עו"ד אליז קסנטיני

עו"ד אליז קסנטיני

"סיפור אהבה עם עולם המשפט"

עו"ד אליז קסנטיני

"סיפור אהבה עם עולם המשפט"

elizlogassi@gmail.com

אין לה רגע דל: ההשראה על פי עו"ד אליז קסנטיני

היא רק בת 27 וכבר נחשבת לאחת מעורכות דין המוערכות בתחום הדין הפלילי, לרבות התמקצעות בזכויות אסירים וועדות שחרורים. אחד על אחד עם ה'אשקלונית' הגאה שמצליחה לנהל חיי משפחה לתפארת לצד קריירה מרשימה

 

 

זהו סיפור על התמדה ונחישות, אלטרואיזם ורצון לתרום למען חברה שוויונית וצודקת יותר. אוביטר שמחה להציג בפניכם את עו"ד אליז קסנטיני, אחת מעורכות הדין הפליליות המוכשרות בישראל המסתמנת, חרף גילה הצעיר (27), כמי שצפויה לרשום דריסת רגל יוצאת דופן בזירה המשפטית לאורך שנים ארוכות קדימה.

היא אמנם עורכת דין מוסמכת רק שנתיים וחצי, אולם כפי שהיא מגוללת בשיחה מרתקת עימה, מדובר במשפטנית מבריקה בכל רמ"ח איבריה, אשר צברה ניסיון עשיר בתחום המשפטי בכלל והפלילי בפרט, מזה למעלה מעשור.

"תוך כדי השירות הלאומי שלי, התחלתי לעבוד כבר בגיל 18 בבית משפט השלום בבאר-שבע", היא מספרת בערגה. "הגעתי לראיון במסגרת השירות הלאומי, שם החליטו לשבץ אותי במדור לעניינים מקומיים בוועדת תכנון ובנייה בביהמ"ש. לאחר כשבוע הוחלט שאני עוברת למדור מעצרים ומשם החל סיפור אהבה מדהים עבורי בעולם המשפט. הבנתי מיד שזה התחום בו אני רוצה לעסוק, וכך במקביל לשירות הלאומי התחלתי ללמוד משפטים במסגרת לימודי ערב במכללה האקדמית קריית אונו. היה חשוב לי תוך כדי לשמור על העשייה ולהכיר את הפרקטיקה מקרוב, ולשמחתי אכן כך היה. במדור מעצרים עסקתי בתיקי מעצר נחשפתי לכלל יחידות המשטרה במחוז דרום, צווי חיפוש, נחשפתי למבצעים גדולים וכמובן יישמתי החלטות שיפוטיות, שחרור עצורים ממעצר, לרבות עיסוק עם שירותי מבחן לנוער ומבוגרים, קבלת תסקירים, חוות דעת ועוד ועוד. זה היה בית ספר מעולה, שעזר לי לצד התיאוריה להבין מה קורה בשטח".

עו"ד אליז קסנטיני
עו"ד אליז קסנטיני

זה לא גיל צעיר מדי להיכנס לעולם המשפט?

"נמשכתי לתחום הזה מהרגע הראשון, כך שהגיל ממש לא היווה פקטור מבחינתי. המשכתי לעבוד כמזכירה לאחר השירות הלאומי במדור מעצרים של ביהמ"ש השלום והמחוזי בבאר-שבע, ממש בזמן שראיתי את כל החברות שלי טסות לתאילנד ומכסיקו. אני שלמה לחלוטין על הבחירות שעשיתי והם אלו שהובילו אותי למקומות המדהימים בהם אני נמצאת היום. בודדים הם האנשים שבגיל שלי נחשפו לכל כך הרבה במסגרת העשייה והכיוון בקריירה שלהם. אני רואה בכך יתרון שנכנסתי לתחום בגיל כל כך צעיר, ולא להפך".

ספרי על השתלשלות הקריירה המשפטית שלך.

"לקראת סוף שנה ג' המשכתי לתפקיד במסגרת טרום-התמחות, כעוזרת משפטית לשופט פלילי. שם בעצם נחשפתי כיצד החשיבה השיפוטית עובדת, איך מכריעים את דינו של הנאשם וגוזרים את דינו. הייתי מכינה את התיקים להכרעות וגזר דין, כותבת אותם יחד עם השופט ויוצרת לי תמונת מצב מאוד רחבה החל מפתיחת עד התיק ועד לשלב בו גוזרים את דינו של הנאשם.

"עם סיום טרום ההתמחות, המשכתי להתמחות בפרקליטות מחוז דרום כמתמחה למשנה לפרקליט מחוז. שם נחשפתי לצד המדינה שמגישה את כתבי האישום – יכולת הליטיגציה שלי השתפרה פלאים, שכן זה המקום הטוב ביותר לעבודת ליטיגציה. עבודת המתמחים שם היא עבודת קודש ואני גאה על הזכות לתרום את חלקי בה. במסגרת ההתמחות ניהלתי ימים שלמים של ועדות שחרורים בתוך בתי הכלא וכן הייתי צמודה למאמן שלי בחשיפת פרשייה מאוד גדולה שנמשכה לאורך כל שנת ההתמחות".

החלטת לצאת לדרך עצמאית מהרגע שהוסמכת. צעד אמיץ.

"מהשלב בו הרגשתי שאני מצוידת בידע מדהים מהמגזר הציבורי, השלב הבא היה לפנות לדרך עצמאית ולחצות את הכביש לכיוון הנאשמים. ראיתי לנגד עיניי את המסר האישי שאני רוצה להעביר, את הרצון לסייע לאנשים נורמטיביים נעדרי עבר פלילי שנקלעו לאירועים שונים ומשונים בעולם הפלילי. כיום אני מבינה שזה יכול לקרות לכל אדם, בין אם הוא נוהג בכביש וחלילה פוגע באדם אחר, עובר עבירות תעבורה, נקלע לסכסוך עם האישה שיכול מהר מאוד להגיע לפסים של משטרה ומעצר, ועד לאדם שניהל אקט מיני עם בחורה שמגישה עליו תלונת שווא על אונס. אני משתדלת לתרום מניסיוני לכל אותם אנשים ועושה זאת מתוך שליחות".

מהם תחומי העיסוק המרכזיים במשרדך?

"המשרד ממוקם באשקלון, עיר מגוריי, ומתמחה במשפט הפלילי. חשוב לי לציין שאני מרבה לעשות שיתופי פעולה עם עורכי דין ותיקים ומנוסים. זוהי סוג של פריווילגיה עבור הלקוחות שלי, שיודעים שפרט אליי, הם זכאים למעטפת משפטית רחבת היקף שנועדה להוביל אותם עד לתוצאה הרצויה מבחינתם.

"רוב ההתמחות של המשרד עוסקת בתחום זכויות אסירים וועדות שחרורים. לכל אסיר יש זכות מרגע שנכנס למאסר לעלות לוועדת שחרורים. זו זכות חשובה מאוד שיכולה לקצר באופן משמעותי כל מאסר שמוטל על כל אסיר. בשלבים הללו אני מאוד מקצועית, לאור הניסיון שצברתי מול כל הגופים שמכינים את האסיר לוועדת השחרורים, כמו גם הרשות לשיקום האסיר. אני משלבת את הלקוח בטיפולים המתאימים בין כתלי בית הסוהר, דואגת עבורו לחוות דעת רלוונטיות ואיכותיות שממליצות על שחרורו המוקדם, כשהמטרה שעומדת לנגד עיניי היא לצלוח על הצד הטוב ביותר את ועדת השחרורים.

בתחום הזה אני זוכה לראות שהאסיר משנה את תפיסת העולם שלו ויוצא אחרת לחברה. יש כאן רווח כפול של אדם שבעצם מבין את השלכות המעשים שלו, מקבל כלים מקצועיים שעוזרים לו להתנהג אחרת ולא לשוב ולבצע עבירות. אני מראה לאסירים הללו קרן שמש ראשונה שיש הזדמנות לצאת לדרך חדשה וטובה יותר".

איזה סוג של עורכת דין את?

"מבחינתי הצלחה היא לא משהו אחיד. לא מדובר במחיקת הרשעה או תוצאה מסוימת שאחרים יגידו עליה וואו. מבחינתי הצלחה היא משהו שטוב ללקוח הספציפי שלי. צריך להבין שמאחורי כל לקוח עומדות נסיבות, ואליהן יש להיצמד כדי להשיג עבורו את התוצאה המיטבית. בסופו של יום, כאשר הלקוח מאושר מהתוצאה, אני מאושרת יחד איתו.

אני נוהגת לבחור את הלקוחות שלי בפינצטה, ויודעת בדיוק מול אני הולכת לעבוד. אני כלל לא חושבת על שכר הטרחה, אלא מקדישה את כל כולי עבורם. מצד שני, יש לי קו אדום ולקוחות שלעולם לא אסכים לייצג, כמו עברייני מין בתחום הפדופיליה, עבירות מין בתוך המשפחה או אנשים שהתעללו חלילה בקטינים או חסרי ישע. אין שכר טרחה שיכול לגרום לי לקבל תיקים מהסוג הזה".

יש תיק מסוים שהשפיע עליך?

"היה לי לקוח סוהר לשעבר ששירת 8 שנים בשב"ס ואף היה במסלול לקצונה. המשפחה שלו נקלעה למצב כלכלי קשה מאוד, מה שהוביל אותו לבצע עבירות מרמה והונאה בהיקף של מאות אלפי שקלים. בסופו של דבר, הוא הפך מסטטוס של סוהר לאסיר, ושם חרב עליו כל עולמו. כשהוא פנה אליי, מיד ראיינתי אותו לטובת העלאתו לוועדת שחרורים, אולם חוות הדעת לגביו היו לא טובות מספיק. כמו כן גיליתי שהוא לא ביצע טיפול מתאים בהתאם לעבירות שביצע. דחינו את הוועדה בזמן קצר על מנת שלא לפספס אותה, ביצענו טיפול רלוונטי והצלחנו בסופו של דבר להפוך את הקערה על פיה. הבאנו חוות דעת מצוינות ותוך כדי ההליך זכיתי לשמוע ממנו משפטים בהם הבין את עומק המקום הקשה בו היה שרוי. פגשתי אדם שהיה בשפל, אבל עם טיפול משפטי נכון הצליח להרים את הראש מעל המים. בסופו של דבר הוא הועלה לוועדה והשופטת החליטה שכנגד כל הסיכויים העונש שלו יופחת ממאסר בפועל של 24 חודשים ל-12 חודשים בלבד.

התיק הזה גרם לי להבין שהכל אפשרי – כמו שאני אומרת, כל אדם יכול להיקלע בנסיבות כאלה ואחרות לאירוע פלילי בחייו. השאלה היא האם הוא לוקח את נקודת המפנה הזו וחוזר לחיים נורמטיביים או לא. אנחנו כסניגורים צריכים להבהיר ללקוח שאפשר לשנות ולהשתנות".

איך את מצליחה לנהל חיי משפחה לתפארת לצד הקריירה התובענית?

"הבחירות שלי מגיל צעיר היו לוותר על הנאות מסוימות. אני פחות טיפוס של בתי קפה ומסעדות, אלא אחת שמתעסקת בעיקר ובמהות. אני בוחרת את הדברים שמספקים אותי בחיים, ומשתדלת לעסוק בעיקר ולא בטפל. מהיום שהפכתי לאמא, החיוך של הבן המדהים שלי לביא והתמיכה מבעלי שון, נותנת לי אנרגיה לעשות הכול, כך שאני מאמינה שעם הגב המשפחתי הנכון אפשר לכבוש כל פסגה".

תני איזה טיפ לסטודנטים הצעירים שחולמים על קריירה משפטית ענפה.

"הטיפ שלי לצעירים הוא כזה – אושר הוא המפתח להצלחה. אם תעשו את מה שאתם אוהבים אתם תצליחו תמיד. יותר מהכל, חשוב לזכור שתמיד בכל סיפור הצלחה יש מישהו שהחליט לא לוותר אף פעם. בשלוש מילים – אין קיצורי דרך".

מה לא יודעים עליך?

"אני מכורה לכושר ברמות שאי אפשר להסביר. מבחינתי יש שילוש מקודש – עבודה, משפחה וספורט. אני עושה פילאטיס ומשלבת גם 4 אימונים אישיים בסטודיו של המאמנת המדהימה שלי שגרמה לי להתאהב בכושר מחדש. אני מתעוררת כבר ב-05:00 בכל בוקר ויחד עם הספורט צוברת אנרגיות לקראת המשימות שנכונו לי במהלך היום. הכושר מוציא ממני אנרגיות מדהימות ואני לא מוכנה לוותר עליו בשום פנים ואופן".

איפה נראה אותך בעוד 10 שנים?

"אני רוצה להתפתח עוד ועוד במשפט פלילי. זהו עולם רחב עם אינספור סוגיות ותחומים. יש לי הרבה פסגות שאני רוצה לכבוש ואני גם מאמינה שאגיע אליהן. אני נמצאת בדרך הנכונה, ומאמינה שהעתיד טומן בחובו אתגרים והפתעות מרגשות וטובות במיוחד עבורי. מאחלת לעצמי להמשיך להתפתח ולהתמלא בידע".

elizlogassi@gmail.com
נגישות