ד''ר לואי זרייק

עו"ד ד"ר לואי זרייק

"אני צריך להאמין בתיק ובאדם אותו אני מייצג"

עו"ד ד"ר לואי זרייק

"אני צריך להאמין בתיק ובאדם אותו אני מייצג"

Zreik.louie.law.office@gmail.com

כבוד למגזר: ד"ר לואי זרייק כובש את העולם

סיפור ההצלחה של הד"ר למשפטים שגדל בעילבון וכיום נחשב לאחד מעוה"ד המובילים בעולם בתחום דיני עבודה. בראיון מיוחד הוא חושף כי הוא פוזל לכיוון האקדמיה: "מעוניין לשווק את הרעיונות בהם אני מחזיק עבור התלמידים הצעירים"

 

לא בכל יום אנו זוכים לראיין ד"ר, על אחת כמה וכמה לא ד"ר למשפטים. אז קבלו את ד"ר לואי זרייק, הנחשב לבעל שם עולמי בתחום דיני עבודה, דיני ביטוח סוציאלי, ביטוח לאומי ונזיקין. בשורות שלפניכם תיווכחו בפני אחד מהמוחות המבריקים בעולם המשפט, ומי שהצליח בעזרת נחישות ומקצועיות לרשום הישגים כבירים שהשפיעו גם על היבטי חקיקה במערכת המשפט הישראלית.

הוא בן 55, נשוי + 3 ילדים וכן נכדה קטנה. את ילדותו העביר בכפר עילבון שבגליל, בעוד שכיום הוא מתגורר עם משפחתו בנוף הגליל (נצרת עילית לשעבר). את עבודת הדוקטורט שלו שעסקה בתחום דיני העבודה סיים בהצטיינות באוניברסיטת מוסקבה היוקרתית (2008), תואר שהוביל אותו כאמור לשם דבר בינלאומי בתחום דיני העבודה, ולמי שמוזמן השכם והערב להשתתף בפורומים, כנסים וועידות משפטיות מהחשובות בעולם.

במשך קרוב לשני עשורים שימש כיועץ המשפטי של ההסתדרות, תפקיד אותו הוא מגדיר כ-"בית הספר הטוב ביותר שיכולתי לעבור". בשנים האחרונות הוא בעליו של משרד עצמאי בעפולה העוסק בדיני עבודה והתנהלות מול השלטון המקומי עבור רשויות מקומיות. כמו כן משמש ד"ר זרייק כיועץ משפטי עבור רשויות נוספות השוכרות את שירותיו בתחומי דיני העבודה.

ד"ר, ספר בקצרה מהם תחומי ההתמחות שלך?

"אני עוסק בדיני עבודה, הכוללים בתוכם נושאים רבים ומגוונים הקשורים ליחסי עובד-מעביד, כמו פיטורין שלא כדין, פגיעה בזכויות העובד, הטרדה מינית, החזרה למעגל העבודה ועוד".

מהו הערך המוסף שלך לעומת הקולגות בתחומך?

"אני חושב שההישגים אליהם הגעתי עד היום מדברים בעד עצמם. יש לי מספר תקדימים ופסקי דין מאוד חשובים, בנוסף לעבודת הדיסרטציה שעסקה בנושא מעמד המנהג והנהוג במערך מקורות משפט העבודה שהוא נושא די פרובלמטי ושנוי במחלוקת. אלו יחד הובילו אותי למעמד בכיר בתחום דיני העבודה בארץ ובמדינות שונות בעולם. כך למשל, לפני חקיקת החוק למניעת פיטורי נציגי ועדי עובדים ואנשים העובדים למען התארגנויות, היה לי עובד שניסה להתאגד תחת ההסתדרות, אך בשל הניסיון פוטר ממשרתו. לשמחתי, הצלחתי בהוראת בית הדין לעבודה להחזירו לעבודה. בנושא אחר, הצלחתי לנהל פסק דין חשוב בנושא תשלום שעות נוספות עבור עובד שטח שלא יכול היה לרשום את שעותיו באופן קבוע. גם כאן הצלחתי להציג את טיעוניי עד שבית הדין לעבודה הרחיב את ההגדרה של שעות עבודה ומנוחה, וקבע כי עובד זכאי לשעות נוספות, גם אם אינו עובד הנמצא בתוך מסגרת קבועה".

איזה סוג של עורך דין אתה?

"מאז תחילת הקריירה המשפטית שלי שמרתי ללא תנאי על העקרונות והערכים שלי. לקוחותיי השונים יכולים להעיד כי אני עורך דין שנלחם למענם לאורך כל הדרך. עבורי הצדק הוא מטרה נעלה, כך שקודם כל אני צריך להאמין בתיק ובאדם אותו אני מייצג, ורק לאחר מכן אני יוצא למלחמה בזירה המשפטית ועושה כל שנדרש על מנת להצליח. האווירה בה גדלתי בבית לצד החשיפה לקהילות מוחלשות, הובילו אותי להיאבק למען שוויון והגינות, שכן אלו ערכים שטבועים בדמי. בנוסף, גם אם לעיתים מבחינה משפטית אני נמצא בנחיתות בתיק מסוים, כל עוד אני מאמין בו, הרי שאמשיך להיאבק עד הסוף על מנת להוכיח את טיעוניי".

ספר על תיק מוצלח שנחרת בזיכרונך?

"עוד לפני החוק למניעת הטרדה מינית שנכנס לתוקף ב-1998, זכיתי בפסק דין תקדימי שנה קודם לכן שעסק בהטרדה מינית בהסתמך על חוקים אחרים. מדובר היה בתיק במסגרתו הממונה על עובדת רכן לעברה על מנת לנשק אותה, בעוד היא ברחה ממנו. לאחר מאבק משפטי שהסתיים בפסיקה של בית הדין לעבודה, הצלחתי להשיג הכרה מהמוסד לביטוח לאומי כי מדובר היה בהטרדה מינית שתוכר כתאונת עבודה, וכיוצא מכך תזכה את הלקוחה שלי בפיצויים.
לאחרונה גם הצלחתי לטפל בתיק מדהים נגד המדינה. מדובר היה בהטבה מסוימת שהמדינה נתנה לעובדות שהועברו ממקום למקום, אולם מספר שנים לאחר מכן המדינה החליטה להפסיק את אותה ההטבה. השאלה הייתה האם המדינה הייתה רשאית להפסיק את ההטבה או לא. הבנות אותן ייצגתי זכו בזכייה מלאה, לרבות פיצויים שנזקפו לזכותן רטרואקטיבית גם 5 שנים אחורנית וכן קדימה להמשך חייהן, בשווי חודשי של אלפי שקלים. כל תיק מוצלח שכזה הוא סיפוק עצום עבורי ומעניק לי דרייב נוסף לקראת התיק הבא".

איזה טיפ יש לך לתת עבור הדור הבא של עורכי הדין והמשפטנים בישראל?

"אני אומר להם כך – אל תנסו לחקות אף אחד, לימדו מהניסיון, ובאותה נשימה תאמינו בעצמכם ולכו אחר מצפון הלב שלכם. לכל אדם באשר הוא יש משהו שייחודי רק לו, כך שלעניות דעתי כל עוד אתה הולך עם האני מאמין שלך, אתה גם תצליח בסופו של דבר. חשוב שיבינו כי מקומם במקצוע הזה הוא לא רק בשביל הכסף, אלא קודם כל למען היושרה וההגינות".

איפה נראה אותך בעוד 10 שנים?

"עבדתי מאוד קשה על מנת להגיע למקום בו אני נמצא כיום. יש לי שאיפה גדולה להמשיך את לימודיי האקדמיים, לשווק את הרעיונות והגישות בהן אני מחזיק ולתרום מניסיוני עבור התלמידים הצעירים. על כן, אני מאמין שהאקדמיה תהווה חלק מהמשך חיי. אני מאחל לעצמי להמשיך להילחם למען דעותיי והאנשים שאני מאמין בצדקתם".

Zreik.louie.law.office@gmail.com
נגישות