיקה הומואים לסביות ועוד אנשים שאינם סטרייטים, ובכך היא פורצת דרך מול השמרנות הרווחת במרבית אפריקה, שבה היחס כלפי להט"בים הוא מפלה וקשה בכלל ובפרט בעולם הנוצרי השמרני.

רואנדה היא בין המדינות באפריקה שבהן אין איסור על הומוסקסואליות בחוק, ובשנת 2011 היתה אחת הבודדות בין מדינות היבשת השחורה שגינו אלימות נגד להט"בים. יחד עם זאת, חברי הקהילה עדיין סובלים מסטיגמות, מופלים לעיתים קרובות לרעה וסובלים מפיטורים, מניכור והדרה חברתית ומשפחתית. רבים מהם עוברים התעללות פיזית ונפשית וחלקם אף נשלחים לטיפולים רפואיים שהם טיפולי המרה.

חלומות גדולים

הכומר אווירגיה (45) הוא תומך ותיק בארגון הלהט"ב ברואנדה וראוי להערכה על עמידתו הנון קונפורמיסטית בעולם הנוצרי בכלל ובאפריקה בפרט. לפני ארבע שנים החליט לפתוח את הכנסיה EDAR והפך למנהל שלה. "אני מאמין שצריך לשבור את הדעות השמרניות של הכנסייה ולקבל אליה להט"בים כי ידעתי שרבים מהם סובלים ושכל הכנסיות במדינה דוחות אותם", הסביר אווירגיה.

ההחלטה של הכומר והדברים שלו היכו בהלם רבים במדינה. הם גרמו למתפללים רבים לנטוש את הכנסייה שלו כשחלק מהם התהפכו עליו וכינו את דבריו והחלטתו "מתועבים". זאת ועוד, כמרים מכנסיות אחרות טענו כי אווירגיה נמצא במצב בוא הוא אחוז בדיבוק של השד והוסיפו השמצות הומופוביות וביקורות דתיות כי הוא ממרה את פי האל ובוגד בנצרות.

אווירגיה המשיך בדרכו וכיום יש בכנסיה שלו קהילה של 200 מתפללים, מרביתם הטרוסקסואלים, כולל שני כמרים הומוסקסואלים. "ספגתי יחס דוחה מבזה ומשפיל על ידי כמרים אחרים ברואנדה כי הם חוששים ממה שאני מייצג, אבל זה הייעוד שלי", אמר אחד משני הכמרים הגייז, סלמן ניזיימנה, והוסיף בתקיפות: "אותם כמרים עיוותו את התנ"ך כדי לתת את התחושה שאלוהים שונא אותנו. אבל למה שאלוהים ישנא את יצירתו שלו?"

אחרי תקופת הקורונה בה הכנסייה היתה סגורה והיו מגבלות על התפילות, לאחרונה היא שבה לפעילות מלאה עם קהל המתפללים והמקהלה ששרה גוספל יפהפה מכל הלב. טרנסג'נדר בן 23 שחבר בכנסייה סיפר: "הכנסייה הזו נתנה לי משהו שאף אחד אחר לא נתן לי מעולם: קבלה והבנה. אני אוהב לשיר אבל כנסיות אחרות שופטות אותך ולא מציעות למישהו כמוני את ההזדמנות לשרת את אלוהים. כאן יש לי את ההזדמנות הזו ואני מוצא אנשים אחרים שמרגישים כמוני."

ארגון זכויות אדם טען בשם HDI טען כי בשנת 2019 ארעו 36 מקרים של הפרת זכויות אדם בולטת נגד להט"בים בקיגאלי, עליהם דיווחו או התלוננו. בכל מקרה הכומר אווירגיה נותר אופטימי: "נדרש זמן כדי שאנשים ישנו את האמונות שלהם, אבל אני רואה אותם אט אט הופכים לסובלניםי יותר".

זמר הגוספל אלברט נבוניבו, שחייו התמלאו תקווה אחרי התקבלותו לכנסייה EDAR, חולם בגדול: "אף כנסיה לא מאפשרת להומוסקסואלים להתחתן ברואנגה אבל אני מאמין שבעתיד דברים ישתנו".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות