משפטי

איך הצליח הטייס שתקף את אשתו לבטל הרשעה?

לא ברור אם מדובר בתקדים מסוכן, החלטה הזויה ולא הוגנת או סתם גישה מקלה ומתחשבת מצד שופט שמבין משהו שרבים מאיתנו מתקשים לתפוס – אבל מסתבר שמשתלם להיות טייס קרב לשעבר ובאמצע לימודי הוראה כדי לחמוק מהרשעה בגין אלימות נגד בת הזוג.

באתר MYNET דווח אתמול (א') כי בית משפט בירושלים ביטל הרשעה של טייס קרב לשעבר, שהואשם בתקיפת בת זוגו. ״הותרת ההרשעה על כנה עלולה בסבירות גבוהה לפגוע באופן לא מידתי בשאיפותיו המקצועיות״, הסביר השופט גבאי ריכטר בהחלטתו, לפני שגזר על התוקף 180 שעות לשירות הציבור ופיצוי של אלף שקלים לאשתו. .

התוקף הורשע לאחר שהודה כי במהלך 2017 התגלה וויכוח בינו לבין בת זוגו, במהלכו השליך הטייס לשעבר כוס שהייתה בידו על הרצפה וזו התנפצה וכתוצאה מכך בת הזוג נפצעה. ואם לזה עוד אפשר אולי היה לקרוא תאו נה מצערת, בהמשך כתב האישום נכתב כי בשלב מאוחר יותר הוא הכה את בת הזוג באמצעות מגב.

במהלך ההליך הפלילי קבע שירות המבחן כי התוקף, ״אינו מקבל אחריות לעבירה ומתקשה לבחון היבטים מורכבים בחייו האישיים. מחלקת התביעות המשטרתית שהגישה את כתב האישום ביקשה להטיל על הנאשם עונש שבין מאסר מותנה לחצי שנת מאסר, תוך השארת ההרשעה.

השופט ריכטר, לעומתם, חשב אחרת, והחליט לבטל את הרשעתו של התוקף. ״נקיטת אלימות היא דבר פסול, ופסול שבעתיים כשזו מתרחשת בתוך המשפחה.. אלימות שכזו פוגעת בתחושת הביטחון הבסיסית ביותר של הפרט ובאוטונומיה שלו", קבע לפני שעבר לסנגר על הנאשם ולמנוע ממנו את התואר עבריין. "בנסיבות המקרה מידת הפגיעה בערכים המוגנים נמוכה, הנאשם אדם בוגר ורב הישגים, שצריך היה להימנע לחלוטין מן המעשה. בפועל נגרם נזק מצומצם, אך פוטנציאל הנזק רב יותר״.

השופט ריכטר הוסיף כי גם לעובדה שהתוקף החל ללמוד לימודי הוראה במטרה להיות מחנך בבית ספר, יש משקל.

״הוא מקדיש עצמו להסבה לתחום ההוראה, וכפי שעמד על כך שירות המבחן, הוא בשלבי סיום אותה הסבה, ועתיד לחנך כיתה בתיכון. זכותו של הנאשם לפתוח בקריירה חדשה, בוודאי כאשר כיום תוחלת החיים ארוכה מבעבר, ושנות השישים בחייו של אדם כיום, שונות ממשמעותן בעבר, כך שעתידו של הנאשם עוד לפניו", כתב בהחלטתו, "הוראה מצריכה רישוי ועובדי ההוראה עוברים סינון בטרם תאושר העסקתם. לטעמי, עצם ההרשעה יפגע ביכולתו של הנאשם לעסוק בתחום בו בחר. לכן, בנסיבות בהן מדובר באדם ללא כל עבר פלילי, שזוהי מעידתו היחידה, כשמדובר באירוע ממוקד ברף חומרה נמוך, ומאז אירע, לא נפתחו תיקים נוספים והנאשם כיום מטופל ועתיד להמשיך בטיפול, הותרת ההרשעה על כנה עלולה בסבירות גבוהה לפגוע באופן לא מידתי בשאיפותיו המקצועיות״.

לצפיה ומתן משוב לשופטים:

כבוד השופט גבאי ריכטר

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות