אקולוגיה וסביבה

מאבד מזוהרו: מה קרה לכדור הארץ בעשור האחרון?

כדור הארץ ככל שכיסוי העננים קטן כך כדור הארץ סופג יותר את קרני השמש ופחות משתקף חזרה ביקום

ממצאים חדשים ומפתיעים מעלים חוקרים שעקבו אחר היקום בשני העשורים האחרונים. ובכן, מסתבר שכדור הארץ כבר אינו בהיר כפי שהיה בעבר הקרוב ממש, כאשר בשלוש השנים האחרונות ניכר עמעום בכמות האור שהוא מחזיר.

חוקרים ממצפה הכוכבים 'ביג בר' ערכו מדידות בכל לילה במהלך 20 השנים האחרונות במטרה לחקור את מחזור השמש וכיסוי העננים של השמש. לשם כך הם מדדו את הזוהר של כדור הארץ, כאשר כדור הארץ מתבהר כאשר הצד האפל של הירח תופס את הזוהר המוחזר של כדור הארץ ומחזיר את האור הזה, כך כל פי סוכנות החלל האמריקאית נאס"א. מידת הזוהר של כדור הארץ משתנה לפי לילה ולפי עונה.

פיליפ גוד, חוקר במכון ניו ג'רזי לטכנולוגיה, אמר לרשת CNN כי "כשאתה מסתכל על רבע ירח אתה בעצם רואה את הירח במלואו מפני ששלוש-רבעי ממנו מואר ב'אור הרוחות' הזה". אותו 'אור רוחות' שהמדענים מדדו בשני העשורים האחרונים ונמצא כי הוא בדעיכה. "בעצם מדובר באור השמש שמשתקף ומוחזר מכדור הארץ, וזה האור שמתעמעם ונחלש", הסביר גוד.

כדור הארץ מחזיר כחצי ואט פחות אור למטר רבוע בהשוואה ללפני 20 שנה – המקבילה של ירידה של 0.5% בהשתקפות כדור הארץ, כאשר יש לזכור כי כ-30% מקרני השמש משתקפות חזרה מכדור הארץ.

גוד ויתר החוקרים מעידים כי הם מופתעים לטובה ולא ציפו לממצאים החותכים האלה על פני משך זמן כה קצר. לטענתם, במשך 17 השנים הראשונות למעקב אחרי האור שמשתקף מכדור הארץ, הדאטא נראה פחות או יותר אותו הדבר, מה שכמעט הוביל לעצירה וביטול של המחקר, אבל בסופו של דבר החוקרים עמדו בהבטחה המקורית שלהם להשלים 20 שנות מעקב.

טבלה
טבלת החוקרים שמתארת את הירידה של זוהר כדור הארץ בשנים האחרונות | מכון ניו ג'רזי לטכנולוגיה

החוקרים נמנעים מלטעון כי יש קשר להתחממות הגלובלית

ומה שקרה בשלוש השנים האחרונות כל כך מפתיע בנתונים על החזרת האור של כדור הארץ ומידת הזוהר שלו, עד כה החוקרים היו בטוחים בהתחלה כי היתה תקלה במדידה והמידע שגוי. "הדאטא שניתחנו בשלוש השנים האחרונות נראה שונה", אמר גוד, "ההשתקפות ירדה, וירדה באופן משמעותי. אז בהתחלה חשבנו שעשינו טעות כלשהי ובדקנו את המערכת והרצנו בדיקה חוזרת ומסתבר שהיא צדקה ודייקה".

אז איך המדענים מנסים להסביר את התופעה המוזרה והמעניינת? ובכן, החוקרים הבחינו כי היתה ירידה בכיסוי העננים. קרני השמש בעצם קופצות מעל הצד העליון של העננים ומוחזרות לחלל. כאשר ישנה ירידה במידת כיסוי העננים, יותר שמש נכנסת פנימה לשטח כדור הארץ. וכך כדור הארץ סופג יותר חום שנכנס אליו, מפני שהאור המוחזר אל היקום מופחת.

הפחתת כיסוי העננים הכי גבוהה שתועלה התרחשה בצפון אמריקה ובדרום אמריקה, אותו אזור בו נרשמה עליית הטמפרטורות של פני הים בשל מצב אקלים שנקרא "תנודה עשורית של הפאסיפיק" או בראשי תיבות PDO. מונח זה מתייחס לתנודות הטמפרטורה של האוקיינוסים לאורך האוקיינוס השקט.

כשהאוקיינוס מתחמם ומתקרר במקומות שונים, יש לו השפעה ישירה על נתיב זרם הסילון. לשינוי זה של זרם הסילון יש השפעה ישירה על תנאי מזג האוויר ועל האקלים ארוך הטווח, במיוחד על פני החופים המערביים של צפון ודרום אמריקה. או כמו שגוד הסביר: "מול החוף המערבי של אמריקה, העננים הנמוכים נשרפו ונכנס יותר אור שמש וכך השתקפות כדור הארץ ירדה".

גוד וצוות החוקרים שאיתו נמנעו מלטעון כי יש קשר בין תופעת זוהר כדור הארץ לבין קצב ההתחממות של כדור הארץ. גוד אמר: "זה נכון שכדור הארץ זוכה לחצי ואט נוסף על כל מטר רבוע, אבל מה כדור הארץ בוחר לעשות עם האנרגיה הזו אנחנו רק יכולים לנחש".

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות