אקולוגיה וסביבה

התכניות של ערב הסעודית להפוך למדינה ירוקה יותר

מתקני נפט בערב הסעודית. מלחמה בפחמן חד חמצני

מפסולת למשאב: האם מחזור פחמן דו חמצני יכול לסייע לסעודיה להפוך למדינה ידידותית לסביבה?

נפט גולמי, אותו משאב טבע שחור צמיגי ובן מיליוני שנה, הפך לאחד הנושאים הכי שנויים במחלוקת בעידן הנוכחי, נוכח טענות מדעני אקלים כי אינו ידידותי לסביבה ויש להפסיק להשתמש בו כמקור לאנרגיה ולעבור לאנרגיות מתחדשות. מצד שני, הנפט הגולמי אחראי לייצור כמעט כל מוצרי הצריכה החשובים בעולמנו – מקוצבי לב מצילי חיים עד ייצור אסלות ובכלל בענף הבניה ועדיין מדובר במקור אנרגיה חיוני שנכון לעכשיו עדיין אי אפשר לוותר עליו לחלוטין.

סעודיה, מקום 2 בעולם אחרי ונצואלה בכמות מאגרי הנפט שלה, היא אחת מיצרניות ויצואניות הנפט הבכירות בעולם (מקום שני לארה"ב ב-2020) ובעצם בעיני רבים סעודיה היא מילה נרדפת לנפט. ככה זה כשמייצרים 11 מיליון חביות נפט בכל יום, וזאת בנוסף לנפט גולמי, נוזלי נפט ודלקים ביולוגים.

אולם בכתבה נרחבת בעיתון הבריטי 'אינדיפנדנט', מתואר כיצד הממלכה האיסלאמית החשובה מניעה בימים אלה מהלך שנודע להפוך את הפסולת שנוצרת מהפקת נפט למשאבים שימושיים, מתוך תקווה שצעד זה מסוגל להפחית באופן דראסטי את ההשפעה הסביבתית. כן, קראתם נכון. למרות שהכלכלה הסעודית תלויה ומבוססת על תעשיית הנפט, בסעודיה מזהים את המגמות הסביבתיות הירוקות בעולם והחליטו להתחייס לייצר 50% מהחשמל במדינה מגז טבעי וממקורות אנרגיה מתחדשת. המהלך הזה הוא חלק מתכנית שאפנית של סעודיה שנקראת "חזון 2030".

במסגרת התכנית החדשנית הירוקה של הסעודים, המדינה החשובה והמרכזית ביותר לאיסלאם הסוני מתכוונת להפחית את מכסות פליטת גזי החממה ביותר מ-4 אחוזים מתוך הפליטות המזהמות בעולם, זאת באמצעות יוזמות שונות, למשל: היוזמה לנטיעת יערות מנגרובים ששוקעים פחמן. במטרה לצמצם עוד יותר את טביעת הרגל הפחמנית שלה, סעודיה משקיעה כעת בפרויקטים של לכידת, ניצול ואחסון פחמן, שהופכים פחמן דו חמצני למוצרים שימושיים וניתנים למכירה. פרויקטים כאלה כבר יצאו לדרך באירופה ובארה"ב, כאשר אוסטרליה, דרום קוריאה, ניו זילנד, המזרח התיכון ואפילו סין (לפחות באופן רשמי) מנסות להדביק פערים.

https://twitter.com/Gi_Saudi/status/1447638174151450627

אראמקו, חברת הנפט הלאומית של הממלכה, היא כיום המשקיעה העיקרית מאחורי פרויקטים חדשניים כאלה, ובין היתר היא מחזיקה ב-70% ממניות החברה הפטרוכימית 'סאביק' שאחראית לבניית אחד ממפעלי לכידת הפחמן והניצולת הגדולים בעולם. כבר לפני חמש שנים רכשה אראמקו את הטכנולוגיה של המרת פחמן דו חמצני שנלגד לפוליולים ברמה תעשייתית – טכנולוגיה שיש לה. לכידת פחמן ומיחזור מתרחשות כבר כעת במזרח סעודיה באתר גז טבעי שמכונה 'הוויה', שם מדי יום נלכדים כ-15 מיליון מטרים רבועים של פחמן דו חמצני, כמות שמספיקה למלא 440 בריכות אולימפיות.

ההשקעות בתחום של מיחזור פחמן דו חמצני נמצאות בעליה עקבית שהולכת ומתעצמת במסגרת הניסיונות העקביים של הממלכה להפוך את סעודיה למדינה ירוקה יותר, מתוך הבנה שהעולם הכלכלי במערב דורש ניקיון סביבתי ואנרגיות מתחדשות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות