משפטי

חשד: נהג דן פעל בגזענות כלפי אתיופים

אוטובוס אילוסטרציה shutterstock חברת דן הגיבה לטענות האמא: "לנהג מחויבות להסיע את כל הנוסעים ולהתנהג בנימוס והיא מתנצלת על אי הנוחות שנגרמה"

 

להיות נהג אוטובוס זו אחת העבודות שהכי לא מוערכות כראוי: לנווט את מפלצת האקורדיון על גלגלים בסמטאות הצרות של תל אביב, להתמודד עם הבלאגן הנוראי בכבישים עם ריבוי קורקינטים, אופניים חשמליים ונהגי מכוניות פרטיות שנדחפים לנתיבי תחבורה ציבורית, ובנוסף לכל זה נהגי האוטובוסים, בעודם עוטים מסכה במשך כל הנסיעה עליהם  להקפיד כי גם הנוסעים עוטים מסכות על הפנים ועל האף. ואחרי כל זה הנהגים צריכים להתמודד עם בני אדם שחלקם מתלוננים סדרתיים, עצבניים ומעצבנים וחסרי סבלנות.

מכלול הסיבות האלה מוביל לחיסון של אלפי נהגים בתחבורה הציבורית, ובכל זאת נהגי תחבורה ציבורית חייבים לזכור שבסוף כנותני שירות עליהם להיות בני אדם. רוב רובם של הנהגים אנשים מצוינים שמתפקדים היטב אבל יש גם עשבים שוטים שנוהגים ומתנהגים בצורה לא ראויה. חשד להתנהגות קלוקלת שכזו עם ניחוח גזעני לא נעים, מגיע מנהג בחברת דן שבעודו נוסע בבת ים.

אתמול בבוקר (יום ראשון) הוגשה תביעה לבית המשפט השלום בתל אביב נגד חברת התחבורה ‘דן', בשמם של שני אחים ממוצא אתיופי, בני 13 ו-15, שטוענים כי נהג אוטובוס של החברה, סרב להעלותם לנסיעה, בשל מוצאם. במסגרת התביעה, מתבקשת חברת דן לשלם לאחים פיצויים, בסך כולל של 175 אלף שקלים, בגין הפרת החוק לאיסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים, בשל עוגמת הנפש שנגרמה לשניים ובשל העובדה שזו הפעם השנייה, שאירוע חמור של הפליה, מתרחש מטעם נהגים בחברת האוטובוסים.

ועכשיו לפרטי הסיפור, על פי כתב התביעה: שני אחים אתיופים בגילאי 13 ו-15 חיכו יחד עם חבר נוסף בבת ים לאוטובוס, כרטיס הרב קו של בן ה-15 התרוקן והוא סיכם עם החבר כי הוא ישלם עבורו. האוטובוס הגיע והשלושה ביקשו לעלות, אלא שאז הנהג שאל אם יש ברשותם רב-קו. החבר של האחים ענה שיש לו רב קו והוא ישלם גם עבור האח בן ה-15, אולם אז הנהג ביקש משלושתם לרדת מהאוטובוס, ולאחר מכן קרא רק לחבר של האחים לעלות שוב, סגר את הדלתות ונסע כשהוא מותיר את שני האחים המומים ברחוב.

החבר שעלה על האוטובוס לא הרפה מהנהג ושאל מדוע לא איפשר לשני האחים לעלות יחד איתו על האוטובוס שהרי הוא ביקש לשלם עבור האח המבוגר ולאח הצעיר בכלל היה רב קו טעון והוא התכוון לשלם בעצמו. הנהג ענה לאותו חבר כי לא הסכים להעלות את האחים מכיוון ש"אתיופים אף פעם לא משלמים". החבר ניסה להתעמת עם דבריו של הנהג, אבל האחרון סרב לשמוע וביקש ממנו להתקדם ולשבת לקראת המשך הנסיעה.

האחים שלא הורשו לעלות על האוטובוס שהיה אמור להוביל אותם לבית הספר, איחרו לשיעורים ואחד מהם אף איחר למבחן שנערך לבני כיתתו בתחילת אותו יום לימודים. מיד אחרי המבחן, הוא פנה למחנך הכיתה ויחד עם החבר הם סיפור לו על האירוע שהתרחש והתקרית עם הנהג של דן.

בהמשך האחים עדכנו את אימם שפנתה למוקד פניות הציבור של חבר דן ושם גוללה את פרטי המקרה, תוך שהיא דורשת לנקוט בצעדים משמעתיים נהג הנהג ולפעול למניעת הישנות מקרים כאלו בעתיד. לאחר כשלושה שבועות חברת דן שלחה מכתב תשובה לאם בו נטען כי " לנהג מחויבות להסיע את כל הנוסעים ולהתנהג בנימוס והיא מתנצלת על אי הנוחות שנגרמה".

בכתב התביעה נטען כי “התובעים ספגו מידי הנהג שלוח הנתבעת יחס מפלה ומשפיל המהווה פגיעה קשה בכבודם כבני אדם”. בנוסף נטען כי “הנהג מנע מהתובעים, נערים בגיל העשרה, לעלות לאוטובוס, וזאת מחמת מוצאם בלבד ולעיני הנוסעים. הנהג הטיל בתובעים דופי לפיו הם אינם משלמים על נסיעות באוטובוס כדבר שבשגרה, וזאת רק מחמת מוצאם האתיופי. הפגיעה הקשה כתוצאה מהתנהלות הנהג מדברת בעד עצמה”.

עוד צוין בתביעה כי לפני שנתיים ימים הגישו השניים תביעה בגין הפליה אסורה נגד הנתבעת בשל אפלייתם של נערים ממוצא אתיופי, תביעה שהסתיימה בפשרה שקיבלה תוקף של פסק דין, בתשלום פיצויים והתנצלות של הנתבעת. “מכאן”, נכתב, “שאין זו הפעם הראשונה שבה מתרחש אירוע חמור מאין כמוהו של הפליה בוטה מטעם שלוחי הנתבעת כלפי נערים ממוצא אתיופי”.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות