עו"ד רלי אבישר רווה

עו"ד רלי אבישר רווה

"התיק הוא מסע גילוי"

עו"ד רלי אבישר רווה

"התיק הוא מסע גילוי"

Relyadv@gmail.com

שחקנית נשמה: סיפור ההצלחה של עו"ד רלי אבישר רווה

היא נחשבת לפליליסטית קשוחה אשר מצליחה לא אחת להוביל את לקוחותיה להישגים משפטיים יוצאי דופן. היכרות עם עורכת הדין הנמרצת שמיטיבה לחשוב מחוץ לקופסא ומייצגת בזירה המשפטית באופן מעורר השתאות

 

 

הזירה הפלילית היא המקום בו רלי אבישר רווה מרגישה בו הכי בנוח. בשורות שלפניכם תזכו להכיר עורכת דין מקצועית ומוערכת אשר לא תשקוט ולא תנוח עד למיצוי זכויותיהם וצדקת דרכם המלאה של לקוחותיה.

בתריסר השנים האחרונות היא מנהלת ביד רמה משרד עורכי דין מצליח בתל-אביב המתמחה בדין הפלילי, הכולל בין היתר טיפול וייצוג של אסירים, עבירות פליליות בדרגות חומרה שונות עד למעשי אלימות ורצח, כמו גם עבירות כלכליות הכוללות הלבנת הון ועוד. אם בכך לא די, היא גם משמשת כחברת ועד מחוז מרכז של לשכת עורכי הדין וכן כיו"ר הוועדה לעניינים פליליים במחוז.

בשיחה עם אוביטר מתארת רלי (43, נשואה + 3, מתגוררת בפתח-תקווה) את הדרך שעשתה עד למעמדה הבכיר כיום, כשהיא גם מתייחסת לערך המוסף שמספק לה עצם העיסוק השוטף עם הדין הפלילי. "את התואר במשפטים עשיתי באוניברסיטה העברית בירושלים, עיר הולדתי ואני עורכת דין מאז שנת 2003", היא מספרת. "את ההתמחות ביצעתי במחלקה הפלילית של פרקליטות מחוז מרכז ולאחר מכן במשך כ-5 שנים עבדתי במשרדו של עו"ד אלי כהן".

עו"ד רלי אבישר רווה
עו"ד רלי אבישר רווה

מה הוביל אותך לעזוב את הקן ולפרוס כנפיים אל דרך עצמאית?

"אחרי שצברתי ניסיון משמעותי לאורך לא מעט שנים, הרגשתי מספיק בשלה לפרוש כנפיים ולפתוח משרד משל עצמי".

מה יש בתחום הפלילי שהצליח כל כך למשוך אותך?

"מדובר בדיני נפשות ואנשים שלכל אחד סיפור החיים שלו, אשר עומדים מאחורי כתבי האישום הללו. אמנם אלו אנשים שמייחסים להם ביצוע עבירות פליליות לעיתים אף חמורות וקשות ביותר, אבל מדובר בבני אדם ואני גאה על הזכות שיש לי להגן על זכויותיהם, זכויות שלא נעלמות ברגע שמוגש כתב אישום, אלא להיפך. סנגור מרגיש לא פעם כאילו נכנס בנעליו של רופא מנתח בהליך כירורגי שנועד לסייע למטופל שלו.

"כתפיסה מאוד בסיסית, אני לא מגיעה עם דעות קדומות כלפי הלקוח. אני מרוכזת במשימה לבחון את התיק מבחינה ראייתית ומשפטית ולפעול בכל דרך משפטית כדי להוביל את התיק לתוצאה הטובה ביותר עבור הלקוח. מה שמסייע לי בעבודתי הוא שאני לא מתיימרת לדעת מי אשם ומי לא. צמצום המעורבות הרגשית הוא עניין חיוני מאוד בהשגת המטרה, ביכולת לפתח יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא ולמעשה לאתגר את הראיות שניצבות לפניך. והזירה שקופה, סניגור בהליך פלילי די דומה לשחקן על הבמה. הוא צריך להיות הטוב ביותר ולשכנע את הקהל, שבמקרה הזה הוא השופט".

איזה סוג של עורכת דין את?

"אני עורכת דין טוטאלית, שואפת לשלמות בעבודה, סומכת רק על עצמי ומאוד רגישה לצרכים הנלווים להליך המשפטי שחווים הלקוחות שלי. כשצריך אני גם העובדת סוציאלית והפסיכולוגית של הלקוחות שלי ושל בני המשפחות שלהם. מי שחי את ההליך הפלילי מבין עד כמה הוא מורכב וקשה ללקוח ולבני משפחתו. בעבור רבים מהם ההליך מגלם פוטנציאל מוחשי לחרב את עולמם וסניגור טוב הוא בדרך כלל חבל ההצלה היחיד שיש להם. את חייבת שתהיה לך אוזן קשבת עבורם, הרבה סבלנות, הרבה הכלה. מבחינה מקצועית ואישית, אני מאוד מאמינה בצורך לשמור על יחסים טובים עם הצד השני, אבל השמירה על האינטרסים של הלקוח ניצבת בראש. ההפרדה הזאת חיונית".

ספרי על תיק מוצלח בו טיפלת שהצליח לטלטל אותך.

"תיק שזכור לי היטב כתיק מורכב בעיקר מבחינה רגשית ואנושית היה בעניין לקוח שייצגתי במסגרת ערעור בבית המשפט העליון. תיק שפורסם על ידי התקשורת כתיק "הכת הירושלמית" ובו יוחסו ללקוח אותו ייצגתי, שורת עבירות קשות של אלימות ומין. מעת לעת, התיק עולה לכותרות. הלקוח פנה אלי לאחר שהוטלו עליו 26 שנות מאסר בבית המשפט המחוזי והוא זעק לחפותו, יחד עם ארבעת נשותיו שזעקו גם הן לחפותו, תמכו בו לאורך כל הדרך ותומכות בו גם היום. התיק הזה פחות מטלטל אבל מאוד מתעתע, כשצוללים לתוכו מגלים שהוא פסיפס מאוד מורכב של ראיות וניתן להרכיב את הפסיפס במספר דרכים, כל דרך יכולה להציג תמונה עובדתית שונה באופן משמעותי מהדרך האחרת. אחד הביטויים המידיים לזה אפשר למצוא בכך שהמשפחה נחצתה לשניים. חלק מבני המשפחה ייחסו לו את העבירות הקשות בהן הוא הורשע וחלק אחר, המשיך לזעוק לחפותו, בכל דרך אפשרית. ניהלתי שיחות רבות עם נשותיו ובני משפחתו, אשר תמכו בו, שבהן יכולת להתרשם כמה גדול הוא הקונפליקט שבין הרשעתו החמורה לבין טענותיהם והרגשתם של אותם בני משפחה, כי נעשה לו עוול.

"יש תיקים שהם מסעות של גילוי. שום שלב לא מנבא את השלב שבא אחריו. היה לי תיק מורכב משפטית, שהתחיל בנתוני פתיחה עגומים מאוד, ניהול התיק היה מסע מרתק, ככל שהתקדמנו התגלו לפנינו דברים חדשים שהיו נסתרים קודם לכן, גילוי נערם לגילוי שהובילו בסופו של יום לזיכוי. על קצה המזלג, לטענת המדינה נתפסה כמות עצומה של סמים, אבל לי לא היה ברור אם אכן מדובר בסמים. הפרקליטות טענה שכל הכמות העצומה הזו הושמדה, אבל לא היה כל תיעוד להשמדה ומבחינתי לאף אחד לא היה מושג מה עשתה המשטרה עם כל החומר שנתפס. עד מהרה התברר שמומחית מז"פ שיבשה ראיות והדבר התגלה במהלך ניהול המשפט, גם הליך הטיפול של מז"פ בבדיקת סמים התגלה כרשלני באופן שצריך להדיר שינה מעיניו של כל אזרח במדינה. אז אני שמחה שנעשה בסופו של דבר צדק על ידי בית המשפט, אבל דווקא תוצאתו שבה ומחדדת את שליחותנו. זיכוי, זה מצרך שאינו שכיח במחוזותינו. זיכוי בתיק תמיד נותן תחושה של סיפוק והצלחה. רבים רואים בהשגת זיכוי בישראל מעין מעשה קסם, אך הוא מחייב עבודה קשה ושופט טוב וקשוב.

"תיק אחר שגיליתי בו עניין מיוחד עסק במתן ריטלין לאסירים. העתירה התגלגלה עד לדיון בבית משפט עליון ועסקה ב'מתן זכויות רפואיות לאסירים' תוך התייחסות לטיפול הנכון והראוי באסירים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז ואינם מקבלים את הטיפול הראוי להם. למרבה הצער, פעמים רבות, זכויות רפואיות נמנעות מאסירים בשל שיקולים מערכתיים ואחרים. לאחר מלחמה עיקשת ביותר, התקבלה עמדתי בעניין הצורך בגיבוש מדיניות רפואית ראויה, ולא זו שהותוותה על ידי שב"ס. בית המשפט העליון המליץ לשב"ס להקים ועדה מקצועית בסוגיה, שמרבית חבריה הם גורמים מקצועיים חיצוניים לשב"ס, על מנת לפתור את הסוגייה, ואכן כך היה. הטיפול הרפואי באסירים נופל, פעמים רבות, בהרבה מהטיפול הניתן לכל אזרח מחוץ לכתלי הכלא. זה לא מצב דברים שאפשר או צריך להשלים איתו. צריך להבין שכעורכת דין שמייצגת אסירים רבים מול שב"ס, זו פסיקה נדירה מאוד, בתי המשפט ממעטים להתערב בשיקול הדעת של שב"ס, שהוא גוף גדול ומשמעותי והפרוגרטיבה שלו בניהול השוטף ובטיפול באסירים היא כמעט מוחלטת. המלחמות המשפטיות מול שב"ס זה כמעט תמיד כמלחמת דוד מול גוליית".

פרגני עם טיפ מבית היוצר שלך עבור הסטודנטים הצעירים למשפטים.

"הדבר הראשון שהייתי מייעצת להם הוא לשמור על יושר פנימי ומקצועיות. זה נשמע קל ליישום בראשית הדרך, אבל יש נטייה לערכים הללו להשתקף אחרת במדבר העשייה. הדבר הנכון הוא להתמקצע בתחום עיקרי ולא לעסוק במקביל בשלל תחומים, שאינם משיקים אחד לשני ומשפיעים בהכרח על איכות הייצוג והשירות המשפטי שניתן ללקוח. אני מאמינה שאם באמת רוצים להיות הטובים ביותר בתחומכם, חובה על עורך הדין להכיר את התחום בו הוא עוסק על בוריו. תמיד לזכור להיות אנושיים ולדעת כי אותם לקוחות שאתם מייצגים הם גם בני אדם. למרות שיכולה להיות שחיקה טבעית עם השנים, חשוב שהאנושיות לא תטושטש או תיעלם אל מול דברים אחרים".

מה לא יודעים עליך?

"בילדותי הייתי רקדנית והשקעתי בזה שעות רבות. למעשה, כל חיי אני עוסקת בספורט. אם לא הייתי עורכת דין מניחה שהייתי רופאה או מייסדת של איזה מיזם ספורט ייחודי".

מה צופן העתיד לעו"ד רלי אבישר רווה?

"בעבר השפיטה קסמה לי, אך עם השנים השאיפה הזו קצת התרחקה ממני והחליף אותה הרצון לשוב ולהתפתח בזירה האקדמית ובתחומים נוספים. יחד עם זאת מוקדם לדעת".

Relyadv@gmail.com
נגישות