אקולוגיה וסביבה

תיירות המין בגראן קנאריה מחסלת שמורת טבע היפהפיה

הדיונה המפורסמת בגראן קנריה. זיהום קשה מתיירי הסקס

הדיונות בשמורת הטבע המיוחדת מאספלומאס באי גראן קנאריה מפורסמות בשל הנוף הייחודי של דיונות פראיות לצד מגדלור על חוף היום. מדובר באחד האתרים הפופולאריים ביותר באי המתוייר. הדיונות הנדירות מוגנות בחוק מאז 1982 ובין היתר מהווים מוקד מרהיב לנדידת ציפורים שעושות דרכן מאפריקה לאירופה.

אבל בשנים האחרונות התפתחה תופעה חדשה שמאיימת ומסכנת את השמורה ואת שימור הטבע – יחסי מין רבים של תיירים ומבקרים בשמורת החוף הזו. במאמר במגזין לניהול הסביבה Journal of Environmental Management תחת הכותרת "חול, שמש, ים וסקס עם זרים", מפורט על התחביב החדש של המבקרים והשלכותיו הקטסטרופליות על האזור היפה והנדיר, שמושך אליו 14 מיליון תיירים מדי שנה, חלקם הגדול מארה"ב, בריטניה וגרמניה, ונחשב ליעד ידידותי עבור גייז.

המאמר בוחן לראשונה את ההשלכות הסביבתיות של נוהג קיום המין בשמורה. החוקרים מצאו 298 "נקודות סקס" על החוף, על שטח המשתרע על פני כ-3 קילומטר רבוע. רוב הנקודות אותרו באזור של צמחיה עבותה וצפופה ודיונות שסביבן יש צמחיה. הם חקרו ולמדו את אתרי המין על גבי שלוש שנים מאז מאי 2018 – תקופה במהלך התקיים פסטיבל מצעד הגאווה המקומי.

החוקרים מצאו כי הנוהג של תיירים – גייז וסטרייטים – גרמה לפגיעה חמורה בשטח ומשפיעים על מיני הצמחים המקומיים, כאשר שמונה מינים מקומיים הושפעו לרעה מהתופעה. מדוע זה קורה? כדי לחפש מקום לסקס התיירים דורסים צמחיה, עוקרים צמחים, מזיזים את החול – הכל במטרה ליצור לעצמם מעין 'קן' למעשי האהבה, וכמובן שאתרים אלה מזדהמים גם בקונדומים, סיגריות, ניירות טואלט, מגבונים, פחיות ועוד לכלוך. בנוסף, אותם תיירים משתמשים בדיונות בתור שירותים מאולתרים והשאירו אחריהם בטבע שיירי צואה ושתן שהותירו ריח רע.

התשוקה למין גוברת על החינוך הסביבתי

עוד תופעה מצערת כתוצאה מהזיהום של התיירים השובבים היא פגיעה בלטאות הענק המפורסמות של גראן קנאריה – אחד ממחברי המחקר ציין כי "לטאות רבות נמצאו מתות אחרי שלעסו קונדומים שהושארו מאחור"

והיות שתיירי המין מחפשים שקט ופרטיות לבצע את זממם, כך מצאו ההחוקרים כי ככל שאתר המין שמצאו היה יותר מרוחק ומבודד כך נעשה בו יותר שימוש ונמצא בו יותר זבל שהושאר בטבע וכיסה את הקרקע. פחי האשפה ממוקמים רק באזורים הראשיים והגדולים. למעשה, אפילו אזור הדיונות שמוגדר כאזור שמור שאסור לציבור להיכנס אליו, נמצא כאזור עם 56 נקודות מין.

המסקנה של המחקר ברורה: התשוקה למין גברה על החינוך הסביבתי וגרמה למזדיינים לנטוש את עקרונות השמירה על הסביבה. "הדיונות לאורך החוף שהם חלק מרכזי בנוף הקסום של האזור משכו תיירים מכל העולם ויש לכך השלכות הרסניות", נכתב בסיכום המחקר עליו דווח ב-CNN. אחד החוקרים טען כי "אנחנו לא קוראים לשים קץ לסקס פומבי בטבע, אבל חשוב לנו שאנשים יהיו מודעים לנזקים שזה עלול לגרום".

אז כן, יש גם "תיירות יתר" לא רק בהקשר של צפיפוץ עצומה של ערים מתוירות ומפורסמות אלא גם תיירות יתר שנוגעת לקיום יחסי מין ביעדים מרוחקים, וגם לה יש השלכות סביבתיות מדאיגות.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות