עו"ד דבורה בן-אברהם

עו"ד דבורה בן-אברהם

"רוצה למנוע מאחרות לעבור את מה שעברתי"

עו"ד דבורה בן-אברהם

"רוצה למנוע מאחרות לעבור את מה שעברתי"

b4b@walla.co.il

מעוררת השראה: סיפור הניצחון של עו"ד דבורה בן-אברהם

לאחר שיצאה ממערכת יחסים מורכבת, תוך הפגנת תעצומות נפש, פנתה עו"ד בן-אברהם אל המסלול המשפטי, תוך מטרה מוצהרת לסייע במסגרת דיני נפשות לאלו המתמודדים עם מציאות מעורערת: "מלאה במוטיבציה לסייע לאחרים מתוך הכאב האישי שלי"

זהו סיפור מרתק על אישה אמיצה שהחליטה לעשות מעשה ולצאת ממעגל האלימות. סיפור המשלב תעצומות נפש בשילוב תעוזה ואופטימיות. הכירו את עו"ד דבורה-בן אברהם (37, אימא לאורי ואליה) המתגוררת בירושלים, אשר על כברת הדרך שעברה עד לנחלה המוצלחת ניתן לכתוב רב-מכר.

בן-אברהם התגרשה לפני מספר שנים בתהליך כאוב שכלל את היותה חלק ממעגל האלימות. "סבלתי 8 שנים", היא מספרת בגילוי לב מחריד בראיון מיוחד ל-אוביטר. "הצלחתי למזלי לצאת מהתהומות הכי גדולות שיכולים להיות, אם זה כאבים וצלקות פיזיות ונפשיות, מצב כלכלי רעוע ועוד. מיד עם הגירושין, קמתי והחלטתי ללמוד משפטים במטרה לצאת מהעולם החשוך הזה, ובידיעה כי אני רוצה למנוע מנשים אחרות לעבור את התהליך שאני עברתי, תוך שמירה מלאה על כבודן וזכויותיהן".

כיום בגיל 37, בן-אברהם היא כבר עורכת דין מן המניין מזה 7 שנים ובעלת משרד עצמאי בירושלים המתמחה בדיני משפחה וחוק הנוער, כמו גם בתחום הנזיקין, רשלנות רפואית ופלת"ד (פיצוי לנפגעי תאונות דרכים) לצד היותה מגשרת מוסמכת.

דבורה, צריך ערימות של אומץ כדי לצאת מהמקום בו היית.

"זכיתי לתמיכה מדהימה מהמשפחה, יחד עם הרבה רצון אישי לצאת לדרך חדשה ושונה ב-180 מעלות. אני מלאה במוטיבציה לסייע לאחרים מתוך הכאב האישי שלי, ולימים מסתכלת על כל התיקים שמגיעים אליי עם הרבה יותר הבנה ורגש, לאור מה שעברתי. הלקוחות יודעים שמה שחוויתי על בשרי, מאפשר לי להיכנס לנעליים שלהם בסיטואציות רבות, וזה גם במובן מסוים הערך המוסף שלי, כמו שאומרים 'אין חכם כבעל ניסיון' ".

באילו תיקים יוצא לך לעסוק במסגרת דיני משפחה?

"אני עוסקת בעיקר בתיקי גירושין מורכבים וסכסוכים בעצימות מאוד גבוהה הכוללים גם אלימות במשפחה, מקרי רווחה, טיפול מצד הרשויות והמשטרה וכן מחלוקות בענייני רכוש. כמו כן אני מתמחה בעריכת צוואות וירושות. נישה נוספת בה אני עוסקת באופן ספציפי היא התמחות בחוק הנוער. רוב עורכי הדין לענייני משפחה לא עוסקים בתחום הזה, שטומן בחובו ייצוג של ההורים בשם הקטינים מול רשויות הרווחה. הגישה שלי בתיקים הללו היא לרוב לשקם את המשפחה בתוך הקהילה ובכך להימנע ככל הניתן מפירוק המשפחה והוצאת הקטינים מהבית למסגרות אחרות, כמו פנימיות או משפחות אומנה. יוצא לי לייצג לעיתים תכופות במסגרת הוועדות השונות של משרד הרווחה וכן בבתי משפט לנוער. תחום נוסף שיוצא לי לעסוק בו הוא ניכור הורי. אני מנסה את המיטב בכדי להחזיר קשרים בין הורים שנותקו מילדיהם על ידי הצד השני. כך אני משתדלת לסגור עבורם מעגל ולהחזיר את הקשר בין קטינים עם ההורה המנוכר".

עד כמה רגיש העיסוק עם קטינים במסגרת המשפטית?

"ברוב המוחלט של התיקים מדובר על ילדים עד גיל 8, לרבות פעוטות. המטרה שלי היא למנוע מצב בו אלו יועברו לסידור חוץ ביתי אחר ומחוץ לידיה של המשפחה במידה ואפשר לשקם את המשפחה או כשלא המדובר במקרה קיצון המצריך פעולה חריגה שכזאת. זאת, במצב בו שרשויות הרווחה סבורות כי ההורים אינם מתפקדים או שיש תפקוד לקוי ואף הזנחה מצידם. כאן אני למעשה נכנסת לא רק בכובע של עורכת דין, אלא ממש נכנסת אליהם הביתה ומלווה אותם ברמה הפרקטית ביום-יום. לא תמיד זה מצליח, אבל הרעיון הוא לאפשר להם להשתקם תוך הימנעות מצעדים דרסטיים".

יוצא לך גם לעסוק בעבריינות מצד בני נוער?

"כן. לאור הקורונה ובייחוד בימי הסגר, ניכרת עלייה משמעותית בכמות בני הנוער שמשוטטים ברחובות. כתוצאה מכך יש כמובן עלייה בשימוש בסמים, עבירות מין ומעשי וונדליזם, כמו גם מעשי פשע אחרים. מדובר באירועים שליליים שעלולים לא רק לגרום לפתיחת תיק כנגדם ברמה הפלילית, אלא אף במקרים קיצוניים שמובילים להוצאת הקטין מחוץ לביתו".

ספר לי על תיק מוצלח שנחקק בזיכרונך.

"ניהלתי תיק בו ליוויתי נערה שהייתה משוטטת ברחובות ועתידה היה מוטל בספק. רשויות הרווחה ביקשו להוציא אותה מהבית ואני זיהיתי שסך הכל מדובר במשפחה גרעינית טובה וכן את הנזק שייגרם אם יוציאו אותה מהבית. על כן, ביחד עם מוטיביציה של המשפחה ומאמצים משותפים הצלחנו להשאיר את הנערה בבית, עזרתי ללוות אותה ואת משחתה במשך מספר שנים לשקם אותה ,היא השלימה בגרויות וממש פרחה. היום היא עומדת בפני גיוס לצה"ל, היא שלחה לי תמונות וכן תעודת בגרות מלאה וזוהי ההצלחה ששווה הכל".

איזה סוג של עורכת דין את?

"אני לא עורכת דין רגילה שמתעסקת בכתבי הגנות ובדיונים לפי החוק היבש. אני מאוד הוליסטית בגישה שלי, ומלווה באופן אישי את המשפחות והלקוחות אותם אני מייצגת. הם מגדירים אותי גם כסוג של קואצ'רית ופסיכולוגית. אני מקבלת לא אחת נשים מרוסקות שיצאו ממעגל האלימות. כשאני רואה את המצוקה בה הן הנמצאות, אני דואגת לספק להם את השירות המקצועי והאנושי ביותר, ובעיקר להיות שם בשבילם ברגעים הקשים ביותר".

ספרי משהו שלא יודעים עליך.

"עבדתי כאופוטימטריסטית במשך 15 שנה. זה תואר רפואי לכל דבר שמאפשר לי להבין לעומק גם תיקי רשלנות רפואית שמגיעים אליי, כמו פגיעות בעיניים שם אני שוחה בחומר. כך למשל נתתי לא מזמן השערה ללקוחה על נזק מוחי לאור פגיעה ברשתית, מה שהוביל אותה לזכייה בתיק".

תני איזה טיפ לסטודנטים הצעירים שמתחילים את דרכם בעולם המשפט.

"חשוב לי לומר להם שכעורכי דין אנחנו חייבים לאהוב את העבודה שלנו. להתחבר אליה ואל הלקוחות מתוך הנשמה. דיני משפחה הם דיני נפשות, לכן צריך ממש להיכנס אל נימי נפשו של התחום. ההמלצה שלי היא לא ללכת לעולם כנגד המוסר והעקרונות שלכם. זיכרו כי לא הכול זה כסף בחיים".

מה נאחל לך?

"החלום הגדול הוא להיות שופטת נוער. הגישה שלי מתרכזת ביכולת לקחת אחריות על הדור הצעיר שזקוק לעזרה ושיקום. אני רואה בכך שליחות ואפשרות לסייע באופן אמיתי לכל מי שזקוק להכוונה".

b4b@walla.co.il
נגישות