משפטי

הטרנסג'נדרית שניצחה את שופרסל

טראנסג'נדרית טראנסג'נדרית (למצולמת אין קשר לכתבה)

שופטת בית משפט השלום בתל אביב, פנינה נויבירט, הורתה לרשת ניו פארם של השופרסל לפצות אישה טרנסג'נדרית ב-32.5 אלף שקלים כולל שכר טרחת עו"ד, לאחר שהמוכרת בסניף לא הסכימה לפנות אליה בלשון נקבה ואף אמרה לה ש"לפי הקול אתה זכר".

השופטת קיבלה את טענת באות כוחה, עורכות הדין שני רופא ואורית חיון, כי מדובר בהתבטאויות העולות כדי לשון הרע.

על פי התביעה, בל רש, המגדירה את עצמה כאישה טרנסג'נדרית, נכנסה לפני כשלוש שנים, לחנות ניו פארם, שבבעלות שופרסל, וביקשה לקבל שירות ממוכרת בבית המרקחת בחנות. המוכרת פנתה אל רש בלשון זכר, והיא עמדה על כך שהמוכרת תפנה אליה בלשון נקבה, אך המוכרת המשיכה לפנות אליה בלשון זכר.

בתביעה, אותה הגישו עו"ד רופא וחיון, נטען כי פניית המוכרת אליה בלשון זכר, על אף שביקשה ממנה לפנות אליה בלשון נקבה מהווה לשון הרע אסורה ופגיעה בפרטיות.

עו"ד שני רופא
עו"ד שני רופא | צילום: יח"צ

 

בנוסף, נטען על ידן, כי האדם הסביר אף היה פונה לדמות הלבושה בבגדי נשים בלשון נקבה ולמצער מתעניין לפי איזה מגדר היתה מעוניינת שיפנו אליה, ונמנע מלחזור על אמירותיו בלשון זכר לאחר שהנפגע העיר לו על כך.

עורכות הדין אף הציגו בפני בית המשפט את תמלול השיחה בין השתיים.

רש: למה את מדברת אלי בלשון זכר? אני נראית לך גבר?

מוכרת: מה, אתה בא להתווכח איתי? אני לא מבינה

רש: אני לא הבנתי אותך

מוכרת: לפי הקול אתה זכר, אני לא יודעת, ככה אני חושבת לא?

רש: אני רוצה שתכבדי אותי אני טרנסקסואל

מוכרת:  למה אתה חושב שאני לא מכבדת אותך

רש: למה את פונה אלי בלשון זכר כשאני מדברת בלשון נקבה

מוכרת: אז פניתי אליך בלשון זכר וטעיתי, נו אז מה קרה

רש: את ממשיכה עכשיו, את לא מתקנת את עצמך

 

שופרסל: המוכרת לא סירבה למכור ללקוחה הטראנסג'נדרית

מנגד, נטען על ידי רשת השופרסל כי רש לא הופלתה על ידי המוכרת כי המוכרת לא סירבה למכור לה מוצר או לתת לה שירות, וכי פניית המוכרת בלשון זכר אל הלקוחה, אינה מהווה לשון הרע וכן מינה הביולוגי של רש הוא גבר, בעוד היא בחרה להגדיר עצמה כאישה. על כן, פנייה בהתאם למינה הביולוגי אינה משפילה או מבזה, בהתאם לאמות מידה אובייקטיביות.

כאמור, השופטת נויבירט, קיבלה את התביעה בחלקה וקבעה כי דברי המוכרת אל רש עולים כדי פרסום לשון הרע, אך במקביל החליטה כי אין במקרה אפליה או פגיעה בפרטיות.

"רש הבהירה ושבה והבהירה כי היא מבקשת שיפנו אליה כאישה, ואף אמרה כי הפניה אליה בלשון זכר אינה מכבדת אותה. אך המוכרת לא כיבדה את מבוקשה, המשיכה לפנות אליה בלשון זכר, ואף לעגה לה במרומז", כתבה השופטת בפסק הדין, "אני מתרשמת כי התבטאויות המוכרת, שייחסו לרש זהות מגדרית שונה מהזהות המגדרית שהיא מבקשת כי יכירו בה, תוך התעלמות מרצונה המופגן ומבקשותיה עולות כדי לשון הרע. אמירותיה של המוכרת לא נאמרו בחלל ריק, כי אם בחנות, בנוכחות אנשים".

עורכות הדין רופא וחיון מסרו בתגובה: "בל האמיצה, הנה פורצת דרך אשר לא היתה מוכנה עוד לשתוק על היחס הפוגעני, המשפיל שהינו מנת חלקה. בזכות תביעתה, זכתה החברה בפסק דין תקדימי אשר יביא לשינוי חברתי וקבלת האחר".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות