להט"ב

מה חושבת הכומר טרנסג'נדרית בברזיל על הכנסייה?

אלקסיה סלבדור בכנסיה שלה בסאו פאולו

"לכל בני האדם יש  מגרעות, להיות טרנסית זה לא אחד מהם", כך אומרת אלכסיה סלבדור, הכומר (או כומרה) הטרנסג'נדרית הראשונה בברזיל ובאמריקה הלטינית כולה. היא משמשת כומר בכנסיית קהילת המטרופולין (MCC) בעיר הגדולה בברזיל, סאו פאולו. מדובר בכנסיה שמרכזת אליה הרבה חסרי בית, עובדי רחוב, בני מיעוטים ושאר נדכאים ופגיעים שסובלים מאלימות ודעות קדומות.

בברזיל, אחת המדינות הגדולות בעולם עם 213 מיליון תושבים, יש הומופוביה ואירועי שנאה נגד הקהילה הלהט"בית. צעירים רבים מהקהילה שסובלים מרדיפה, מתמודדים עם דיכאון ועוברים ניסיונות התאבדות, משגרים פניות נואשות לאלכסיה סלבדור שמתפנה לשוחח עימם ומנסה לחזקם ולנטוע בהם ביטחון ואמונה. סלבדור, בתור אישה טרנסית, מבינה לליבם, מה עובר עליהם ומכירה בייסורים ובייאוש שלהם.

"אני מרגישה את הכאב שלהם בתך הגוף שלי מפני שעברתי את כל מה שהם מתארים וגם המשפחה שלי חוותה קשיים ואתגרים דומים", אומרת סלבדור בכתבה שפורסמה עליה ב"גרדיאן" הבריטי כדי לחגוג את היותה הכומרה הטרנסית הראשונה באמריקה הלטינית.

 

הקהילה הלהט"בית מזוהה עם ארגוני שמאל פוליטי חילוניים שלרוב יוצאים בכל הכוח נגד מוסדות הדת השמרנים, אולם ישנם רבים מחברי הקהילה הלהט"בית ברחבי העולם שבאים מבתים שמרניים, קרובים לדת, חלקם מאמינים אדוקים בעצמם. זה רווח במדינות קתוליות רבות, שם הומואים ולסביות הולכים לכנסיה ורוצים להיות חלק מהמיינסטרים החברתי, לצד נטייתם המינית השונה.

175 טרנסג'נדריות מתו בברזיל בשנה שעברה

אלכסיה סלבדור גם היא מנסה להשתמש בדרך האמונה כדי לעזור ללהט"בים צעירים רבים. היא מכירה באתגרים הרבים הכרוכים בניסיונות למצוא מכנה משתף ולפייס בין דת לבין זהות, במיוחד בברזיל בה מעמד הנצרות והכניסה מרכזיים בזהות של מרבית העם ולעיתים רבות הזהות הדתית הולכת לצד הומופוביה ולכן מבריחה להט"בים רבים מהכנסיות, שם הם אינם חשים ביטחון ושלווה. המטרה של סלבדור הוא לשנות זאת, להפחית את השנאה ולהגביר את ההכלה. "הנצרות שישו קידם היתה עבור כל האנשים", אומרת סלבדור, "ובתור אישה טרנסית, להיות חלק מהכנסיה כיום הוא להחזיר עטרה ליושנה ולשוב למרחב שאנחנו יודעות שהוא גם שלנו"

הרבה לפני שהפכה לכומר, סלבדור היתה נוצריה שהאמונה שלה לדבריה סיפקה לה כוח ונחמה, וכעת בתור בעלת מעמד בכנסיה היא מנסה להשתמש בכוחה כדי לספק תמיכה ותחושה חמה וכוטפת לחברי הקהילה שלה שחשים בודדים, מפוחדים, מאוימים, מיואשים ומדוכאים. בתור כומרה, היא מייעצת לנשים טרנסיות שחוו קשיים ובאות לבקשת את עצתה.

 

סלבדור, מעבר להטפות קיום טקסים ושאר שירותי הכנסיה, מוצאת סיפוק רב בכל נפש שמגיע להיעזר בה, אם זה לבקש הדרכה רוחנית ואם רק לארוחה חמה ומקום מכסה ללון בלילה. היא דואגת שכולם יקבלו את מהש הם זקוקים לו.

כמות שיא של 175 טרנסג'נדריות נהרגו בברזיל בשנה שעברה, כך לפי הנתונים של הארגון הלאומי לטרנסקסואלים ולטרנסווסטיטים בברזיל (ANTRA). כולם היו נשים טרנסג'נדריות ורובן היו שחורות ועניות, כמו סלבדור. גם השנה היו מקרי אלימות קשים נגד טרנסג'נדריות שחלקם דווחו, כמו טרנסית אחת שנקשרה למכונית והוכתה במקל על ידי שני גברים בזמן שהשוטרים עומדים בצד ומתבוננים בנעשה מבלי להתערב.

"פעם ראשונה מישהו נהג בי כבעלת ערך"

היא תמיד היתה אדם דתי, ולמרות שהוריה היו קתוליים לא אדוקים שאינם נוהגים להתפלל, כבר בגיל 7 היא התחננה בפניהם שייקחו אותה לכנסיה. האי סבלה מהצקות בלתי פוסקות בבית הספר וחשבה שהכנסיה יכולה להוות עבורה מקום מפלט שם לא תותקף ותחוש מוגנת ובטוחה. ואכן היא מצאה שם את מקומה ולראשונה זכתה ליחס אנושי, עוד שנים טובות לפני שחשבה על שינוי מינה.

"כשהציעו לי ללמד ולהיות כומר זו היתה הפעם הראשונה בחיי שמישהו התייחס אליי ברצינות ונהג בי כבעלת ערך", אמרה סלבדור שלמדה דת באדיקות עד שהפכה לכומר כשהיא משלבת באדיקות ייחודית את האמונה הדתית לצד השליחות החברתית שלה.

סלבדור מצאה באמצעות גוגל את כנסיית MCC שנוסדה במקור בלוס אנג'לס ב-1968 עבור להט"בים שרוצים להשתייך לכנסייה ובשנים האחרונות לקיים בה חתונות להט"ביות דתיות. בזכות התמיכה שקיבלה מאותו ארגון דתי-להט"בי אזרה סלבדור אומץ להשלים את התהליך האישי שלה ולהפוך מגבר לאישה ולספר לכל קרוביה על כוונותיה. היא נישאה לרוברטו בשנת 2010 וכיו םיש להם שלושה ילדים מאומצים, שניים מהם טרנסג'נדרים.

בהיותה מיעוט בתוך מיעוט סבלה רבות סלבדור מהומופוביה של נוצרים מאמנים רבים שרואים בקהילתה הלהט"בית תועבה וסטיה, מה שעירער את האמון שלה בדרך ואף גרם לה לוותר על השתתפותה בסימנרים ואירועים בהם חשה מוקצית ולא רצויה. היו תקופות שאמרה לעצמה "אני לא קתולית יותר", "אני לא רוצה לשרת את האמונה הנוצרית כי היא רודפת אותי".

למרות שרבה ונאלצה לנתק קשרים מהמימסד הקתולי, אלכסיה סלבדור נותרה שלמה ודבקה באמונתה בישו ובאלוהים". אבל אל תדאגו לאלכסיה סלבדור – בכנסיה שלה היא נהנית להטיף, ללמד ולשיר מיסה עבור הקהילה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות