להט"ב, מדיה

נחשו מי קורא להחרים את פסטיבל הקולנוע הגאה בישראל?

מפגין בי.די.אס בארה"ב. מפגינים בשם הקווירים הפלסטינים

פסטיבל הסרטים הגאה של העיר תל אביב TLVFest, הגדול מסוגו בישראל, יתקיים אוטוטו ב-11-20 בנובמבר, ואפשר כבר לקבוע כי שיווק וקידום כמו ב-2021 לא היה לפסטיבל הזה מעולם. והסיבה היא דווקא מלחמת התרבות בעולם האנגלוסקסי – המאבקים בין תומכי ישראל לתומכי הפלסטינים.

יותר מ-200 כוכבי הוליווד וסלבס, ובהם הלן מירן, מילה קוניס, שרון אוסבורן, בילי פורטר, ג'ין סימונס, ניל פטריק האריס ואחרים – חתמו על מכתב בו הביעו תמיכה בפסטיבל הסרטים הגאה ואף יצאו להגנתו אל מול מה שהם מכנים "החרם הביריוני" ו"רטוריקה מפלגת" של מתנגדי הפסטיבל. לטענתם "בכוח הפסטיבל לאחד בין אנשים".

מנגד, כ-190 יוצרי סרטים להט"בים התחייבו לא לתמוך בפסטיבל הקולנוע הגאה בתל אביב, זאת לאחר שפעילי BDS פרו-פלסטינים קראו להחרמת הפסטיבל וטוענים שמדובר במשטר כיבוש ודיכוי שמנסה לעשות לעצמו 'פינקוושינג'. לטענתם, מדובר בניסיון נוסף של ישראל להדגיש את נושא זכויות להט"בק כדי להסיט את הדיון מהכיבוש הישראלי בשטחים. הם מזכירים כי מאחורי הפסטיבל עומדות החסויות של גופי ממשלת ישראל ושגרירויות בינלאומיות.

האתר הנחשב 'אינסיידר' פירסם כתבה מקיפה על מלחמת התרבות הזו שישראל נמצאת במרכזה אשר מגיעה לנקודת רתיחה -עד כדי כך שפסטיבל סרטים מתחרה – 'פסטיבל קולנוע קווירי למען פלסטין' בהשתתפות 50 יוצרי סרטים – יוקם וייערך במקביל לפסטיבל בתל אביב ויוקרן במקביל ב-5 יבשות, בדיוק באותם תאריכים (11-20 בנובמבר), מאחורי הפסטיבל המתריס הזה עומדת קבוצה של יוצרי סרטים ש"עומדים בסולידריות עם זכויות העם הפלסטיני". לטענתם, ההכרעה להחרים את הפסטיבל בתל אביב ולהקים פסטיבל אחר התקבלה בזמן מבצע שומר חומות בחודש מאי האחרון.

טיול במחוזות הטרלול

עד כמה האירוניה גדלה תעיד העובדה הבאה: חברי הקהילה הגאה בחלקם הגדול נודעו כתומכי שלום סובלניים, ולאור זאת ישתתפו בפסטיבל הסרטים הגאה בתל אביב גם יוצר קולנוע פלסטינים שיישבו בחבר המושבעים ויציגו סרטים. אבל מה זה עוזר מול קבוצה נאו מרקסיסטית רדיקלית שמתארת את עצמה כ"פמיניסטית, אנטי גזענית, אנטי קולוניאליסטית שמתנגד לאפרטהייד הישראלי".

ההגדרה של ארגון ה-BDS ל'פינקוושינג' הוא כדלקמן: "אסטרטגיית תעמולה של ממשלת ישראל שמנצלת בצורה צינית את זכויות הלהט"בקים כדי לצייר תמונה פרוגרסיבית תוך כדי הסתרת הכיבוש הישראלי ומדיניות אפרטהייד שמדכאת את הפלסטינים". מי שעומדים מאחורי ה-BDS  הם אנטישמים שונאי ישראל שפונים לבני הדור הצעיר הפרוגרסיבי המבולבל מהשמאל הרדיקלי, שעלולים לחשוב כי בכל המדינות השכנות של ישראל מתרחש לו גן עדן לקהילה הלהט"בקית ולזכויות אדם בכלל.

כדי להבין את הטרלול, אפשר להקשיב לדברים שאומר אליאס ג'חשן, גיי פלסטיני ועורך הרשתות החברתיות של כלי התקשורת 'הערבי החדש' THE NEW ARAB, שהסביר ל'אינסיידר' את תמיכתו בחרם על הפסטיבל הישראלי: "החרם יגרור תשומת לב לכך שישראל איננה גן עדן עבור להט"בקים במזרח התיכון כפי שהיא טוענת. כמובן שחוקי להיות שם גיי ויש הרבה זכויות ורמה גבוהה של שוויון אבל זה רק על הנייר".  ג'חשן הוסיף כי "אזרחים פלסטינים בישראל שהם גם להט"בקים, עדיין זוכים ליחס של תושבים סוג ב' ורק מפני שהם קווירים לא הופך אותם לחסינים בפני כל זה".

"מי שפועל לערער על הפסטיבל פוגע בחופש, צדק, שוויון ושלום"

מה שמעצבן במיוחד חלק מהפלסטינים היא הטענה של חלק ממארגני הפסטיבל הגאה בתל אביב כי הפסטיבל מהווה הזדמנות ייחודית ליוצרי סרטים קווירים פלסטיניים לשתף בסיפוריהם. הם מזכירים כי יש עוד הרבה פסטיבלים דומים ופלטפורמות אחרות בהן ניתן לפרסם את תכניהם.

בכל מקרה, בתגובה לצעדי החרם של תומכי הפלסטינים, ארגון ללא מטרת רווח בשם 'קהילה יוצרת למען השלום' רתם מעל 200 סלבס ויוצרי סרטים לחתום על המכתבה בזו הלשון: "אנחנו עומדים מאוחדים עם כל יוצרי הסרטים נגד הרטוריקה המפלגת של פעילי חרם שמחפש לעשות דיסאינפורמציה, לנהוג בביריונות ולהפחיד באיומים אמנים שאם לא יסכימו להסיר את סרטיהם מהפסטיבל, הם יעברו שיימינג על השתתפותם בו". בהמשך המכתב נאמר: "אנו מאמינים כי כל מי שפועל כדי לערער על פסטיבל הקולנוע הגאה בתל אביב מוסיף עוד מכשלו בדרך לחופש, צדק, שוויון ושלום אליהם אנחנו שואפים נואשות, במיוחד עבור חברי הקהילה הלהט"בקית שנרדפים ברחבי המזרח התיכון והעולם.

בכל אופן, יש לציין כי יוצרי סרטים פלסטיניים קוויריים נמצאים תחת לחצים רבים המופעלים עליהם וחלקם מרגישים בין הפטיש לסדן, מבולבלים מהמצב, בצל הפילוג בין הניצים. במסגרת TLVFest פסטיבל הקולנוע הגאה של תל אביב, יוקרנו לציבור סרטים הנוגעים לקהילה הלהט"בקית, יתקיימו מושבים עם יוצרי סרטים ואף תתקיים תחרות דראג.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות