להט"ב, עולם

בלי ורוד וכחול יותר? קליפורניה מחייבת צעצועים נייטרליים מגדרית

בובות "עלינו להפסיק ליצור סטיגמות לגבי מה מקובל למיגדר מסוים ופשוט לתת לילדים להיות ילדים"

בלי צעצועים נפרדים יותר לבנים ולבנות?

מושל קליפורניה גאבין ניוסם חתם בשבת על חוק חדש שמחייב את כל רשתות הקמעונאות הגדולות לספק צעצועים נייטרליים מבחינה מגדרית, כל דווח בלוס אנג'לס טיימס. בכך הופכת המדינה הגדולה והעשירה ביותר בארה"ב לראשונה שמכילה חוק שכזה.

הסיבה המרכזית לחוק החדש הוא לחץ של ארגונים להט"בים שהצביעו את שיטות שיווק שונות ש"נועדו להפעיל על ילדים לחץ חברתי המבוסס על הסכמה עם סטריאוטיפים", לטענת הארגונים האלה. הכוונה היא שרשתות השיווק השתמשו בצבעים שונים – כחול לבנים, ורוד לבנות, עיצובים שונים ועוד שיטות שנועדו לסמן הבדל בין תינוק לבין תינוקת ובין ילד לבין ילדה.

החוק עבר רק אחרי שזכה להתנגדות מצד ארגונים שמרניים ופוליטיקאים רפובליקנים שטוענים כי מדובר בהתערבות יתר של הממשלה בשוק החופשי. המבקרים אף טוענים כי מדובר בצעד נוסף שמעיד כי השמאל הפרוגרסיבי כבר מזמן הלך רחוק מדי בניסיונותיו לטשטש את ההבדלים בין המינים, לצאת נגד מסורות ומוסדות רבי שנים ולפעול בעד פירוק המשפחה הגרעינית המסורתית. אולם איגוד הצרכנים של קליפורניה הודיע על תמיכתו בחוק החדש והודיע: "לשמור על אותם מוצרים שבאופן מסורתי משווקים בנפרד לבנות או לבנים, מקשה על הצרכן להשוות את המוצרים ומרמז באופן שגוי כי השימוש בהם לפי מיגדר אחד אינו הולם".

החוק קובע שרשתות קמעוניות עם 500 עובדים ומעלה, מחויבות למכור צעצועים ומוצרים לטיפול בילדים, לא כולל בגדים, באזור בחנות שמוגדר כ"נייטלי מיגדרית" שיסמונו על פי שיקול דעתה של החנות/הרשת, ולא משנה אם מסורתית הם שווקו עבור בנים או בנות בלבד". חברות שלא ישתפו פעולה עם החוק החדש עלולים להיקנס בקנס של 250 דולר לעבירה ראשונה ו-500 דולר לכל עבירה נוספת. ארגונים להט"בים בירכו על החוק החדש.

איוון לואו שהניח את הצעת החוק מטעם המפלגה הדמוקרטית, אמר לסוכנות AP: "אנחנו חייבים להפסיק ליצור סטיגמות לגבי מה מקובל למיגדר מסוים ופשוט לתת לילדים להיות ילדים". יש לציין כי עוד לפני החקיקה הזו, בשנים האחרונות יצרני צעצועים ורשתות קמעונאות כבר התרחקו מרצונם ומסיבות שיווקיות ופוליטיות מסטריאוטיפים מיגדריים, וביניהם חברת 'טארגט' שהודיעה כבר ב-2015 כי תפסיק להשתמש בחנויות שלה בשלטים מבוססי מיגדר.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות