משפטי

המופע של ביל קוסבי חוזר אל בית המשפט?

ביל קוסבי. שוחרר מהכלא כדי לשוב לבית המשפט?

האם אחרי זיכויו השערורייתי של ביל קוסבי, בכל זאת כוכב העבר ההוליוודי ייענש בגיל 84? קווין סטיל, התובע במשפטו של קוסבי בפנסילבניה, עשוי לקבל הזדמנות נוספת להרשיע ולכלוא את קוסבי, שהורשע כעבריין מין. סטיל שהצליח להשיג הרשעה של קוסבי ב-2018, עתר לבית המשפט העליון של המדינה אתמול (יום ב) בדרישה להפוך את ההחלטה שביטלה את הרשעת קוסבי.

ב-30 ביוני האחרון בית המשפט העליון של פנסילבניה הפך את ההרשעה של קוסבי מסיבות טכניות חוקתיות וזאת למרות שאין עוררין על כך שקוסבי עשה עבירות מין. הקביעה אז שקוסבי לא זכה להליך משפטי הוגן וזכויות הופרו הכעיסה רבים בארה"ב, וכרגיל עלו טענות על כך ששיטת המשפט בארה"ב נוהגת להקל לא פעם עם עשירים מיוחסים. הפיכת פסק הדין התבססה על החלטות תובע משנים קודמות שבגינן נמנעה העמדת קוסבי לדין אחרי שהתעלל באישה בביתו בפרברי פילדלפיה ב-2004.

התובעים השתמשו בראיות מזיקות מתיק אזרחי נגד קוסבי כדי להרשיע אותו בעבירות פליליות, למרות שהתובע המחוזי לשעבר ברוס קסטר אמר שנים קודם לכן לו ולציבור, שהאישומים הללו ירדו מהשולחן. בעקבות רשלנות התביעה, שוחרר קוסבי מבית הכלא בפנסילבניה תוך שעות מהפיכת הרשעתו בבית המשפט. ועדיין הוא לא מוסיף סימפטיה לשחקן האגדי ויוצר סדרת הקומדיה המיתולוגית "משפחת קוסבי" (The Cosby show).

מיד לאחר אותה החלטה שנתפסה כסקנדל בעיני רבים בארה"ב, רמז התובע סטיל שהוא עשוי להגיש ערר לבית המשפט העליון של ארה"ב, כאשר המועד האחרון לערער חל אתמול, יום שני. בדיוק אז סטיל הודיע על ערעור התביעה בפני בית המשפט העליון, בהתבסס על התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב, תיקון שמתייחס להליך משפטי תקין.

בהודעה של התובע סטיל נכתב: "השאלה שמוצגת בפני בית המשפט היא 'האם כאשר תובע מכריז פומבית כי לא יציג כתבי אישום בהתבסס על חוסר ראיות, האם ההליך ההוגן לפי התיקון ה-14 לחוקה מהווה הבטחה חד משמעית שאישומים באותו עניין לעולם לא יוגשו ולמעשה מעניקים לו חסינות מלאה גם אם יצוצו ראיות חדשות?'". סטיל תהה גם האם החסינות היא נצחית גם אם למעשה צצות ראיות מרשיעות חדשות.

השאלה המרכזית היא קודם כל האם בית המשפט העליון יקבל את הערר. בכל מקרה לוקח לבית המשפט עד שישה שבועות לפעול מרגע ההגשה, כך שנצטרך לחכות חודש וחצי לתשובה אם בכלל יתקיים דיון מחודש.

עורכי דינו של קוסבי תקפו את התובע וכוונתיו ואף כינו אותם 'פאתטיים'. בהודעה נכתב: "התובע של מחוז מונטגומרי מבקש מבית המשפט העליון לזרוק את החוקה האמריקאית מחוץ לחלון רק כדי לספק את מאווייה של כנופיית #METOO. אין שום הצדקה לבקשת הערר הזו. בית המשפט העליון נוהג שלא להתערב עם החלטות של בית המשפט העליון של מדינות, אלא אם זה מתנגש עם פסיקות של ערכאות מקבילות. הרדיפה של מר קוסבי מדאיגה לכל הפחות". עורכי דינו של קוסבי הוסיפו כי הובטחה לו חסינות ב-2006 וכעת התובע סטיל מנסה לנסח את השאלה בצורך מוליכת שולל.

כזכור קוסבי היה במוקד של יותר מ-60 אישומים של תקיפות מיניות מאז 2014 כאשר במהלך השנים הצטברו עוד מקרים וטענות נגדו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות