עו"ד שירלי טבקמן-פלגי

עו"ד שירלי טבקמן-פלגי

"טוטאלית במלוא מובן המילה''

עו"ד שירלי טבקמן-פלגי

"טוטאלית במלוא מובן המילה''

tbshir@gmail.com

"אני עורכת דין טוטאלית במלוא מובן המילה" – ריאיון עם עו"ד שירלי טבקמן פלגי

עו"ד שירלי טבקמן פלגי רואה לנגד עיניה את עקרון השוויון כבסיס מוצק לתיקים משפטיים בהם היא עוסקת השכם והערב. עם משרד בוטיק עצמאי שבבעלותה, היא פועלת בנחישות בייצוג לקוחותיה, תוך חתירה לצדק ולשוויון המגדרי שהינם כנר לנגד עיניה  

עו"ד שירלי טבקמן פלגי המתמחה בדיני המשפחה וירושה, מכירה את התחום היטב מחייה האישיים. היא בת 39, מתגוררת באורנית, נשואה לנדב ומנהלת יחד עם איתו בית עם 5 ילדים – ילדיהם המשותפים (טומי בן ה- 2.5 וריי בן ה- 3 חודשים) ושלושת ילדיו של נדב מנישואיו הקודמים (רוי, עמרי ומיה).

השכלתה כוללת תואר ראשון במשפטים ובתקשורת אותם סיימה בהצטיינות במכללה למנהל; כמו גם תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן.

מדוע בחרת לעסוק בענייני משפחה?

התחלתי את דרכי במשרד אזרחי מוביל, שם למעשה הבנתי שהמשפט האזרחי/מסחרי פחות מדבר אליי, אך בדיעבד אני מבינה שעבודתי שם סיפקה לי כלים רבים בטיפול בסוגיות האזרחיות-מסחריות המשיקות במקרים רבים לתחום דיני המשפחה. במהלך עבודתי במשרד האזרחי נחשפתי במקרה לתיק שעסק בדיני משפחה וכך הבנתי שמה שהיה חסר לי זה לראות את האדם שמאחורי המספרים והחוקים היבשים. לאחר שעברתי לתחום של דיני המשפחה, גיליתי תחום רגשי וסוחף החולש על תחומי משפט רבים בו שום תיק אינו דומה למשנהו.

מטבעי אני אוהבת אדם, ובתיקים העוסקים בדיני משפחה אתה פוגש בני אדם אשר מתמודדים עם משברים קשים בחייהם. אנשים המצויים במערבולת סערת רגשות וקשה להם לקבל החלטות הגיוניות ושקולות. אני רואה בעבודה שלי שליחות".

לימים נישאתי לנדב, אשר הגיע עם שלושה ילדים ממערכת היחסים הקודמת שלו, והם נמצאים איתנו במשמורת משותפת. חיי עם נדב ועם ילדיו מנישואיו הקודמים, הניעו אותי גם להתמחות ולהתמקצע במשפחות פרק ב', מה שמאפשר לי הבנה כנה והזדהות אמיתית עם לקוחות בסיטואציות המורכבות שקשורות לזוגיות שנייה. זהו עולם בפני עצמו ורק מי שחווה אותו מבית (תרתי משמע) ובאופן יומיומי יוכל להבין. יש כיום כל כך הרבה משפחות כמו המשפחה שלנו ("משפחות פרק ב'", "זוגיות שנייה") וההבנה האישית שלי את העניינים הסבוכים הללו היא הייחודיות שאני מביאה איתי למקצוע.

על אילו נושאים את שמה דגש במסגרת העבודה המשפטית?

ראשית, חשוב לי להביא לידי ביטוי את האדם שאני, תוך הבנה שהלקוח העומד בפניי הוא קודם כל אדם עם סיפור חיים אישי וייחודי. לעולם לא אסתכל על לקוח שייכנס למשרדי באופן יבש ומשפטי. חשוב לי להביא לידי ביטוי במסגרת עבודתי יכולות כגון: אינטליגנציה רגשית, מקצוענות וידע משפטי מקיף. אני מקפידה ללמוד כל תיק ותיק על בוריו ולהתעדכן באופן תדיר בפסיקות חדשות ובשינויי חקיקה חדשים שיכולים להשפיע באופן ישיר על תיקי הלקוחות שלי.

אני סקרנית מטבעי ואוהבת אתגרים חדשים. למרבה המזל, עבודתי היום יומית מלאה היא מגוונת ומאתגרת – כל תיק הוא עולם ומלואו ודורש ראייה וניתוח שונה ממשנהו.

כמו כן, חשוב לי לשמור על מצפן הערכים שלי. לכל אורך דרכי המקצועית היה חשוב לי לתרום לקהילה ולסייע לאלו שידם אינה משגת לשכור שירותים משפטיים הולמים. לפני שהפכתי לאמא התנדבתי בפרויקטים חברתיים שונים, לרבות בתכנית "סלעית" שהוקמה במטרה לסייע לנשים שנסיבות חייהן הובילו אותן למעגל הזנות ותעשיית המין.

בנוסף, אני מאמינה גדולה בשוויון מגדרי. דין שווה לכולם – גברים ונשים. שוויון במשמורת ומזונות קטינים, זכויות להט"ב לנישואין, הורות ועוד.

אני פועלת מתוך תחושה של שליחות. יש בי את הכח והיכולת להילחם עבור אנשים שנמצאים בנקודת מפנה בחייהם. כאשר אני רואה לקוח, שבתחילת התהליך היה מצוי במצוקה רגשית קשה, מסיים את הטיפול כשהשליטה חוזרת לחייו ויש בו את הכוחות לפתוח בפרק חדש בחייו, אני מרגישה מסופקת. לשמחתי זאת התוצאה ברובם של התיקים.

איזה מין סוג של עורכת דין את?

כעורכת דין אני חדת מחשבה, תמיד חושבת צעד אחד קדימה, סקרנית וטוטאלית. מאז ומתמיד הייתי אדם של ניגודיות, ובדיעבד אני מבינה שגם אנטי ממסדית. שאלתי שאלות, הטלתי ספק ולא קיבלתי שום דבר כמובן מאליו. כבר בתור ילדה חתרתי לצדק ושוויון ותמיד נלחמתי עבור אלו שקולם לא תמיד נשמע.

אני יודעת להפריד בין עיקר לטפל ויש לי יכולת לזהות חוזקות וחולשות. אני משתדלת להיות גמישה ולדעת לשנות דברים בזמן אמת. אני יכולה להגיע לדיון ולהבין בו את הלך הרוח ומסוגלת במידת הצורך לשנות אסטרטגיה במהירות. אני חושבת שמעבר לכך, אני גם מאוד אנושית. הלקוחות שלי הפכו עבורי לסוג של משפחה. הם יודעים שאצלי יוכלו לפרוק את אשר על ליבם ובאותה נשימה יזכו לשירות מקצועי תוך ירידה לפרטים הקטנים.

אני לוקחת את העבודה איתי הביתה. ישנם תיקים סבוכים המדירים שינה מעיניי ואני מוצאת את עצמי מתחבטת בשאלות משפטיות. לפעמים אני אפילו חולמת על התיקים בלילה ואז אני מתעוררת עם רעיונות יצירתיים ומיוחדים.

עם פרוץ משבר הקורונה – אשר הוביל לפתיחת הליכים משפטיים רבים של לקוחותיי שהיה חשוב לי לטפל בענייניהם באופן אישי – ילדתי את בני השני ריי והוא זכה כבר בימים הראשונים להשתתף איתי בפגישות גישור ומו"מ. זו אני – עושה תמיד מספר דברים בבת אחת, זמינה ללקוחותיי ומתפקדת בחלוקת קשב מעולה בכל כיוון – זו בהחלט אחת החוזקות הבולטות שלי.  מבחינתי אין פשוט דרך אחרת.

יש לך קווים אדומים? יש משהו שלעולם לא תעשי במסגרת עבודתך?

לעולם לא אייצג אדם המנסה להשתמש בי על מנת להתנגח בצד השני מתוך מניעי נקם. ישנם כאלה שיעדיפו לנקום בצד השני גם אם זה בא על חשבון טובת הילדים. אין שום סיכוי, למשל, שאגיש בקשה לצו הגנה עבור לקוח שאני מרגישה שהוא לא דובר אמת בעניין הזה. זה משהו שאני מקפידה עליו ולעולם לא אחרוג ממנו בעד שום הון שבעולם.

מה את עושה בשעות הפנאי שלך?

אוהבת לבלות עם ילדיי – לפני הקורונה הרבנו בטיולים בארץ ובחו"ל (בני טומי מטייל איתי כבר מגיל חודשיים במנשא). אוהבת את הזמן איכות עם ילדיי – לראות אותם גדלים ומתפתחים.

לפני עידן הקורונה הרבתי לטייל בארץ ובחו"ל. אני אוהבת לראות מקומות חדשים ולהכיר אנשים מעניינים ואני משוגעת על ספורט אקסטרים – צלילה, בנג'י, סנפלינג – הכל. בנוסף אני גם מאוד אוהבת הצגות, מופעי מוסיקה וסרטים. אבל כל אלה שייכים לעולם אחר. כיום אני מסתפקת בספר טוב, הרצאה בזום וכוס יין.

מה צופן העתיד לדעתך בתחום של דיני המשפחה?

למרות אי אחידות בפסיקות בערכאות המשפטיות המשתנות מערכאה לערכאה ומשופט לשופט, אני בהחלט מזהה מגמה חיובית בכל הנוגע להיבטי שוויון מגדרי. אפשר לראות כיום הרבה פסיקות אמיצות של שופטים הן בענייני מזונות ילדים והן בענייני משמורת, הן בערכאות האזרחיות והן בבתי הדין הרבניים. בזכות אותם הישגים זכו אימהות רבות להזדמנות הוגנת לפתוח פרק חדש בחייהן, אבות רבים זכו להמשיך לגדל ולחנך את ילדיהם וכמובן ילדים מאושרים רבים זכו להמשיך לגדול עם שני הוריהם, גם לאחר שהתגרשו.

בנוסף, אני מקווה לשינוי בכל הנושא לסוגיית הנישואין בישראל. אין ספק שהגיעה העת להחיל נישואין אזרחיים בישראל, שכן בתי הדין הרבניים אינם רלוונטיים עבור זוגות רבים בישראל. אני אישית לא התחתנתי ברבנות, על אף שלא הייתה לי כל מניעה דתית להינשא כדת משה וישראל. אני מאמינה כי יש לאפשר לכל אדם לבחור את המסגרת המתאימה לו, בהתאם לאמונתו והשקפתו. עם זאת, על אף שינויים מרחיקי הלכת שנעשו בתחום של דיני המשפחה, הדרך לשוויון עוד ארוכה והמלאכה עוד רבה.

לסיום, מה נאחל לך?

כיום מבינה יותר מתמיד שקודם כל בריאות!

אני מקווה להמשיך ולהתפתח במשרד שלי, ולהמשיך לפעול ולעזור לכמה שיותר משפחות.

הייתי רוצה ממש להוביל את השינוי בעניין השוויון המגדרי, גם בתחום הנישואין וגם בתחום הגירושין. ליצור יותר ויותר הסכמים שיוויונים, שמיטבים גם עם האמהות הגרושות וגם עם האבות ובעיקר עם הילדים. להמשיך לחתור לשינויים בחוקי מגדר, מין ודת ולאפשר דרך פסיקות חדשות ואמיצות קבלה של האחר וחופש בחירה בכל תחום דיני המשפחה.

מבחינתי – השוויון המגדרי/דתי/מיני וקבלת האחר – הם הצדק האמיתי.

tbshir@gmail.com
נגישות