משפטי

כוכב הפייסבוק שהגיע לפוליטיקה הישראלית ומואשם במסירת ידיעה לאויב

יעקב אבו אלקיעאן יעקב אבו אלקיעאן בבית המשפט

יעקב אבו אל-קיעאן (47) הוא איש העסקים הבדואי שנעצר לפני כחודש. כעת שמו הותר לפרסום אחרי שפרקליטות מחוז דרום הגישה נגדו כתב אישום, מואשם במגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב. אבו אלקיעאן תושב חורה שבנגב, חשוד שניהל קשרים אסורים עם גורם לבנוני-עיראקי ובאמצעותו הגיע לגורמין מודיעין איראניים שגם להם מסר מידע.

הסיבה בגינה הפרשה עוד יותר רגישה ומביכה היא שאבו אלקיעאן הצטרף לפני הבחירות האחרונות לרשימה של מפלגת תל"ם של משה בוגי יעלון ובמסגרת הקשר בינו לסוכני חוץ השתמש במעמדו ובתמונות שלו בפייסבוק לצד בוגי יעלון ובני גנץ כדי לתאר את כוחו ומידת השפעתו על מקבלי ההחלטות במדינה.

הסיפור החל ב-2019 אז אלקיעאן פעל בשותפות עם אנשי עסקים ישראלים אחרים לקידום עסקאות במדינות שונות במזרח התיכון. בסוף 2019 נאסר עליו לצרת מהארץ במסגרת הליך שלא קשור לפרשה הזו, ואז גם נוצר הקשר בינו לבין חיידר אלמשהדאני, אזרח עירקי-טורקי שמשמש כאיש קשר של גורמי מודיעין איראנים. בשיחות שקיימו השניים טען אלקיעאן הוא חבר קבינט וכי מדינה ישראל עתידה לבצע פעולות תקיפה בקרוב.

אבו אלקיעאן מואשם כי במספר מקרים מסר לחיידר מידע על פעילות כוחות הביטחון בישראל, פעילותו כולל לו"ז ומיקום של שר הביטחון בני גנץ ועסקאות צבאיות שנחתמו בין ישראל לארה"ב. ח'יידר סיפר לאלקיעאן כי בכירים מטהראן מתעניינים בו ומעוניים לפגוש אותו, ולטענת כתב האישום זו בדיוק היתה מטרתו של אלקיעאן – להציג עצמו כסחורה חמה בעיני האיראנים ולקבל תמורה נדיבה עבור המידע שמסר. השניים כבר עבדו על תיאום פגישה עם האיראנים ובחנו בין היתר אפשרויות להיפגש בעיראק, ירדן, טורקיה אך הדבר לא הבשיל אחרי שחיידר סורב לקבת ויזה לדובאי.

בכל מקרה, טענת כוחות הביטחון היא שאלקיעאן, שנעצר ב-10 ביוני, מסר לאויב ביודעין ידיעה שעלולה להיות לתועלת האויב ויש במעשיו אלו כדי לפגוע בביטחון המדינה. חיידר ואלקיעאן ניסו לטשטש עקבות, שוחחו ביניהם על ענייני מסחר והזדמנויות עסקיות במדינות ערביות, למען סיפור הכיסוי כאילו הקשר ביניהם תמים. עיקר ההתכתבות ביניהם התקיימה בווצאפ.

בסופו של דבר הפגישה בין אלקיעאן לאיראנים נמנעה וזאת בניגוד לרצונו ותקוותו של אלקיעאן שמואשם כאמור במסירת ידיעה לאויב ובמגע עם סוכן חוץ. ארגוני המודיעין הישראליים מדגישים כי בשנים האחרונות ישנה מגמה ברורה של גורמי המודיעין באיראן לנסות לגייס סוכנים בישראל.

אלקיעאן אמנם הודה בחלק מהעבירות בפני חוקרי משטרה וחוקרי שב"כ, אבל תגובתו בבית המשפט היתה: "לא עשיתי כלום, סיפרתי להם הכל". בכל מקרה הוא מסובך נוכח עדויות של מכריו שסתרו חלק מהדברים ש אמר בחקירה.

אלקיעאן פעיל ברשתות החברתיות (מעל 130 אלף עוקבים בפייסבוק) ובזמן מבצע שומר חומות פירסם פוסט נוקב: "נגדע את ידו של מי שייגע באלאקצה", כתב בפייסבוק. כבר ב-16 במאי, חודש לפני מעצרו הנוכחי, הוא נחקר בשב"כ וטען ש"הכסף יילך, יישארו הכבוד והגאווה. שום דבר לא יעצור אותי מעמידה לצד עמי מלבד המוות". בסביבתו של אלקיעאן רצה קונספירציה לפיה כתב האישום החמור שהוגש נגדו על עבירות ביטחוניות נובע בשל פעילותו נגד ישראל בתקופת מבצע 'שומר החומות'.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות