אקולוגיה וסביבה

החל מ-2025: ניו זילנד תאסור עישון בשטחה

סיגריות. בקרוב הן יחשבו כמו סמים בניו זילנד

ניו זילנד התפרסמה בתור אחת המדינות עם מדיניות הקורונה הכי נוקשות בעולם מבחינת סגרים, מגבלות וחובת חיסונים. וכעת היא בדרך להפוך למדינה הראשונה בעולם שבה עישון סיגריות ייאסר. זאת בהנחה שתכניות המחוקקים יעברו.

היום (חמישי) הודיעה ניו זילנד כי תאסור על עישון עבור הדור הבא, כלומר כל מי שהיום בן 14 ומטה לעולם לא יוכל לרכוש במדינה טבק באופן חוקי. לפי הצעת החוק הגיל החוקי לעישון יגדל בכל שנה וזאת במטרה ליצור דור נקי מעישון במדינה, כך הודיעה שרת הבריאות ד"ר איישה וראל וחגגה: "זהו יום היסטורי עבור הבריאות של כל העם שלנו".

בכוונת הממשלה לנקוט בצעדים נוספים מעבר להעלאה הדרגתית של הגיל המותר לעישון, כך שהעישון יהפוך לבלתי נגיש ויקר מדי. המטרה – עד 2025 להפוך את ניו זילנד למדינה נקיה מעישון. צעדים נוספים יכללו בין היתר הפחתת כמות הניקוטין במוצרי טבק לרמות נמוכות מאוד, צמצום החנויות בהן מותר למכור סיגריות והעלאת הסבסוד של שירותי התמכרות.

"אנחנו רוצים לוודא שצעירים לא מתחילים לעשן, אז אנחנו יוצאים במתקפה נגד מכירת וספקי מוצרי טבק לצעירים", הוסיפה וראל

ומי ירוויח מכך בגדול? כל המשאפים ושוק תחליפי העישון שהוחרג מהחוק וצפוי להתעשר כתוצאה מהגבלות העישון המסורתי.

אמנם רבים רואים בהוצאת עישון סיגריות מחוץ לחוק כצעד מבורך לטובת בריאות הציבור והקלה על מערכת הבריאות, אבל צריך גם לחשוב על המגמה שהמבקרים מצביעים עליה – של הגבלת חירויות למען בריאות וסביבה: האם בקרוב ניו זילנד תאסור למכור חטיפים, שוקולדים, בשר אדום, אוכל מטוגן, סוכרים, פיצות, המבורגרים, קינוחים ועוד מזונות שנחשבים מזיקים לבריאות? האם יאסרו על נסיעה במכונית אם אפשר לצעוד ברגל כמה קילומטרים במקום? ודוגמאות רבות נוספות.

אם התכניות יעברו, החל מ-2025 עסקי הטבק והסיגריות יהפכו בניו זילנד לשוק שחור ומחתרתי של הברחות ומכירות, כמו שנהוג עם סמים ברחבי העולם. בנוסף לכך, מי שייפגע מכך בצורה הכי קשה הם השכבות הנמוכות והילידים שאצלם שיעורי העישון הגבוהים ביותר.

נתוני העישון בניו זילנד נמצאים בירידה עקבית – לכדי 11.6% מהציבור ב-2018 אחרי שעשור לפני כן 18% מהציבור היו מעשנים. שיעור המעשנים הגבוה ביותר במדינה הוא בקרב הילידים – המאורים והפקסיפיקה – 29% מהמאורים ו-18% מבני הפאסיקיפה מעשנים. וראל שמאמינה כי ניתן למגר את תופעת העישון בניו זילנד תוך מספר שנים, טענה כי "אם לא ישתנה דבר, ייקח עשורים עד שרמות העישון בקרב בני המאורי יירדו מתחת ל-5%"

מומחי בריאות הציבור בניו זילנד הצהירו על תמיכתם במהלך. ד"ר נטלי ווקר מהמרכז למחקר התמכרויות באוניברסיטת אוקלנד אמרה: "שוב ניו זילנד מוביל את העולם עם התכנית הזו שמשנה את כללי המשחק". בקרב צעירי ניו זילנד ממילא משאפים הפכו להרבה יותר פופולאריים מסיגריות, לפי סקרים שנערכו במדינה. כ-20% מבני הנוער משתמשים במשאפים על בסיס יומי, רובם עם רמות ניקוטין גבוהות. נתון זה נמצא בעליה גדולה ומציב אתגר בפני כוונות ניו זילנד להיפטר בכלל מניקוטין במדינה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות