אקולוגיה וסביבה

ועידת גלאזגו מציגה: הנוחיות שלנו לפני כדור הארץ

שדה התעופה בגלאזגו. עומסי תנועה כבדים

כמה חשוב לשמור על כדור הארץ שלנו? מאוד. יש לנו רק כדור אחד ואנחנו חייבים לעשות הכל כדי שהוא ימשיך להתקיים. מה למשל? ועידת האקלים של האו"ם אליה יגיעו מנהיגים ותקשורת מכל רחבי העולם כדי לדבר על האסון הסביבתי שאנחנו חיים בו ולראות מה אפשר לעשות כדי לעצור את הזוועה.

ובפועל? הכינוס הזה תורם כרגע רק לעוד זיהום אוויר. 120 ראשי מדינות, שרים, סגנים, תקשורת, פעילים ואפילו סלבס שינאמו מעל הבמה, יגידו בקול גדול שזהו העשור האחרון שבו אפשר לפעול כדי לעצור את הפגיעה בכדור הארץ ואחר כך ילכו לשתות קפה עם חלב ומנה בשרית חמימה שמוגשת במזנון.

400 מטוסים פרטיים

ומה עוד? למעלה מ- 400 מטוסים פרטיים שינחתו בעיר גלאזגו, הורידו את האורחים החשובים הכי קרוב למקום ההתכנסות, המתינו בשדה כ-25 דקות ומשם טסו שוב – לשדה התעופה הבא – לחנייה הקבועה שלהם, עד שבעליהם יקפיצו אותם שוב לגלאזגו. מה שנקרא – חנה וסע, בלשון עממית, רק של עשירים יותר. נתוני טיסה שנחשפים היום מראים כי מטוסים פרטיים רבים נחתו בגלאזגו ומשם המריאו לנמל התעופה פרסטוויק. מישהו זוכר את הזיהום אוויר שיש לו חלק חשוב בהריסה של כדור הארץ? אבל זה מדאיג, עד שזה מגיע לנוחיות של האלפיון העליון ומקבלי ההחלטות.

מילא, כבר הגעתם בטיסה, חלק מהמנהיגים אכן לא גרים באירופה, כך שזה מחוייב מן המציאות. אבל למה במטוס פרטי? מה רע בטיסה מסחרית? (אנחנו יודעים מה רע – ובכל זאת אתם קוראים להציל את העולם).

ואם זה לא מספיק, באה ההודעה החצופה לתושבי העיר גלזגו, שקיבלו התרעה על חשש מרמת זיהום אוויר גבוהה בעקבות הועידה והתבקשו שלא לנוע ברכביהם הפרטיים ולצמצם את התנועה שלהם. במקביל עובדי הניקיון של העיר הכריזו על שביתה, וכך האורחים הנכבדים יוכלו לראות בעיניהם את כמויות הזבל שנערמות ברחובות. אנחנו לא רוצים לחשוב בכלל מה יקרה אחרי שכל הפסטיבל האקלימי הזה ייגמר.

וצריך גם לאכול

בין כל הנאומים והפגישות, מה עם הקיבה של באי הוועידה? היינו מצפים שבוועידה הגדולה והחשובה ביותר בעולם לשינוי האקלים יצמידו תפריט שהוא ידידותי לסביבה. רוצים להפחית את פליטת גזי החממה העולמית – אולי כדאי שנתחיל באוכל? התפריט של הועידה בגלזגו מורכב ברובו מבשר או חלב. בפני האורחים יש תפריט ולצד כל מנה אפשר לראות עד כמה היא מזהמת, אך לצד סלטים, מרקים, כריכים, פסטות ושלל מאפים, אפשר גם למצוא מנות בעלות טביעת רגל פחמנית גבוהה במיוחד, כמו המבורגרים, בשר צבי, ראמן בקר ועוד.

כ-14.5% מכלל פליטות הפחמן שמזהמות את כדור הארץ מגיעות מאוכל. טוב נו, למי באמת אכפת – אם טסים במטוס פרטי אז גם צריך לאכול בהתאם. נשיא מדינה לא יכול להסתפק סתם בסנדוויץ' וסלט. "זה כמו להגיש סיגריות בכנס סרטן ריאות", אמר ג'ואל סקוט-האלקס, דובר התנועה "מרד בעלי החיים", "כל עוד מתקבלות החלטות לא הגיוניות כאלה, מצב החירום האקלימי לעולם לא ייפתר".

מחוץ לוועידה אפשר לראות את אנשי המחאה, המפגינים שהקימו מיצגים, שמחזיקים שלטים להציל את כדור הארץ. אם משבר האקלים עוד לא הפחיד אתכם עד עכשיו, מספיק לצפות מהצד בוועידה הכי גדולה בעולם – ולהתחיל לפחד באמת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות